Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Insignia OPC skenladd och felsäkert läge

  1. #1
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99

    Insignia OPC skenladd och felsäkert läge

    Hej Jag har en Insignia OPC 2012 (A28NET) Enkelturbo som jag upplever skenladdar för att sen gå i säkert läge likt en 9-5OG med dålig WG-funktion.
    När jag trycker fullgas och närmar mig 5500-6000rpm så slår bilen ifrån och blir väldigt trött istället. Jag kan se i min app Torque att luftspjället inte öppnar ordentligt vid fullt gaspådrag efter detta och gissar på att bilen gått i felsäkert läge MEN det enda bilen säger är "dags för service" men ingen motorlampa och ger ingen felkod jag kan läsa ut med den utrustning jag har.
    Även innan detta fel uppstått har jag upplevt att turbon inte har laddat som den ska. Jag både känt det och sett det på turbomätaren i bilen.
    Desto varmare bilen är och längre man har kört, desto lättare blir det att utlösa detta felsäkra läge.

    Jag vet att det är en sjuka på ovannämnda bil att WG-klockan brukar bli dålig men min rör sig lätt och fint med hjälp av tryckluften i garaget. Min gissning skulle väl vara laddtrycksventilen men är det någon med erfarenhet av detta från era bilar med samma motor o.s.v.

    Tack på förhand

  2. #2
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Hej. Var förbi bekant med ordentlig felkodsläsare och fick fram P0234 och olika orsaker. Se bifogad fil.
    20230221_162104.jpg
    Kollade att vakuumslangar var hela och badade laddlufts reglerventilen "magnetventilen" i wd40 och körde lite med tryckluften, tog en testrunda och gav på så mycket bilen orkade ett par gånger över ett några växlar. Felsäkert läge hoppade inte i men har en del turbolagg direkt efter en växling.
    Jag beställde en ny magnetventil på speedparts för dryga femhundralappen och hoppas att historien slutar här.

Liknande ämnen

  1. Nästa bil, Insignia OPC?
    Av Dave79 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:09
  2. 9-3 Aero XWD - Opel Insignia OPC
    Av Hiawatha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-02-24, 23:38
  3. Årets Bil: Opel Insignia
    Av Rodder76 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •