Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Kan inte starta dieselvärmaren manuellt efter batteribyte NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Kan inte starta dieselvärmaren manuellt efter batteribyte NG9-3 1,9TiD

    Hej,

    Har fått ett märkligt fel. Bytte batteri på bilen och efter det kan jag inte starta dieselvärmaren manuellt eller sätta den på timer.

    Startar man bilen när det är kallt går värmaren igång och fungerar precis som den ska. Får bara inte starta den manuellt/med timer. Vrider man på/av tändningen så kommer man kommer till menyn manuell start/timer, men möts bara av ett pip och kan inte starta den.

    Några idéer? Bilen är en NG9-3 1.9TID 2009

    //Andreas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    LÖST:

    Jag fick ett infall om att man var tvungen att ställa om klockan. OCH det stämde, efter att jag ställt klockan i stereon så gick det att starta igen...

    Idioti måste jag säga då det fanns en tid att utgå ifrån... Hoppas detta hjälper någon annan.

    //Andreas

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2023
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    ... ditt inlägg hjälpte mig också - att ställa in Rätt Tid ... Tack !! *<|;-)

  4. #4
    Känner igen detta fenomen med frugas ttid, efter att ha renoverat värmare, men där hjälper det dock inte att ställa klockan ... tyvärr ... är måttligt road. Funderar på att rycka batteriet i helgen och göra om proceduren ....

  5. #5
    Ryckte batteriet väntade 30 sek, klockan givetvis fel, ställde tiden men ingen skillnad. Någon därute som har en susning ....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Funkade det före renoveringen? Vad gjordes?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Jag har samma problem efter laddning av batteri, batteriet togs ut ur bilen över natten. En 9-3X TTiD från 2010 med Delphi navigationssystemet i.

    Dieselvärmare går som den ska när bilen går, men jag kan inte starta värmaren manuellt eller via timer, jag kan heller inte ställa in larm i SID:en. Eftersom inte larmfunktionen heller fungerar så misstänker jag att det faktiskt har med någon intern klocka att göra och inte dieselvärmare som det är fel på.

    Jag har ställt in tid i navigationssystemet/radion efter RDS-signalen. Men fungerar fortfarande inte.

    Är det ytterligare tid som behöver ställas in?

    Lyckades du lösa problemet?

    - - - Uppdaterad - - -

    Min 9-3:a från 2010 verkar ej kunna synka och ställa systemtiden och datum i bilen via GPS.

    SYMTOM: Kan ej starta dieselvärmare manuellt i SID. Kan ej ställa timer för dieselvärmare. Kan ej ställa larm i SID.

    FEL UTLÖST AV: Jag tog ur batteriet för att ladda över natten nu när första köldknäpparna kom i mellersta Sverige. Efter att jag installerade batteriet igen så startade jag bilen, ställde klockan i Delphi/GRUNDIG original SATNAV:en. Detta gjorde jag via RDS-signal och manuellt.

    ÅTGÄRDER: Jag har kört bilen flertalet gånger och en längre sträcka på 3h. Jag har GPS-mottagning över tid. Jag har prövat med både original navigations DVD och en uppdaterad variant med kartor från 2021. Jag har kopplat loss batteri och satt tillbaka. Jag har startat om navigationssystemet genom att rycka säkring 22 i bagaget.

    Ingenting verkar hjälpa för systemet att synka datum och tid och jag kan inte ställa in det manuellt i SID:en.

    Sett blir ett ganska stort problem då jag inte kan värma bilen innan start, särskilt när det är kallt ute.

    Dieselvärmaren fungerar normalt när jag kör bilen i övrigt.

    Någon som har en idé på lösning? Installera eSID för att kunna ställa tid? Ställa via Tech2 eller annan OBD-dator?

  8. #8
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Har du fått igång värmaren Lotten? Jag har samma problem efter att batteriet kopplades ur i mellandagarna, tid i stereon är satt både manuellt och med RDS och värmaren fungerar fint i auto men jag får inte starta den manuellt.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  9. #9
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Hej Ghost!

    Nej tyvärr, fortfarande inte löst. Ringde till MAPTUN eftersom jag åkte förbi deras verkstad. Det hade inga tider och han jag pratade med kände inte till felet.

    Jag ska till min morbror snart och koppla upp en dator till bilen för att se om någon felkod spärrar. Annars är jag tom på idéer just nu.

    Känns kanske som att en eSID 3 kan lösa problemet. Men vet inte.

    Hur har det gått för dig?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    GhostsOfOnyx>> Har du radio eller navigation i din bil?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Navigering med nya kartor. Värmaren fungerar fortfarande inte manuellt, den piper bara och vill inte låta mig ställa någon starttid.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  12. #12
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Antar att det är original navigation precis som i min bil?

    Utöver timer och manuell start, har du (precis som jag) även problem med att ställa larm i bilen också?

    Jag läste på ett amerikanskt forum att de hade löst problemet genom att koppla ur stereon/navenheten fysiskt, och sedan koppla in igen, vilket löste problemet.

    Svårt att säga om det bara var sammanträffande eller värt ett försök. Att bara ta ur säkring till stereon/navenheten funkade iaf inte för mig.

  13. #13
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Har beställt en Esid3 idag. Kommer förmodligen imorgon. Kommer att koppla in den samt den medföljande gröna kabeln mellan BCM:en och OBD-uttaget för att kunna ställa systemklockan manuellt. Det är ju en funktion som behövs när man har eftermarknads stereo. Men hoppas det ska funka med original också utan att det uppstår fel.

    Sen får man ju alla nice funktioner i ESID:en med! Tänk ba att starta parkeringsvärmaren med fjärren inifrån lägenheten!! HAHA! Och att se oljetempen i växellådan inför oljebytet.

    Om detta löser mitt huvudproblem vill säga .

  14. #14
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Nu har jag installerat Esid3 samt en kabel ur kabelkittet för att kunna ställa systemtiden.

    Nu när jag kan se systemtiden via Esid:en kan jag bekräfta att den är fel. Bilen tror att det är 2004. När jag ställer datum och tiden enligt instruktioner så accepterar bilen de nya datumet. Och då funkar timer och manuell start av Dieselvärmaren!

    MEN! Efter ca 30sek så återgår den till det felaktiga datumet. Med år 2004. Förmodligen för att den får ett felaktigt datum från NavSystemet.

    Frågan är då vad som är trasigt? Och, går det att kanske koppla bort någon kabel för att inte får navsystemet att skicka felaktigt datum.

    Jag ska pröva att dra säkringen till navsystemet och sen om tiden ändå ändrar sig eller är kvar.

    Har någon några mer idéer kring problemet?

  15. #15
    Är Delphisystemet berört av samma sak som Densosystemet?
    Och finns det då skivor som innehåller firmwareuppdateringar som löser problemet?

  16. #16
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Verkar som att det är problemet om datumet är just 20 år fel, frågan är då varför problemet började i julas och inte 2019 som för Denso.
    Senast redigerat av GhostsOfOnyx den 2024-01-28 klockan 11:50.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  17. #17
    På Denson uppenbarar sig inte problemet förrän man gör stereon/navigatorn spänningslös så det kan fungera länge efter 2019

  18. #18
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Ja, det är ju fullt möjligt.

    Samtidigt så borde systemtiden från GPS gå att koppla förbi, eftersom ESID har den funktionen. GPS/nav funkar ju klockrent fortfarande i Delphi/Grundig, klockan går rätt.

    Men datum fel. Det hade varit intressant att veta vilket år Ghost bil tror att det är.

    Lösningen just nu är att skaffa eftermarknadsstereo för att bli av med detta och ställa Systemtid via ESID. Men det känns tråkigt.

    Alternativt om det går att koppla bort en kabel som ska bidra med Systemtid från GPS, men vet inte om det går.

    Jag ska pröva en sista grej, att koppla ur stereon hårt och koppla i den igen. Inte bara rycka säkringen.

  19. #19
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    För 1024 veckor sedan var det 13 juni-04, är det datumet i din bil?

    Hittade det här:
    "A Simple, Error Prone Approach
    There are 3rd party GPS receivers out there which take a very simply approach with a fixed week number limit, e.g.:

    “If the transmitted week number is below 860 we assume a rollover has already occurred, and thus add 1024 to get a full week number. If the week number is above 860 we assume a rollover has not yet occurred.”

    This approach is similar to extending a 2 digit year number to a full 4 digit year number. If you take 90 as a limit the resulting range would be 1990..2089.

    For the GPS week number example this results in a valid range like 860 .. 1884 for the extended week number, but after real week number 1884 the calculation yields a number in the range 0..860, thus a wrong date 1024 weeks in the past.

    The worst thing with this approach is that this switchback doesn't occur at the same time as the scheduled week number rollover in the satellite data. Instead, it can occur at an arbitrary weekend when the number reaches the threshold determined by the firmware developers.

    This has happened with some 3rd party GPS receivers in February 2016, and some other 3rd party GPS receivers are expected to have problems after July, 2016. The exact time at which these kind of problems will occur depends on the GPS receiver model and firmware version, and is not related to the GPS system-specific rollover dates mentioned above."


    Delphi verkar slå över vid 240 veckor istället med 2004 som år noll.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  20. #20
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Ok, intressant och ganska dålig lösning.

    Datumet just nu är: 2004-01-05.

    Hur menar du 240 veckor? Det blir ca 4,5år. Jag bytte batteri i bilen 2023 i februari och fick inte detta problem då.

    Det här känns klappkasst.

    Kan det verkligen vara så för den här navenheten? Eller kan det bero på något annat?

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 10:48
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 10:23
  3. [LÖST] Bränslepump för dieselvärmaren NG9-3 1,9TiD
    Av Micc i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •