Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte av spjällhus ng9-3

  1. #1

    Byte av spjällhus ng9-3

    Hej.

    Har en ng9-3 2.0t xwd biopower årsmodell -10 där jag har något problem med vad jag misstänker är spjällhuset. Får upp i siden "begränsad prestanda" och bilen känns väldigt slö i både 1:an och 2:an för att sedan gå, dock lite svajigt i laddtrycket samt farthållaren fungerar ej. Sen kan det också fungera felfritt utan att ha gjort något alls. Får upp dessa 2 felkoder P2135 & P1681.
    Kan man gifta ur för att sedan gifta in spjällhuset igen (vad är förkortningen på spjällhuset?), skulle de kunna hjälpa? Tycker inte det ser så skitigt ut eller det är "eldelen" på spjällhuset som dummar sig så det är därför det blir såhär?

    Hoppas ni förstår min fråga

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är ju ett ganska vanligt fel och just spjällhuset har jag bytt på flera. Det är eldelen ballar ur så det hjälper inte att tvätta ur själva spjälldelen.

  3. #3
    Okej lite som jag misstänkte, är det något som man själv kan fixa, isåfall hur? Om man nu inte vill köpa ett begagnat vart kan man få tag i ett? Hur vet jag vilken som är till min, tycker när man söker att där kommer upp flera olika.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Byta spjällhuset själv är inga konstigheter. Det behöver/kan vad jag vet inte giftas in och ut utan är bara att byta. Väldigt straightforward och med god åtkomst utan att montera bort något annat direkt vad jag kommer ihåg. Se till att skaffa en ny packning. Själva spjällhuset är också samma som sitter i några Oplar, så vad jag minns fanns det väldigt gott om billiga dito att få tag på (detta var dock några år sedan).

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Original spjällhus har artikelnummer 93189207 och finns fortfarande att köpa från Orio återförsäljarna.

    Numera så finns det även nya eftermarknads spjällhus till 9-3 med B207 motor 2007-. Priset är ungefär hälften av originaldelen.

    Tex här: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...llmotor-1.html

    Bytet kan man enkelt göra själv.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Tackar för svaren

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej, lånar en gammal tråd och hoppas det går bra.

    Jag har en 9-3 1.8t biopower -10. B207E tror jag motorkoden är om jag minns rätt.

    Jag har samma fenomen med ryckig gång och begränsad prestanda, framförallt när motorn är varm. Inget märkbart vid gaspådrag men släpper jag gasen eller på tomgång så kan det "hoppa" rejält.

    Ingen motorlampa dock så min biltema läsare hitta inget så jag lämna in för att få en felavläsning hos min lokala Mekonomen. Deras läsare indikerar fel på gasspjället.

    Nu till det som gör mig lite konfunderad. Enligt killen på Mekonomen måste det vara original spjäll annars behövs omprogrammering på dessa senare 9-3 or. Men överallt jag läser ska det bara vara att byta rakt av, även om jag köper ex. Speedparts eftermarknads spjäll.

    Nån som vet?

    Tack på förhand!

    /Stefan

    Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk
    Saab 9-5 3.0 V6 Griffin -99, Saab 9-5 2.0T Biopower Griffin -09, Saab 9-3 Vector 1.8t Biopower SC -10

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bara att byta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av spjällhus B2x5
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 08:51
  2. Tänka på vid byte av spjällhus Volvo V70 II T5 -00.?
    Av DumDum i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 04:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •