Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felkod C0040, ABS-fel NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Felkod C0040, ABS-fel NG9-3

    Hej klubben.

    Jag köpte en 9-3 1,9TiD -06 för ett tag sen med lysande ABS-lampa samt varnar för antisladd och antispinn. Säljaren av bilen påstod att det var kontakten vid pedalstället som felade och hade köpt men ej monterat den.

    Hursom så kopplade jag upp bilen på jobbets autocom och får där fram felkod C0040 Hjulsensor HF.

    Kollar då kablaget runt hjulhuset och försöker mäta på sensorns kontakt utan att riktigt veta vad jag gör. Beslutade mig för att byta navet iaf men döm av min förvåning när felet fortfarande är kvar. Har sen dess summrat kablaget mellan sensoranslutningen och den stora kontakten ovanpå abs-styrenheten och där ska kablarna komma in på stift 7 och 8. Får kontinuitet mellan stift 2 vid hjulet och 8 i kontakten men inte stift 1 vid hjulet och 7 i kontakten.

    Har vidare rivit mig in i torpedväggen och följt kablaget i stort sett hela vägen till H24-1 men har inte ännu tagit mig dit då jag saknar pallbockar så vågar inte ligga under bilen förrän jag köpt det. Kablaget ser bra ut så långt jag kommit vad jag kan se.

    Då slog det mig detta med bromsljuskontakten. Skulle det faktiskt kunna påverka på något sätt om den är dålig? Bortsåg helt från säljarens kommentar om att den var dålig då autocomen inte sa något annat än att höger fram hjulsensor är dålig. Och när jag kollade livedata då jag körde registrerade bilen ingen hastighet på höger framhjul. Jag har ingen aning om vad bromsljuskontakten gör mer än att tända bromsljusen och dom fungerar.

    Jag kommer få en Tech 2 inom någon vecka men den är på väg med posten. Då kan jag kanske se mer i detalj vad bilen säger men fram till dess vill jag gärna få tips om ni råkat ut för något liknande?

    Hur det slutar kommer jag att uppdatera er om.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag får samma kod på min 9-3, BioPower -08 C0040 och högre fram hjul registrerar 0km i timmen när man kör, de andra hjul visar hastighet.

    Är på väg till verkstad med bilen i morgon och hoppas verkligen, de inte reparerar fel, exempelvis byter hjullager om det inte behövs, om det inte hjälper!
    Har du kommit på något mer, vad det kan vara för fel?

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Morsans 9-3a är likadan. Sätter felkod C0040 när bilen stått över natten och man kört allt mellan 50-500 meter. Stänger man av bilen och startar om den så är det borta och man kan fortsätta köra.
    Mätt upp kabelaget och det är OK. Så tyvärr är det väl något fel med givaren som gör att man blir tvungen att byta hela lagret. Men tråkigt när felet uppkommer enbart engång och efter det fungerar det.

Liknande ämnen

  1. Felkod 8 ACC OG9-5
    Av hans.g i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-08-16, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •