Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tänd CE, P0443 och dålig motorgång OG9-5 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tänd CE, P0443 och dålig motorgång OG9-5 BioPower

    Köpte en Saab 9-5a Biopower från 2008 några dagar sedan, redan samma kväll började motorlampan lysa och bilen går bara sämre och sämre.

    Bilen känns orkeslös när jag åker iväg, måste måste gasa ganska mycket för att bilen inte ska "sacka ner".
    Bilen misständer på tomgång.
    Kör jag i ca 60 kmh med jämn gas så går bilen ojämnt.

    Jag upptäkte att en liten vakuumslang vid insuget hade hoppat av, när jag bytte den slangen passade jag på att kolla över och byta några mer av 4mm slangarna. Något mer som jag upptäckte är att någon har försökt laga slangarna från vevhusventilen. Jag lyckades koppla in datorn till bilen och jag fick upp felkoden P0443 vilket som jag förstår är en EVAP ventil som sitter under MAF sensorn? Jag gick genom slangarna som gick till ventilen och dom såg fina ut.

    Är det ventilen som är trasig eller har någon haft något liknande problem och vet vad felet är?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Gå inte bara på felkoden, låter som att underhållet ligger efter, så jag hade kollat tändstift först. Kollat backventilen i vevhusventilationen, den som är nära spjällhuset? Låter på symptomen som en igensatt katt också, hoppas det inte är det. När du ändå kollar tändstiften, kolla att tändkassetten är SEM original.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tänkte ge en liten update.
    Motorlampan försvann i typ 2 dagar innan den kom tillbaka igen, alla "små" vakuumslangar är bytta runt insuget, slangen och backventilen som går från oljefällan till insuget är bytt, jag har sprutat startgas runt insugen och det verkar inte vara något vakuumläckage där, jag har kollat kassetten och den är SEM.
    Jag har inte hunnit kolla tändstiften men nya tändstift, bränslefilter och luftfilter är beställda.
    Jag tycker inte att bilen går så ojämnt vid jämn gas längre men har upptäckt att bilen plötsligt tappar ganska mycket kraft runt ca 4000-4500 rpm vid fullgas.
    Bilen läcker också en hel del olja från bla toplocket vilket måste fixas.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Kontrollera version/ålder på SEM DI-kassetten den kan börja bli sliten.
    Bränsle filter finns inte på Biopower och jag hoppas du köpte NGK (eller Denso) stift av rätt modell.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tappar laddtryck efter en accelaration OG9-5 BioPower

    Efter varje gång jag startar min saab 9-5 2.0t biopwer från 2008 och gasar iväg så tappar den laddtryck.
    Om jag kör på motorvägspåfarten och gasar full så trycker bilen på tills jag når ca 4000-4500 rpm, då känns det som bilen helt plötsligt tappar laddtrycket och bilen blir riktigt slö. Efter det vill inte bilen bygga något laddtryck till jag startar om den.
    När jag kör på etanol händer samma sak men då tappar den laddtryck vid runt 3500rpm.

    Jag har bytt luftfilter, tändstift, bytt backventil och slangar till oljefällan, rengjort lmm och bytt vakuumslangar vid insuget utan några förbättringar. Bilen har dock en motorlampa som kommer och går när den vill.

    Någon som haft ett liknande problem eller något förslag vad problemet kan vara?

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Hej,
    Kanske borde du lägga mindre fokus på varvtal och mer fokus på att försöka läsa ut felkoder och/eller monitorera t.ex luftflöden och laddningstryck vid de tillfällen då detta inträffar.

    Är det standard grejor eller är det något som avviker från detta?

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag gissar på kärvande wastegate och att den överladdar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Vad jag kan få fram så är felkoden den som står högst upp i tråden, bilen har ej original laddtrycksmätare i mätarhuset och jag har inte open sid så det är svårt att kolla luftflöde mm.

Liknande ämnen

  1. Svårstartad och dålig motorgång OG9-3 Biopower
    Av C4VTS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 00:22
  2. Dålig motorgång och låter som en diesel NG9-3 B207
    Av Tawan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-03-10, 12:45
  3. Dålig motorgång OG9-5
    Av WilliamHg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-04-24, 09:04
  4. [LÖST] Dålig motorgång, felkoder och CE OG9-5
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 18:57
  5. [LÖST] Dålig motorgång efter att ha bytt till bensin OG9-5 2.0t Biopower
    Av Fullblitz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •