Elstatistik är roligare än någonsin
Jag har min förbrukning för flera år tillbaka, jag har också graddagar för närmaste station från 2021 och framåt.
Problemet är att jag inte har något standardår.

En helt korrekt graddagskompensation skall göras genom att grundlasten dras av och så skall bara uppvärmningen graddagskompenseras genom att räkna fram en kompensationsfaktor mellan årets graddagar och standardåret. Tyvärr kan jag inte riktigt utläsa detta så finkornigt (har ju bara en elmätare och eftersom varmvatten tillverkas av samma värmepump som värmer huset, och det är en luft-vatten, så kommer det gå åt mer el för att tillverka varmvatten ju kallare det är ute), men jag tänkte att det ändå borde gå att göra någon form av kompensation när jag nu känner till graddagarna.

Min tanke var att göra så här:
Ta månadens förbrukning och subtrahera graddagarna från förbrukningen på alla förbrukningssiffror. Därefter jämför jag årets värden med föregående år.

Det innebär att ett kallt år, med fler graddagar, kommer mer el förbrukas, men eftersom jag drar av graddagarna så kommer kallare år också kompenseras mer.
Jag skulle också kunna räkna fram en kompensationsfaktor där jag bara jämför med föregående år, eftersom det är 2 år jag jämför.

Jag är idel öra för andra varianter som kanske är bättre? Eller är det någon som sitter på SMHIs graddagsdata och standardår för södra Skåne