Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Misständningar på alla cylindrar efter ca 10min B284

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Misständningar på alla cylindrar efter ca 10min B284

    9-3sc -06 går helt perfekt i ca 10min och sedan stannar den.
    Misständningar felkoder på alla cylindrar.
    Stannar efter ca 10min på tomgång men går att hålla igång ryckigt om man gasar lite.
    Mina egna tankar är antingen motorstyrdonet eller bränslepumpen.
    Lutar mer och mer åt bränslepumpen men vad tror ni?
    Har ett styrdon på hyllan men lite jobb att byta den p.g.a har ingen tech2 utan måste låna och sätta upp globaltis m.m
    Bilen har gått 32500mil

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Något att läsa ur felkoder med?

    Hur är batteriet och generatorn?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Dom enda felkoder som dyker upp är misständningar på alla cylindrar, typ 6 felkoder.
    Det med generatorn var en bra ide, måste kolla så att den laddar ordentligt på tomgång.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Går den 10 minuter oavsett om det är kallstart eller varmstart? Oavsett om den stått på tomgång hela tiden eller om du kört den i landsvägsfart?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Testade nu ikväll och den går i ca 10min på tomgång och sen börjar den gå ojämnt innan den stannar. Om man startar om den direkt efter detta så börjar den i princip gå ojämnt direkt och stanna. Väntar man en stund ca 10min så får den någon minut eller två innan den stannar. Håller man uppe varvet och kör så går den att hålla igång. Mätte generator/laddning och det verkar fungera, nu var batteriet rätt tomt då jag startade (12.1v) så när den gick igång så laddade den först ca 60-70A som sedan föll tillbaka inom några minuter till ca 35A. Spänningen över batteripoler va ca 14.6-14.4v, testade även så det inte fanns några större förluster över kablarna. Spänningen var helt ok och sjönk bara lite när den började svaja på tomgången men det ät normalt. Lyssnade även lite på slangar och annat men kunde inte direkt se något vakuumproblem. Funderar på om jag ska åka och låna en lite större felkodsläsare när jag kan få en bättre "live view" på några värden, men vilka ska jag logga/titta på? Tycker det är märkligt att det inte finns fler felkoder om det skulle vara bränslepumpsrelaterat, typ lambda fel eller annat. Har börjat preppa en pc idag med tech2win och globalTIS om styrdonet skulle vara kasst.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det är inget typfel på denna motor, men jag skulle ändå titta på vevaxelgivaren med de symtomen. Samt prova med ett friskt batteri, det verkar inte vara helt nytt och oanvänt det du har...

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vad händer om du sätter dit startkablar när den börjar gå konstigt?

    Min tanke är oxå mot batteriet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Tänkte också på vevaxelgivaren men verkar inte vara speciellt vanligt om man söker på det felet, dock så är symptomen väldigt mycket vevaxelgivare.
    Inget man bara tvärbyter, sitter lite illa till tydligen. Batteri/generator har jag redan uteslutet men kan testa med annat batteri.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Felsökte lite mer och kom fram till att om man rensar alla felkoder så kommer först p0018 samt misständning på cylinder 2,4,6. Tänkte prova byta kamgivaren på den främre banken och se vad som händer. Bilen har bara gått 2500mil sedan kamkedjebytet så tycker att den borde vara ok. Skulle kunna skifta sensorerna mellan bankerna och se om felet flyttar sig.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Jag körde en period min V6:a med tokslut batteri som precis knappt orkade starta motorn. Hade inga konstiga beteenden från bilen av detta.
    Sen bränslepumpen skall vara tryckstyrd på dessa så en felkod därifrån borde sättas om trycket inte blir förväntat. Jag fick felkod på bränsletrycket vid ett tillfälle, byte av bränslefiltret gjorde att det inte återkom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Skruvade ut givaren samt vvt solenoiderna, den solenoid som sitter på den felande banken är definitivt trasig. Provade rengöra samt köra 12v direkt på spolen men fick den aldrig att röra på sig, tog även bort filterna men utan lycka. Den andra vvt:n från den fungerande banken rör sig smidigt utan problem. Verkar lite märkligt att vvt:n skulle ge så enorma misständningar men blir nog att byta båda den och kamsensorn. Den andra kamsensorn har jag inte skruvat bort för då måste jag tömma kylsystemet. Minus 5 i det oändligt stora utomhusgaraget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Begagnad solenoid och sensor från krockad camaro, efter detta så går den fint igen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Misstänkta misständningar NG9-3 B284 -08
    Av RZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-07-29, 11:38
  2. 1,9 TiD som inte går på alla cylindrar
    Av Tjabo68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:49
  3. Går ej på alla cylindrar
    Av Andreas83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •