Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Och frågan är om pulserna är tillräckligt kraftiga så att varvräknaren rör sig.....

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Nej, varvräknaren ger ju inte utslag nej, det har du rätt i... Multimetern visade strax under 12V vid mätning på säkringen men menar du att jag behöver kolla amperen också?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-22 klockan 19:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Jag är tacksam för alla inspel! Detta forum är den goda sidan av Internet
    Men vi har inte löst problemet än! Jag vill ogärna ge upp men blir väl snart tvungen.
    Dags att summera lite:

    Startmotorn går runt men inte tillstymmelse till tändning.
    - Tändkassett och tändstift funkar. Jag har testat med en annan tändkassett och det gav inget.
    - Bränsletryck finns. Pumpen går och det sprutar vid nippeln på railsen. Jag märker dock inget av bensin ut i avgasröret.
    - Vevaxelgivaren ger utslag på säkring #15. Dock syns inget på varvräknaren.
    - Motorlampan lyser (det är jag osäker på om den gjorde tidigare, tror inte det?)
    - Alla säkringar är kollade.
    Bilen har alltid startat, men en dag ville den inte kallstarta. Efter en natt i varmgarage startade den igen och gick fint i tre dagar. Sedan ville den inte starta (kallt) igen, och sedan dess har jag inte fått igång den.

    Om jag fick gissa idag skulle jag säga att det är något med insprutningslogiken som inte funkar (och inte på grund av avsaknad av input från vevaxelgivaren).

    Förslag?
    Senast redigerat av tvamvarg den 2023-04-22 klockan 17:24.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Om varvräknaren inte rört sig alls när du kört 10 sekunder och du gör detta med ett välladdat batteri så betyder det att ECU:n visserligen får pulser men inte får de pulser den behöver, dvs. mest sannolikt att vevaxelgivaren är dålig (men kan förstås även vara felmontage/sitter löst eller kabelfel - men jag skulle byta vevaxelgivaren om jag inte kan se något uppenbart),

    Och om det är givaren som är dålig i detta fall så skulle jag gissa på att det är en piratgivare, de kan ha en annan felbild. Och jag skulle hålla mig till ny Original eller Bosch-givare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Hmm. Det kan inte vara fel i ECUn? Varför lyser motorlampan?
    Tror inte det är piratgivare, men är förstås inte säker - vet inte vad som hade bytts innan jag köpte bilen -08 (det är en -04)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-22 klockan 19:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Få hjälp av någon att läsa ut felkoden. Hur mycket sprutar det vid nippeln på fuelrail då? litegrann är för dåligt, ska vara minimum 3bar, typ så det stänker i ögat fast man tittar bort! Mät bränsletrycket vid fuelrail.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har det inte bytts vevaxelgivare tidigare så är det dags att göra det
    i förebyggande syfte. Felkod kan hjälpa så läs ut den också.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Få hjälp av någon att läsa ut felkoden. Hur mycket sprutar det vid nippeln på fuelrail då? litegrann är för dåligt, ska vara minimum 3bar, typ så det stänker i ögat fast man tittar bort! Mät bränsletrycket vid fuelrail.
    Tack. Men motorn hostar inte ens när jag försöker starta, så det verkar vara total avsaknad av bränsle, inte bara för lite... Felkodsutläsning är det ju läge för helt rätt.

Liknande ämnen

  1. Startproblem OG9-5
    Av Caddy68 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-09, 21:31
  2. Startproblem NG9-5
    Av Semlan07 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 11:59
  3. [LÖST] Startproblem OG9-3 -98 T5
    Av Gurra G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 14:28
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5 -98
    Av jblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 23:00
  5. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av 2times i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •