Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Hur få loss fastrostad Monoflex dragkrok OG9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Fast räcker det inte med att ha samma drag-typ (avtagbart), dvs. byta till ett Brink-drag från skroten (eftersom de sällan krånglar)?

    (Som jag förstått det är fullt fungerande Monoflex-krokar svåra att hitta på skroten - även om det borde finnas någon som fungerar någonstans.)

    Annars, är det den här som gått sönder? https://www.usaspareparts.com/parts/...noflex-ii.html

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Om det står i bilens regbevis att draget är delbart eller demonterbart så går den inte genom besiktningen med svetsat drag. Ett enkelt alternativ är att du tar bort draget och registrerar bilen utan drag. Sen svetsar du ihop draget och monterar dit det igen för enligt nu gällande regler behöver du inte registrera om bilen och det hela är lagligt.
    Om man ska slippa registrera draget kräver det ju nåt speciellt i helbilsgodkänanndet, så en äldre bil måste fortfarande regbesiktigas med drag, vet inte om 2005 är tillräckligt ny, men jag TROR den är det.. värt att kolla upp dock.


    Jag hade dock också bytt till ett annat avtagbart drag, känns enklast.


    För övrigt, när jag tänkte addera drag till min 07'a så var det RIKTIGA ockerpriser på beggade rostiga drag på skrotarna, det var billigare ett köpa ett helt nytt drag från tyskland än ett beggat från sverige.. även om det jag köpte inte var delbart.

    1 användare gillar detta inlägg

    jem

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Annars, är det den här som gått sönder? https://www.usaspareparts.com/parts/...noflex-ii.html
    Jo det är den, jag har försökt kontakta dem utan resultat.

    Och jag har pratat med Trafikverket och bekräftat att ingen ny regbesiktning behövs efter montering av godkänt drag (efter regbesiktning utan).

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Avtagbart drag - sitter fast. Vilket fabrikat/ modell har jag ?

    Nyköpt 9-5 Aero -02.
    "Demonterbar dragkrok" står i alla papper.
    Hittar inget sätt att 'demontera' ,
    SÅ :
    kan någon hjälpa mej identifiera fabrikat o modell, så borde man kunna hitta info om HUR MAN DEMONTERAR ??
    (Tryck, vrid, slå, 'juckla', pressa osv. osv )

    Eller tror ni man skulle kunna skruva dit *ETT ANNAT AVTAGBART DRAG* , åka till Bilprovningen, låtsas som det regnar ?
    - Har ett annat avtagbart drag ; väl fungerande BRINK drag
    på en likadan 9-5.

    Står det någonstans *Vilket Fabrikat/modell som bilen typats med ?
    Tacksam för input

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Även om det står nånstans så är det ytterst osannolikt att det är nåt som kontrolleras.

    Men posta en bild på ditt befintliga så kanske nån vet hur det demonteras ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2023
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    @GlennB
    STORT **TACK!** för svar !


    Edit: Bilder laddas lämpligen upp på forumet och inte skickas till Moderator i PM
    20230615-211739-01.jpg
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-22 klockan 10:21. Anledning: Lagt in Gen X bild på draget

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det ser ju helt klart ut som det är demonterbart, men jag känner inte igen modellen.

    Jag skulle borsta rent med stålborste (akta gummit) och sen dränka det i nån bra rostlösare (tex caramba) varje dag i några veckor, och sen försöka vrida på "ratten" med polygrip lite lagom försiktigt och se om det går.. men då gissar jag ju bara hur det är tänkt.. det skulle tex kunna vara så att man ska dra "ratten" åt sidan bara också, eller nån kombinerad tryck-och-vrid..

    Med lite tur är det nån som känner igen det och vet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Den varianten har jag aldrig någonsin sett. Men som Glenn skriver så ser det ju demonterbart ut. Buss på det!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ser ut som ett äldre monoflex.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tror det är gängat en bit, och sedan ska du kunna dra ut sprinten/axeln och efter det vrida hela dragkroken 180grader och dra den rakt ut...

    Skickat från min XQ-CC54 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Ja det är ett Monoflex Mk1. Demonteras som beskrivits ovan. Ganska bra och simpel konstruktion, Men de ska ju skötas och fettas in även de. Skiter man i det så fastnar ju "vredet"

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Höll på och brottades med ett rostigt BRINK drag och den var vänstergängad
    Vet ej hur Monoflex har gjort.

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Monoflex sprinten är normalgängad. Man får komma ihåg att om den yttre delen är fastrostad så vill den gärna lossna med rötterna längre in där det sitter en liten sprint. Då lossnar hela sprintenheten. Men då kan man förvisso stå och brottas med resten på bänken istället. Alltihop är ju helt isärtagbart in i minsta detalj. Det ska även nämnas att låssprinten som reservdel har utgått men det finns lite satser här och vad för det.
    Jag tycker inte man ska byta bort just den här kroken. Får man bara isär det och smörjer in så är det ju som sagt en ganska bra konstruktion som sällan ger en huvudvärk.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur få loss fastrostad Bosal dragkrok
    Av esox i forum Allmänt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2023-10-31, 16:22
  2. [LÖST] Fastrostad handbroms OG9-5
    Av Loket900t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 21:51
  3. [LÖST] Få loss fastrostad slangkämma vid intercooler OG9-3
    Av mattias claesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •