Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur lätt (svårt) är det att reparera sidobalk/domkraftsfäste på OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Hur lätt (svårt) är det att reparera sidobalk/domkraftsfäste på OG900

    Hej

    Tittar på att köpa en OG900 för ett billigt pris, men det finns ett problem. Rost, särskilt runt domkraftsfästet/sidobalk. Vanligtvis hade jag gått vidare men bilen är en perfekt kombination av modell, färg, pris och plats.

    Min fråga är alltså hur lätt (svårt) det är att fixa det här. Finns det ekonomiplåt som går att köpa? Finns det någon bra tråd där någon har gjort det tidigare?








    Tack i förväg!

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag vet inte om det finns ekonomiplåt, men det brukar vara ganska lätt att knäcka till egen plåt när det bara är raka vinklar som det mesta där, problemet är när det är dubbelkrökta ytor osv.

    Med andra ord, det i balkarna är relativt lättsvetsat.

    Det största problemet som jag ser det är att det säkert är dubbelt så mycket rost när man börjar slipa, det brukar det vara.
    Dessutom, om det ser ut sådär vid balkarna så lär resten av bilen vara rätt rostig med, på ställen du inte hittat än.

    Tänkte du göra det själv eller lämna in ? ..Rostfix är ju oftast billig materialkostnad och dyr arbetskostnad, så det blir stor skillnad om man kan ta det som hobbytid eller måste betala timpenning.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för utförligt svar!

    Tanken är att jag ska fixa det själv för att öka mina kunskaper samt spara pengar.

    Håller på att bestämma en tid med säljaren och ska hålla ögonen på span efter rost på andra ställen.

  4. #4
    Har du aldrig rostlagat tidigare så ser det nästan ut att vara för mycket arbete. Men inget är omöjligt! Tror dock knappast att du får "igen" investeringen om objektet är en svart 4/5-dörrars icke-turbo 900?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Å andra sidan så är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig knacka plåt och svetsa. Det handlar mest om att ha ett genuint intresse av att lära sig samt mycket tid och tålamod. Information finns i överflöd här på forumet och på övriga internet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73
    Hej,ser det ut så där bak,skulle jag ta en noga titt på främre länkarms infästningarna
    Peter

Liknande ämnen

  1. Är det svårt att reparera kopplingscylindrarna? og900
    Av fälgen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •