Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Löstagbart drag Monoflex, MK-II, svetsa? reservdelar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    33

    Löstagbart drag Monoflex, MK-II, svetsa? reservdelar?

    Hej, jag har en 9-5 kombi 2005 med ett Monoflex "Mk-II" löstagbart drag som jag fick backning på vid besiktning.
    Plast-ratten på mekanismen har trillat bort. Det fungerar med tång (skruva upp, dra ut, ta bort drag osv.)
    men Bilprovningen godkänner det inte, allt måste visst vara helt original.

    Första frågan, det fanns tidigare reservdelar till detta, detta skulle jag behöva,
    "MFHUS II Låsning med sprint" (icke uppdaterad sida från Norge) https://www.autokatalogen.no/wls/vie...leIdNo=1011793
    Var jag kan hitta?

    Andra frågan, detta drag var tydligen godkänt från leverantör för svetsning, men jag kan inte hitta instruktionerna för detta. Har någon möjligen dessa?
    (Det verkar dessutom råda osäkerhet huruvida detta är tillåtet eller inte, jag frågade på Bilprovningen och de sa nej "för det är EG godkänt" (?))

    Om jag inte löser detta måste jag demontera eller byta ut...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-19 klockan 18:23. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6770
    Om det står i bilens regbevis att draget är delbart eller demonterbart så går den inte genom besiktningen med svetsat drag. Ett enkelt alternativ är att du tar bort draget och registrerar bilen utan drag. Sen svetsar du ihop draget och monterar dit det igen för enligt nu gällande regler behöver du inte registrera om bilen och det hela är lagligt.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 925
    Jag har dividerat om detta med TS på facebook och tidigare kunde man visst svetsa dessa, Monoflex tillhandahöll ett intyg man visade upp. Konstruktionen på dessa är ju lite speciell och inte ens med låsningen borta så kan ju kroken hoppa lös om den sitter på släp. Den vrids ju med kulan neråt och dras ut om man vill ha bort dem.
    Jag har själv svetsat två stycken dylika men det är typ 20 år sen typ så tiden går..........Men visst, reglerna kan ju vara annorlunda idag med allt nytt.

    1 användare gillar detta inlägg

    jem


  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    33
    Tack, och tack också för svar på FB :-) jag tänkte prova här också innan jag gör något.

    Jag fick faktiskt svar från westfalia-automotive.com idag och de säger att det aldrig fanns svetsanvisning för Monoflex II, däremot för Monoflex I. Så då är den saken avklarad.

    Jag talade också med Transportstyrelsen och det verkar som en sådan lösning hade godkänts om den funnits. Och bästa vägen, som du säger, är att först avmontera, göra en registeringsbesiktning utan drag och sen montera godkänt drag, detta behöver ej besiktigas igen. Detta blir också lite billigare, en enkel registreringsbesiktning på Bilprovningen kostar 526:- i stället för en vanlig för 989:-.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hm, nu fick jag mer info från westfalia

    De säger att jag kan montera en fast kula på befintlig dragbalk (artikelnummer FPF9 [kula] och 63817 [monteringssats inkl. avståndsbrickor]), det ska kosta ca 850:- + moms.

    Det låter ju som en bra väg. Demontera befintlig kula. Registreringsbesiktiga utan drag och sen montera detta på befintlig dragbalk.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-01-19 klockan 13:22. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 984
    Med tanke på hur sjukt många og9-5 som står på landets skrotar kan det inte vara speciellt svårt att hitta en ersättningskrok.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    33
    Samma drag går i alla fall inte att hitta på bildelsbasen (de anpassar väl också utbud efter efterfrågan), och nu verkar det finnas en lösning för runt tusenlappen (en del tar nästan lika mycket för frakten av ett komplett begagnat drag)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 911
    Medlem#
    8758
    Fast räcker det inte med att ha samma drag-typ (avtagbart), dvs. byta till ett Brink-drag från skroten (eftersom de sällan krånglar)?

    (Som jag förstått det är fullt fungerande Monoflex-krokar svåra att hitta på skroten - även om det borde finnas någon som fungerar någonstans.)

    Annars, är det den här som gått sönder? https://www.usaspareparts.com/parts/...noflex-ii.html

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 430
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Om det står i bilens regbevis att draget är delbart eller demonterbart så går den inte genom besiktningen med svetsat drag. Ett enkelt alternativ är att du tar bort draget och registrerar bilen utan drag. Sen svetsar du ihop draget och monterar dit det igen för enligt nu gällande regler behöver du inte registrera om bilen och det hela är lagligt.
    Om man ska slippa registrera draget kräver det ju nåt speciellt i helbilsgodkänanndet, så en äldre bil måste fortfarande regbesiktigas med drag, vet inte om 2005 är tillräckligt ny, men jag TROR den är det.. värt att kolla upp dock.


    Jag hade dock också bytt till ett annat avtagbart drag, känns enklast.


    För övrigt, när jag tänkte addera drag till min 07'a så var det RIKTIGA ockerpriser på beggade rostiga drag på skrotarna, det var billigare ett köpa ett helt nytt drag från tyskland än ett beggat från sverige.. även om det jag köpte inte var delbart.

    1 användare gillar detta inlägg

    jem

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Annars, är det den här som gått sönder? https://www.usaspareparts.com/parts/...noflex-ii.html
    Jo det är den, jag har försökt kontakta dem utan resultat.

    Och jag har pratat med Trafikverket och bekräftat att ingen ny regbesiktning behövs efter montering av godkänt drag (efter regbesiktning utan).

Liknande ämnen

  1. Hur få loss fastrostad Monoflex dragkrok OG9-5
    Av Hemmansägaren i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-04-28, 22:14
  2. Max belastning Bosal löstagbart drag OG9-5
    Av Clabbefriberg i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-10-13, 18:43
  3. Löstagbart drag på og9-3, hur ser det ut?
    Av ahlis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 12:13
  4. Vad är det för fäste ? Fast drag vs Löstagbart ?
    Av Brandten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 20:53
  5. Dragkroksskydd löstagbart drag 9000!
    Av Mr J i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •