Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Laga eller byta styrservoslingan? OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981

    Laga eller byta styrservoslingan? OG9-5

    Just som bilen verkade gå perfekt, lättstartad och med fin tomgång så tappade jag styrservoverkan på en tur. Mycket riktigt ett uppenbart rosthål på kylslingan till styrservon. Resten av rören ser väldigt friska och fina ut, så i likhet med flera andra med samma problem kom tanken om att byta ut den rostade slingan mot en annan slang upp. Vad jag inte riktigt kunnat läsa mig till är huruvida det faktiskt funkar.

    Vad är era erfarenheter? Det är alltså på högtryckssidan med maxtryck på 120 bar enligt uppgift. Enligt WIS såg det visserligen inte helt omöjligt ut att byta ut den själv och utan billyft, men jag inser ju också mina begränsningar som mekaniker. Att kapa röret fint med en liten rörkap och skarva en skärningskoppling ser jag dock som klart görbart även för mig. Bilen är lite på en "besiktning till besiktning" - status, men är detta ändå bara att glömma?

    Mycket tacksam för input

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Jag har läst om det där någonstans. Att någon skärde av röret där rosthålet fanns och skarva med klämringskoppling. Och jag är ganska säker på att röret är 10mm och vid remskivan övergår röret till 8 mm eller om det var 12mm. Men där framme var 10mm

    Det borde funka. Klämringskopplingar är i mässing och tål ha ska mycket.

    Ett annan grej man kan göra om man innehar en gassvets oxygen och acetylen är att silverloda/kopparloda hålet eller skarva på en hylsa.

    Detta är något jag kommer göra när någon av mina bilar får samma problem.

    Innan jag byter. Som rent ut sagt är ett helvete.

    - - - Uppdaterad - - -

    Prova först skärringskoppling. De tål högt tryck.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack för input! Precis, enligt lite obekräftade uppgifter har det gjorts av någon på forumet och varje gång det kommer upp oavsett forum kommer minst en person med "åk till Swedol/Hydroscand så pressar dom en hydraulslang med kopplingar för en påse bullar" men vad jag har sett har ingen skrivit att de faktiskt gjort det (på trycksidan) och att det hållit. Jag är också inne på en skärringskoppling, de finns ju i klasser som tål minst 600 bar. Hela kylslingan är ganska ansatt, så jag tror hela den ryker.

    Om inte annat ska jag uppdatera här om/när jag gör det med vad jag använt och hur resultat blev!

    Edit: man får visst numera skarva bromsrör. Då används oftast en skärringskoppling iaf om det är stålrör. Hur bromstrycket jag det systemet skiljer sig mot servon är lite oklart, men onekligen är konsekvenserna vid haveri större.

  4. #4
    Tidigare inlägg i frågan

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Stötestenen med vanlig hydraulslang är oftast kopplingarna som inte direkt motsvarar nån standard inom hydrauliken. Är det bara röret som är rostigt så är det isåfall enklare att skaffa en bit 10mm rör och sen bara skarva med klämringskopplingar för tex vvs. Så har jag gjort på bojsänken som bara ska fungera med minsta möjliga insats.

    Är det en bil som man ämnar ha kvar så skulle jag nog ta operationen med att byta det korrekt. Så himla mycket jobb är det inte. Stötfångaren sitter ju bara med nå skruv och sen undan med intercoolern eller vad det nu är som är i vägen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Intressant! Jag syftar alltså på att skära av röret och skarva med hydraulikkopplingar av skärande typ med någon godtycklig gänga som man sedan kan få dit en slang på, men andra brukar invända att röret helst bör fasas och fixas för att det ska hålla.

    Men förvisso är ju en slang lite onödig. Skär man bort kylslingan och mäter eller åker med den till nyligen nämnda butiker borde man kunna få till en rörbit med rätt dimensioner böjd som ett U eller kopplingar som är 90° och ett rör. Då är det ändå kopplingar och rör specade för rätt tryck.

    Edit: det är säkert inte så svårt. På en ny bil och om jag hade haft Saabs verktyg och gärna en billyft hade jag nog provat. Det är bara att jag vet hur sånt här brukar sluta för mig. Nåt sitter satan, går sönder vid demontering osv osv.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är faktiskt inte såå knepigt att göra själv. GRFB-metoden är ofta bra. Gör Rätt Från Början.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag har läst om det där någonstans. Att någon skärde av röret där rosthålet fanns och skarva med klämringskoppling. Och jag är ganska säker på att röret är 10mm och vid remskivan övergår röret till 8 mm eller om det var 12mm. Men där framme var 10mm

    Det borde funka. Klämringskopplingar är i mässing och tål ha ska mycket.
    Många gånger är röret rostskadat även där det inte läcker. Då kan det bli svårt att få det tätt med kopplingar. Så det bör man kolla upp.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Ett annan grej man kan göra om man innehar en gassvets oxygen och acetylen är att silverloda/kopparloda hålet eller skarva på en hylsa.

    Detta är något jag kommer göra när någon av mina bilar får samma problem.
    Skarva på en hylsa är säkert bättre. Men måste man inte demontera minst lika mycket grejer som om man skall byta för att komma åt med gassvets??
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    En sak jag funderat på är om det går att koppla ur kylslingan helt eller möjligen delvis. Äldre bilar, som 9000, saknar kylslinga, så frågan är om marginalerna duger i Sverige utan kylslinga, vi har ju sällan över 30C här, och det är en rejäl skillnad om bilen ska klara Death Valley, där de varmaste dagarna har uppmätt dygnsmedel på upp till 47C (och har rekordet på enskild mätning på 56,7C i skuggan).

    Har någon provat köra utan, och/eller mätt temperaturer?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jo självklart är det egentligen bäst att göra rätt från början och jag antar att risken finns att jag behöver göra detta ordentligt framöver ändå. Hade det varit daily drivern ng9-3an som också ofta körs långt hemifrån hade jag inte tvekat att göra det ordentligt och antagligen lämnat in det också. Men du har rätt givetvis.

    Om jag inte missminner mig hade Glenn på en annan bil (där kylslingan är på retursidan) tagit bort den av samma anledning och mätt en oförändrad temperatur efteråt. Jag tror i alla fall helt klart att det kommer gå utmärkt utan. Jag kan leva med att försöka undvika att ratta som satan stillastående de varmaste sommardagarna, för jag antar att det är just då som problemet blir som störst.

    Det är synd att inte pumpen går på batteri så man endast tappade servoverkan för då vore detta en större no-brainer. Problemet nu är att en torr pump kan skära och ta med sig generatorremmen i sitt fall.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Nja, om man prövar och stänga motorn och provar att ratta så går det rejält tungt, så utan servo är inget jag skulle vilja köra med.

    Jag tror också det kommer att gå utmärkt utan kylslinga, men jag vill helst att någon annan provar först... Min har inte gett sig än, men det vore ju skönt att ha en enkel lösning på lager vid behov.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jag höll förvisso på att köra av vägen (i 15km/h) när jag upptäckte det innan jag insåg vad som var tokigt, men så farligt var det ändå inte. Visst, fickparkera gör jag ogärna men så länge man rullar var det inga konstigheter att köra hem utan servo. Hur det känns helt stillastående blir en skev jämförelse. Möjligen att ekvationen blir något sämre med klibbiga 245or fram dock, detta var ju vinterdäck.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har plockat bort kylslingan på en toyota celica (det där sönderrostade röret var läskigt dyrt), jag kunde inte märka någon som helst skillnad i oljetempen ens efter att ha rattat som en tokig flera kilometer..

    Enligt folk på internet<tm> i froum för den aktuella bilen så behövs den där slingan mer om man kör på bana i ökenklimat och gör inte så mkt nytta då ens egentligen.

    En stor skillnad i svårighetsgraden är dock att på toyotorna sitter kylslingan på reurslingan, alltså lågtryck, det gör att man lätt kan ersätta den med en liten loop med armerad slang och ett par slangklämmor,
    på saabarna sitter den ju på högtryckssidan, vilket gör det hela krångligare..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Gissar på att den stora slingan framme är 10mm och övergår sedan i en skarv framme till 8mm och skarven på andra änden övergår under remskivan från 10 till 8. Isåfall är det där man ska koppla ihop det, borde vara lättast.

    Finns det ingen koppling eller om det ens räcker att skarva när man plockar bort nästan hela slingan så skulle jag hårdköda med silverlod/mässing och skarva på ett nytt kopparör.

    Under ser man slingan klart och tydligt vid remskivan.

  13. #13
    Vi gjorde så med Kopplingslingan för en toyota avensis, de fungerade bra

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Jag förordar byte av rubbet eftersom jag inte tycker att arbetet är så betungande. Men om man delar servoslingan i original skarv mellan främre och bakre del så går det att ta loss hela den främre delen från bilen. Ta med detta till en hydraulfirma så kan de återanvända de gängade anslutningarna i ändarna med en stump tillhörande rör. Övrigt ersätts med hydraulslang och skärringskopplingar som skrivits ovan. Jag har hjälpt till att montera detta på en bil och tycker väl inte att det blev så värst bra men bilägaren tyckte det var ett bra sätt att spara i runda slängar en 500-ing då bilen ändå skulle säljas. Hur det höll vet jag därför inte.

    Det är ju väldigt vanligt att bakre delen ger sig i pressningen mellan rör och slang på 05-, så att byta allt är oftast inte fel.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Oftast går det inte att lossa kopplingen mellan bakre och främre pga av kraftig oxidering/rost. Om det går underlättar det bra, men hos mig gick röret av på förra bilen.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Då var första försöket avklarat med ett nedslående resultat.

    Skar av den rostiga slingan med en liten rörkap från Jula och åkte med den till Hydroscand. Efter lite funderande och resonerande kom vi fram till att två 90-graders skärringskopplingar sammanbundna antagligen skulle funka. Värt att notera är att detta är ganska dyra grejer om man går efter katalogpriser. Ena röret är 12mm och det andra 9.7mm cirka (märkligt mått) så kopplingarna är dimensionerade efter det.

    För att få isär rören tillräckligt för att denne skulle passa fick jag spendera ganska mycket tid och WD40 för att få loss de två stagen som håller rören parallella. Huruvida det är en bra idé att ens köra utan dessa vet jag inte, men det var enda alternativet. Ena röret sitter ju infäst i en slang och kan därför röras ganska mycket, så att få in rören i kopplingen var trixigare än jag trodde men klart möjligt.

    Jag bottnade och drog åt kopplingarna så hårt jag kunde. Värt att notera är ju att det trots allt är ganska trångt där nere och andra änden hänger löst, så det är svårt att få till några större moment. Fyllde på, startade och det läckte givetvis på den större kopplingen. Kanske var det för att den var svagast, eller för att den mindre faktiskt höll. Drog åt den större ännu lite till, provade igen. Samma resultat. Drog åt lite till och då lossnade den.

    Nu tog jag en paus, men jag antar att jag minst behöver en ny skärring till den stora för ett nytt försök. Är det värt det? Kanske, den i sig är ju inte så dyr. Kanske behöver jag vara ännu noggrannare med att skrapa bort färg/ytskikt eller vad det nu är på röret innan nästa försök. Men givet vad jag vet nu är ärligt talat är detta inget jag rekommenderar att prova alls.

    Om nån har en tanke om var jag misslyckades får ni gärna skriva det! Kan återkomma ikväll med lite bilder också

    - - - Uppdaterad - - -

    Första rapporten av haverikommissionen klar. Även ringen på den mindre diametern sitter löst nog för att roteras men inte dras av, så det var nog bara en tidsfråga för den också. Skärringen på stora diametern är nu för komprimerad för att få på igen, men det positiva är ändå att den gjort ett fint spår i röret så konceptet funkar. Sannolikt är det alltså bara att dra åt hårdare. Skärringarna är i sammanhanget ganska billiga, så det känns värt med ett försök till. Dessutom gör befintliga skärspår att den lättare hålls på plats när jag drar med ugga dugga nyckel.

    Edit: jag ska också olja gängorna till kopplingen nästa gång. De ger bara friktion som minskar klämkraften. Så långt tänkte jag inte idag.
    Senast redigerat av AX3L den 2023-02-11 klockan 13:36.

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Gött med update, själv kommer jag gå på med gassvets och lod när det väl har börjat läcka.

    Men varje år så rostskyddar jag slingan fram.
    Så det håller bättre.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Intressant tanke med att svetsa! Tänker du att detta sker på plats på bilen eller efter demontering? Det hade varit fantastiskt kul att se, inte för att jag själv skulle våga mig på något dylikt utan bara för att jag inte alls kan se framför mig hur det kan gå till. Speciellt inte på något som har drygt 100 bar som tryck. Men så är mina svetskunskaper väldigt knappa också.

    Nu har haverikommissionen bearbetat frågan ytterligare och utöver lärdomarna ovan insåg jag att jag krånglade till det onödigt mycket med att försöka montera kopplingen och skärringarna på båda rören samtidigt. Det är ju inga problem att demontera själva kopplingen (som jag felaktigt trodde) utan endast skärringen. Det vill säga att man kan montera en skärring i taget och sedan montera kopplingen med de på plats. En enorm skillnad i åtkomst och därmed vilka moment man kan dra med. Lyckligtvis kostade första försöket mig bara en extra skärring för 2 kronor så ingen större skada skedd.

    Jag kommer återkoppla efter nästa försök också även om det är en dryg vecka bort. Om det går som jag har tänkt är nog inte denna idén med koppling så dum ändå och svårighetsgraden sjunker drastiskt.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du har inga bilder på jobbet ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jodå, men glömde tyvärr att ta så mycket bilder från mitt andra försök. Ska se till att göra det bättre nästa gång. Här är iaf de jag har hittills.

    20230128_170906.jpg
    Första iterationen med att kapa av den rostiga biten. Senare kapade jag båda stumparna något kortare till precis innan böjen.


    20230128_171942.jpg

    Både fästet som håller ihop de båda rören och som sedan hela paketet "hänger" på vid sina fästen. Hela alltet hänger förvånansvärt fritt. Senare behövde jag också ta bort ytterligare ett sådant fäste som sitter lite avigt bakom insugsröret (?), men det gick ändå hyfsat med en sån blocknyckel som har en hylsa i änden istället (brukar finnas i hylsnyckelsatser). När båda dessa var borta kunde man försiktigt bända de båda rören tillräckligt ifrån varandra för att få på:

    Capture.PNG

    Tingesten med skärringar som ska förbinda de båda rören istället för kylslingan.


    Ska ta lite bättre bilder med allt monterat. Men kortfattat var problemet att orka dra den stora muttern hårt nog när hela U-et var monterat eftersom den undre var ivägen. Om man monterar vinkel för vinkel först tror jag man får bättre åtkomst och därmed kan dra åt tillräckligt. Men det ger sig

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skadat tak och huv. Laga eller inlösen?
    Av BasRutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 15:28
  2. Byta framskärm eller laga befintlig? OG9-3
    Av whiskeycola i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •