Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Större service på NG9-3 TTiD4

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Större service på NG9-3 TTiD4

    Hej alla,
    Jag ska göra en "större" service på min SAAB 9-3 TTiD4 (2011) i år och jag har fått ett prisförslag på 7.400 kr för material + arbete. Bilen har rullat ungefär 234000 km.

    Enligt verkstaden så ska följande bytas på en större service:
    - Motorolja (4.3 liter)
    - Växellådsolja - Manuell (3 liter?)
    - Drivrem
    - Remspännare om den är dålig
    - Kupéfilter
    - Bränslefilter
    - Oljefilter
    - Luftfilter
    - Packning oljeplugg

    Jag tänkte höra med er om ni tycker det känns som ett vettigt prisförslag eller om man ska försöka handla materialet själv och sen låta dem göra arbetet? Jag har hört att oljan på verkstäder kan vara riktigt dyrt.. Jag kikade lite på Maptun och slängde ihop lite ett service-kit, vad tror ni om det?

    Är det värt att lägga i denna oljan i motorn om nu verkstaden inte skulle ha använde den? https://www.maptunparts.se/servicepr...-0w-40-5l.html

    Vad kallar SAAB sina service-intervaller, mellan och stor? Om någon har en bra länk som förklarar allt lite mer i detalj och vad som ska göras så får ni gärna länka den här. Ett extra plus om det är specifikt för min modell också
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Dalbad den 2023-01-24 klockan 12:57.

  2. #2

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Spontant tycker jag inte att det låter särskilt dyrt, men utan att se en specificerad offert är det svårt att svara.
    Är det orginaldelar eller vad är det för delar dom använder?

    Vad är det för verkstad?
    Senast redigerat av Turbo_Danne den 2023-01-27 klockan 20:45.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Oftast är det ju inte delarna som är det dyra i en servive. Inget i listan är egentligen särskilt dyrt, men det tar en stund att byta allt det där och tid, det är dyrt på verkstad det.
    Du verkar finnas i Stockholmstrakten och där är ofta lokalkostnaderna höga också varför timpriset blir ännu högre.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om minsta intresse finns så kan du lära dig att serva själv. Det finns många fördelar med det utöver kostnaden. Man vet att allt är gjort och att det är rätt gjort. Man gör rent allt som behöver göras rent. Jag har en gång råkat ut för att det blåste in löv i kupén när jag startade bilen vid hämtningen från den autoriserade Saab-verkstaden. Han som bytte kupéluftfiltret måste ha gjort det ute på parkeringsplatsen där han lämnade bilen. En kollega hämtade ut sin Audi och var nära att krocka då bromsarna inte var luftade efter byte av bromsvätska osv. Det finns tyvärr hur många exempel som helst på mekaniker som hade en dålig dag eller var helt ointresserad av sitt arbete. ViBilägare har flera gånger testat verkstäder. I ungefär hälften av fallen var det minst en servicepunkt som inte var utförd men debiterad.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Mjukvarutrim 9-3 SS TTiD4 130
    Av Limstift i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-12-06, 00:44
  2. köpte en Saab 9-3 TTID4
    Av Kudashi i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-02-18, 22:28
  3. Provkörning SAAB 9-5 SC TTiD4
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •