Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Intermittent startproblem OG9-5 BioPower

  1. #1

    Intermittent startproblem OG9-5 BioPower

    Hej,

    Jag har en 9-5 2007 biopower
    Som idag vägrade starta, börja läsa en massa på detta forum och standard felen verkar vara, tändkasett, soppapump och vevaxelgivaren, provade att byta till min andra kasett med det hjälpte inte, kollade stiften och dom såg okej ut, soppapumpen låter när man vrider på nyckeln, jag testade även att trycka på ventilen vid spridarna men det sprutade ingen soppa. Jag tänkte att det räckte med att man vrider nyckeln till läge on så jag gav upp och tänkte jag testar imorrn när tjejen kan hjälpa mig med att försöka starta bilen medans jag trycker på ventilen. Testade även med startgas men det hjälpte inte alls. Under tiden hade jag bilbatteriet under laddning. Men innan jag gav upp för kvällen så testade jag att starta en sista gång, men inget hände, jag testade att vrida nyckeln och gasa lite samtidigt, bilen tände till någon sekund men dog direkt. Jag tänkte nä nu jävlar, jag skicka på full gas under tiden jag vred om nyckeln och den gick igång men den gick orent vid låga varv och ville dö. Jag höll den på ca 2000 varv ett tag och sen så gick den rent även på lägre varv och den dog inte längre.
    Åkte ett varv runt kvarteret stängde av bilen och prova o starta igen och den funkade som vanligt igen.

    Någon som har någon susning om vad det kan vara. Får se om jag får igång den imorgon.

  2. #2
    Har du kollat batteriet är bra ? Låter som ett dåligt batteri

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Nej det har jag inte kollar, brukar dock underhållsladda det med jämna mellanrum,
    När den inte gick igång så jobbade startmotorn på bra utan konstigheter.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om det inte sprutar soppa när du trycker på ventilen på fuelrailen så har du garanterat ett problem med bränslesystemet, vilket dock kan vara något annat problem än själva pumpen. Backventiler och styrningen av pumpen ska se till att det alltid finns tryck där, oavsett när du testar, på ett friskt system. Skulle även kunna vara spridare som läcker, men då borde den startat .

    På beteendet skulle jag dock säga att pumpen är ganska sannolik, men på en BioPower-pump vet jag inte hur pumpfel typiskt yttrar sig.

    Kontrollfrågor:

    När motorn inte startade, seglade varvräknaren upp en lite aning efter 5-10 sekunder? Detta ska ske om vevaxelgivaren ger signaler.

    Är vevaxelgivaren original eller Bosch? Felbilden stämmer inte med dålig original vevaxelgivare, men pirat kan ge andra symptom.

    Har du tillräckligt med bensin i tanken, det finns ett skvalpskydd i tanken som tenderar att gå sönder med tiden som kan blockera tankmätaren - det är ganska vanligt. Vid riktigt låga tanknivåer spelar det stor roll om bilen lutar, och hur länge bilen står still mellan starterna.

    Är tändkassetterna original?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Jag har svarat i meddelandet nedan

    Båda jag har är orginal.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-01-29 klockan 09:50. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Varvräknaren rör sej så lite att du inte tänker på det om du inte aktivt tittar på den.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Okej , då har jag ingen koll på om den rörde sig.

    Va ute nu en snabbis o provstartade bilen innan det är läggdags och den startade utan problem.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Har du Etanol eller bensin i tanken? Det låter nämligen lite som när den tappar bort sin adaption och tror att det är 100% bensin eller E85 men i själva verket är det tvärtom. Du brukar de bli synnerligen svårstartade men går att få igång med gasen nere som du gjorde och så fort adaptionen kommit en liten bit på väg så brukar de starta bra sen.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Jag kör bara på bensin.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag skulle nog åkt och köpt en bränsleregulator.
    Om pumpen låter men det blir inget tryck.
    Enklaste att byta är den också.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Kontrollera större luftläckage först. Tex den stora vita backventilen mellan spjällhus och ventilkåpa.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Fast då brukar väl bilen starta lätt men sen knappt orka hålla tomgång ? ..så har det iaf blivit de tre gångerna jag råkat ut för trasig sådan backventil.

    Bra sak att kolla oavsett iofs, för den sitter enkelt till.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    https://lh5.googleusercontent.com/-w...3-p-k/bild.JPG

    Är det denna? Den har jag bytt till en i metall tidigare då original sprack

  14. #14
    Kollade ventilen vid fuel Railen igen. Om bilen är i läge on så händer det inget när jag trycker ner ventilen, är bilen med motorn igång så kommer det soppa. jag har startat den 3 gånger nu och det finns inga symptom som tidigare.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Slå på tändningen till On gör nog inte det du tror.

    Logiken är denna, när du slår på tändningen så går pumpen någon sekund, sedan startar den inte förrän den ser på vevaxelgivaren att motorn rör sig - detta är en säkerhetsfunktion för att inte pumpa ut soppa vid en krasch. Om man snabbt slår på tändningen upprepade gånger utan att motorn rör sig får man bara en puls vid första tillslaget, det finns en tidsbegränsning också.

    Det är därför det är så intressant vad varvräknaren visar.

    Efter du hällde i 5L soppa, hur länge körde du på startmotorn efter du gjort det. Det räcker inte med att slå på tändningen för att fylla upp systemet igen, om det var så att du kört slut på bensin. Att den kan gå orent en stund om bränslet tagit slut, speciellt på en BioPower, är inte så förvånande.

    (Om du trycker fullgas när du drar runt startmotorn så stryper du bränslet, f.ö.)

    Så, det du har är att bränslet läcker (tillbaka), eftersom du saknar tryck när du ger första pulsen.

    Men hur mycket måste du mäta efter att du kört motorn, prova direkt efter stopp och försök lista ut hur snabbt trycket försvinner, ger ledtrådar om vad som läcker. Misstänkta saker är tryckregulatorn, läckande spridare och backventil i pump.

    Om du kan så mät strömförbrukningen, och om man tittar på hur strömmen ändrar sig kan man också dra slutsatser om hur lång tid det tar att återfylla bränsleledningen, dvs. hur mycket är tömt: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Edit: Så länge tryckregulatorn ger rätt tryck (avslöjas genom strömmätningen) så är det inte akut att åtgärda problemet, men jag skulle inte lita på systemet utan veta vad bekymret är. Eller ha bytt bränsletrycksregulator på vinst och förlust, det är den mest sannolika läckagekällan. En "ny" från skroten är billig och de går inte sönder så ofta, så jag ser det som ett säkrare alternativ än en ny pirat.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2023-01-30 klockan 00:39.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    hej,

    Jag tänkte uppdatera hur det gått utifall någon annan får något liknade problem.
    bilen har funkat bra fram tills någon dag sen (ca 9 månader sen jag hade detta problem) då den va ojämn i tomgången och den va lite svårstartad men den startade till slut.
    Men i morse då jag skulle åka till jobbet så vägrade den starta.

    Nu på lunchen åkte jag hem och bilen har varit på laddning i natt och fram till lunch men den vägrade att starta.
    Jag tog tjejens bil kablade ihop dom till en början va det ingen skillnad så jag startade tjejens bil och sen provade att starta min Saab och efter några försök så startade den.
    jag åkte en liten sväng, stängde av den och sen startade den igen och då va det inga konstigheter alls.

    jag misstänker att batteriet jag har är helt slut (jag åker väldigt korta sträckor flera gånger om dagen med den och det börjar bli kallt nu)
    ett annat alternativ skulle kunna vara att jag flyttade lite på bilen för att kunna använda startkablar och att skvalpskyddet är trasigt och flyttade lite på sig så att den inte var i vägen längre. men jag tror mest på batteriet. jag ska köpa ett nytt och testa.

  17. #17
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Min hade ”halvtrasig” tempgivare i flera år och utan felkod. Problem varje vinter att starta då datorn fick fel info. Hade jag tur startade den precis innan krämen i batteriet var slut, efter att jag stått och tuggat på startmotorn. Felkod kom när givaren havererade helt.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    100% anekdotiskt. Men min 9-3 BP hade först sjuka startproblem. Sedan gick den som en påse nötter. Visade sig vara LMM för båda delarna. Inga felkoder.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde Visa inlägg
    Min hade ”halvtrasig” tempgivare i flera år och utan felkod. Problem varje vinter att starta då datorn fick fel info. Hade jag tur startade den precis innan krämen i batteriet var slut, efter att jag stått och tuggat på startmotorn. Felkod kom när givaren havererade helt.
    Vart sitter tempgivaren på min 9-5a?

    Jag har bytt batteri och bilen har funkat bra hitils men kanske lika bra att byta den.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    På kortsidan motorn över växelådan. Följd den övre slangen från kylet till motorn så ser du den.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Intermittent startproblem OG9-5
    Av NyaÄgaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2022-08-07, 14:09
  2. [LÖST] Intermittent startproblem OG9-5
    Av niekh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •