Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Kan inte starta dieselvärmaren manuellt efter batteribyte NG9-3 1,9TiD

  1. #21
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    2004 var ~240 veckor efter första gången det slog över 1999, så de tog aktuella veckovärdet (240) när de byggde systemet, subtraherade det från verkliga värdet och sa att vecka 0 är 2004 inte 1999 (eller 1980). Det kommer ju fungera i 20 år så varför anstränga sig mer?
    När deras nya påhittade vecka 1024 inträffade i slutet av förra året slog det över och nu tror navigeringen att det är 2004 igen.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  2. #22
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Fattar, tack för förtydligandet. Vilket skit! Hmm, har du något hopp om lösning Ghost? Försöket att koppla ur och i enheten lär inte funka.

    Jag har pratat med tillverkaren av Esid. Hoppas på deras välvillighet att kanske ta fram en lösning.

    Om inte annat måste det ju gå att antingen ta bort kopplingen till systemdatorn eller programmera om SatNav.

    Jag är dock bättre på att skruva andra saker.

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Uppdatera navi då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Finns det någon uppdatering? Jag har en -11 så det finns bedömt inget nyare från Saab, ingen (?) annan använde Delphinavin och de verkar ha blivit uppköpta minst 2 gånger sen det begav sig.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Delphi-navin var standard-pryl i GM-bilar, rakt från pryl-hyllan hos GM. Dock försvann den runt 2012 så frågan är om GM ens bryr sig.

  6. #26
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Fick det här mailet av Esid nu:

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej!

    Nej det är tyvär inte möjligt att ta bort någon kabel, då fungerar inte stereon tyvärr. Jag har hört talas om problem att sätta klocka på 9-5 Navigatorn pga GPS bugg, men inte på 9-3.

    eSID behöver däremot inte någon klocka i bilen om du kan starta med långtryck på nyckeln (om du har bilen nära hemmet)

    Så det var både bra och dåliga besked
    Avser prova start via fjärren imorgon.

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ja, det funkar, men såklart bara så länge du befinner dig inom fjärrkontrollens räckvidd. Den funktionen har funnits i många år, använde den ofta när jag hade en ng9-3 diesel.
    Det löser inte problemet om du parkerar en bit bort och vill ha en varm bil när du skall till jobbet på morgonen

  8. #28
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Nej det är inte en bra lösning. Vore väldigt tråkigt om man nu var tvungen att byta stereo för att få detta att funka.

  9. #29
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Testa sätta datumet till tidigt 2019, eventuellt listar den ur att veckonumret slagit över och att det är 20 år senare.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  10. #30
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Ok! Värt ett försök! Hört att det ska funka?

    - - - Uppdaterad - - -

    En anledning till att jag tänker att det kanske inte funkar är för att signalen för att ställa datumet kommer från eSID3 in till systemdatorn, medans datumsignalen annars kommer från navigationsenheten. Det finns ingen utförlig förklaring på detta i WIS eller instruktionsbok, bara att datumet hämtas från navigationsenheten. Så frågan är om den ens jämför datumet, eller heltenkelt bara skickar in tidssignalen till systemdatorn utan att ha ett villkor för att jämföra tid. Så beter den sig iaf när jag försöker ställa dagens datum, den bara skriver över. Men jag testar !

    - - - Uppdaterad - - -

    Testat nu och det fungerar inte.
    Jag testade både att ställa datumet som var senaste roll over. Sen satte jag 2019, testade även ställa datumet den matar in efter att strömmen varit borta, vilket är 2004-01-01. Efter ca 30sek med navigator på återgår den till 2004-01-01. Och har jag satt 2004-01-01 så dyker ett (I) upp efter 30sek. I:et betyder ”Invalid”, alltså att systemtiden är fel. Om I:et inte skulle vara där så skulle funktionerna för parkeringsvärmarfunktionerna fungera. Om det var otydligt ovan så dyker I:et upp efter 30sek i samtliga fall.

    Det enda som funkar är att dra säkringen till navin, därefter ställa klockan, då ändrar den sig inte och alla funktioner funkar.

    Hmm, kan det finnas en lösning med nuvarande system tro?

    Eller ska man behöva börja leta efter en ersättare till navin? Känns som en jingel att även få det att fungera med Bose-system och rattknappar.
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  11. #31
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Det finns fortfarande hopp att det ska gå att ordna ordinarie funktioner för dieselvärmaren trots datum roll over.

    Jag pratade med Henrik Glad på eSID och har lyft det här problemet.

    I dagsläget så går det att ställa tiden enligt instruktionerna i eSID, men efter 30sek kommer en signal via bussen från infotainment med ny felaktig datumsignal.

    Henrik har en idé som innefattar att eSID3 tar över som huvudenhet för att förse bilen med datum (precis som eSID3 funkar vid installation av eftermarknadsstereo, då den behövs för att sätta och bibehålla datumet).

    Idén är att koppla bort busssignalen från infotainmentbussen, och istället koppla den till vanliga I-bussen. Detta är Henriks idé, och han har prövat konceptet i bänk hemma, vilket verkar funka bra, och hoppas att det ska gå att göra i en faktisk 9-3:a också utan att störa andra system.

    Det som återstår att göra är att pröva detta i min egen bil som har alla övriga normala system inkopplade.

    Planen är att försöka få till det samtidigt som jag byter instrumentbräda under vecka 9.

    Återkommer med resultat!

    2 användare gillar detta inlägg


    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  12. #32
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Hittade en servicemeny på navigeringen. Sätt i nyckeln och vrid till OFF (Radioläge), vänta en minut eller två till bilen hittat GPS-signal och håll in MENU-knappen, det fungerar inte alltid men det är bara att vänta en stund till och försöka igen.
    Meny.jpg

    Under GPS Info hittar man sin position och datum, i min bil är det 7/6-04, 1024 (och en dag, bedömt pga skottår) veckor bakåt i tiden, så det att det är GPS Rollover som är problemet är bekräftat. Det går inte att ändra datumet.
    Position.jpg

    Finns också diskinfo, det här är mina uppdaterade kartor. Första siffran är år.
    Kartversion.jpg

    Och orginalkartorna.
    Karta stock.jpg

    Man kan också kalibrera touchskärmen under Calibration samt testa vad mikrofonen hör under Mic&Voice RecognitionCheck, i mitt fall bara brus.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  13. #33
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Snyggt!

    Ska kolla in!

    Återkommer om den här förändringen av inkopplad buss funkar. Men det kräver en eSID3, om det nu funkar.

  14. #34
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Jag kom in i menyn du pratat om ghost, dock under körning när jag bara höll inne menu-knappen. Funktionen att komma åt menyn verkar vara lite sporadisk dock, precis som du skriver.

    Jag har inte hunnit med att pröva omkoppling av bussen ännu då jag inte hann under instrumentbrädsbytet som jag gjorde i helgen. Planerar nu att göra omkopplingen av bussen till infotainment helgen v.13 pga ska iväg på jobb i två veckor, har tro på att det ska funka då Henrik på eSID lyckats i sin bil, dock utan att pröva själva navfunktionen då han saknar hastighetsimpuls i bilen han provade på.
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  15. #35
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Nu är problemet åtgärdat!

    (Om du inte vill ha en bakgrund och sammanfattning av problemet, hoppa över första stycket)
    Det vill säga problemet som uppstod med systemtiden i bilen för de som har den sista DEPLPHI/GRUNDIG infotainment-enheten med GPS-navigering installerad. Likt tidigare konstaterat i tråden av bland annat GhostOfOnyx så inträffade ett datum roll-over i december 2023. Infotainment-enheten som hämtar sin tid och datum från GPS-signalen kunde då inte längre fastställa rätt tid då räkneverket internt i enheten hade rullat över sina max antal veckor (ca 20år). Den trodde då att året var 2004. Konsekvensen blev att systemtiden klassades som ogiltig av bilen och det får bla följdfelet att det ej går att starta timer för parkeringsvärmare/dieselvärmare, det går heller inte att starta värmaren manuellt, utan den fungerar bara när bilen startats.

    För att åtgärda problemet hjälpte Henrik Glad på eSID mig. Han tog fram en lösning i provbänk och nu har jag testat den lösningen fullt ut i min egen bill, SAAB 9-3X TTiD från 2010.

    För att detta överhuvudtaget skall fungera behövs också en eSID. Den kommer att förse bilen med systemtiden efter att följande omkoppling har gjorts. Utan den finns ingen möjlighet (vad jag vet) att ställa tiden. Omkopplingen innebär att kabeln för infotainment-bussen kopplas ur från kontaktdonet K14 pinne 13 (den sitter i bakkant på infotainment enheten), därefter skarvas en ny kabel på bussen som går till ACC modulen (kontrollpanelen för klimatanläggningen), jag använde kontaktdon K18 pinne 7 (det går lika bra att använda pinne 16, då båda är BUS-kabel, det underlättar att veta att de är de enda två gröna kablarna till K18, vilket gör att man slipper öppna kontaktdonet, utan kan ta vilken som av de gröna till K18, detta gäller dock INTE för K14, där måste det vara pinne 13 som används)

    Så från kabeln som går till K18 pinne 7 skarvade jag på en ny kabel och drog till K14 pinne 13, efter att jag hade kopplat bort den som från början gick till K14 pinne 13.

    Hur man väljer att utföra kopplingen lämnar jag till den som gör det. Jag valde att skaffa en tre-vägs flatstiftsförgrening, därefter klippte jag upp ursprungliga kabeln till K14 pinne 13, crimpade på en flatstiftskabelsko på kabeln från K14 pinne 13 och drog till trevägsförgreningen. Därefter klippte jag upp kabeln som går till K18 pinne 7 och satte en flatstiftskabelsko på de två ändarna och kopplade in i trevägsförgreningens två kvarvarande stift. Den tåt som blev kvar som ursprungligen gått till K14 isolerade jag och lät ligga kvar i kabelstammen.

    Bilder på kontaktdon och placering finns att tillgå här:

    K14:
    https://saabwisonline.com/images/944...7/f7a129x1.jpg

    K18:
    https://saabwisonline.com/images/944...f7a14eccx1.jpg

    Nu har jag avprovat och varit ute och kört bilen, navigationen fungerar, rattknapparna fungerar, alla inställningar fungerar i infotainmentenheten, nightdisplay fungerar. Klimatanläggningen fungerar hittills utan anmärkning.
    Jag kan nu ställa klockan med eSID inkopplad och bilen behåller datumet och tiden i systemet eftersom den felaktiga tiden ej kan matas in från infotainmentenheten längre.
    Jag har också avprovat både timer-funktionen och start manuellt för dieselvärmare och det fungerar utan anmärkning.

    Det jag har observerat som ej fungerar:
    - TMC fungerar inte, den funktionen är helt utgråad i enhetens meny. Jag har dock aldrig fått ett meddelande där tidigare, så det känns inte som en förlust.
    - Språket i själva infotainmentenheten växlade till engelska, förmodligen då det är grundinställningen efter kraftbortfall. Detta går inte att ändra eftersom språkinställningarna görs i SID via rattknapparna och jag antar att den signalen till infotainmentenheten ej kommer fram nu, vilket skett automatiskt tidigare. Tråkigt att det ej är svenska, men det går att leva med. Kanske kan detta åtgärdas om man tillfälligt kopplar på infotainment bussen utan att göra enheten kraftlös. Det kommer dock att komma tillbaka vid nästa batteribyte/batteribortkoppling.
    - Jag vet inte om det är något annat som påverkas, men det kan vara möjligt och säkert någon på forumet som kan svara på. Hur är det tillexempel med telefon om man har det? Kommer det funka?

    En stor eloge till Henrik Glad på eSID som hjälpte till att komma med denna lösning! Nu går det att få full funktion i sin parkeringsvärmare och behålla den gamla hederliga sat/nav:en igen! Tack Henrik!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av K.Lotten den 2024-04-02 klockan 11:25. Anledning: Det var bilder i inlägget som inte fick vara där. Samt förtydligade att det går att välja pinne 7 eller 16 i K18
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

  16. #36
    Sugmotor K.Lottens avatar
    Reg.datum
    dec 2020
    Ort
    Huskvarna/Stockholm
    Inlägg
    39
    Medlem#
    14688
    Ett varningens ord bara, för att göra detta behöver MIU-panelen (main instrument unit) tas bort, det är den svarta plastkåpan som omgärdar hastighetsmätaren och radioenheten. För att göra det måste ventialtionsgaller bort. VAR FÖRSIKTIG när dessa plockas bort, de är ett helvet att pilla ut, läs WIS:en online, googla på youtube för att få tips, och ha hålamod, det är sjukt tråkigt när de går söner eller när det blir märken i plasten.

    Här kommer även en bild på hur kontaktdonen ser ut på riktigt:

    Kontaktdon K14 och K18.jpg
    Just nu: SAAB 9-3X TTiD 2010 automat, Arctic White, eSID 3
    Då: SAAB 9-5 2.0t 2006 automat, Jet-Black

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-11-14, 10:48
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-29, 10:23
  3. [LÖST] Bränslepump för dieselvärmaren NG9-3 1,9TiD
    Av Micc i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •