Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Laga eller byta styrservoslingan? OG9-5

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack! Hmm, ja 10 och 12mm var skärringarna. Kopplingarna var 90graders kopplingar med en connection mellan dessa. Fanns inte många alternativ vad jag förstod det som. Ska se om jag hittar kvittot med artikelnr framöver, men åker du till Hydroscand (eller liknande firma) och frågar efter två 90-kopplingar och skärringar för 10 resp 12mm som du kan koppla ihop så lär du träffa rätt. När den var monterad blev den ju också lite bredare än vad slingan egentligen är, så möjligen finns det också en bättre kombination någonstans. Justde, säg att det är runt 130 bar maxtryck också eftersom kopplingarna finns i lite olika klasser (dock antar jag att 100 bar är typ lägsta). Och köp några extra skärringar när ni ändå är där, de kostar bara typ 2-3kr styck

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-27 klockan 18:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Denna metoden verkar ju funka.

    Mycket info finns redan i tråden. Ja, det skulle vara vääldigt bra om du kunde samanfatta det viktiga man vill vet. En lista exakt de delar du skaffade. När du hittar kvittot...
    Det kommer säkert uppskattas i framtiden att veta hur man gör, vad man skall skaffa, vad det kostar och såklart gärna var man får tag på grejorna.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -
    På min bil läcker det mellan slang och rör, så båda rören är beställda ska bara hitta någon som är duktig på att byta. Nog för att jag kan skruva bil men det ser inte kul ut.
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Mr. O, ja jag ska försöka göra något slags bättre steg för steg guide i tråden. Kanske också lägga som en FAQ, för jag misstänker att detta är en fråga som är och kommer vara intressant för flera. Nu har jag kört ytterligare några tiotals mil och lite parkeringar utan så mycket som en droppe läckage (har inte skruvat på underskyddet än för att kunna titta och känna efter varje körning) och av naturliga skäl har värme inte varit något problem heller.

    Thomas, ja läcker det mellan slang och rör så faller ju detta. Och jag drog också den slutsatsen, i alla fall utan billyft och ordentliga verktyg. Återkom gärna med vad bytet kostade så man vet ungefär vad man har att jämföra med!

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är inte så svårt att byta om man vet hur man gör och vad man håller på med. Övning ger färdighet. Så första försöket är klart knepigast.

    Det gäller såklart om man gör det själv. Men oxo om man lämnar bort jobbet. Dvs en kunnig Saab-mekaniker fixar det snabbast och bäst. Och rimligen billigast.
    Senast redigerat av Mr.O den 2023-03-15 klockan 19:24.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Mr. O, ja jag ska försöka göra något slags bättre steg för steg guide i tråden. Kanske också lägga som en FAQ,
    Orkar du skriva en FAQ är det lysande.
    Kom på att ett bra tips är att noga kolla på gamla trådar på forumet i ämnet. Det finns en hel del info. Men den är utspridd.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tro mig, inför den här proceduren har jag finkammat hela internetet efter information, både på engelska forum och Svenska. Om att laga servoslangar/rör både på Saab och andra märken, skärringskopplingar och annat matnyttigt. Några beskriver ganska väl hur man lagar bromsrör med den typen av koppling, och det stämmer någorlunda överens med trycken i de här ledningarna. En på forumet som är mekaniker beskrev lite vagt att han lagade röret till en kunds bil, men inte hur och om det höll visste han inte. I några trådar både här och på Volvoforumet har folk tankar om att det borde gå att få en slang med ipressade kopplingar för att laga, men ingen har provat eller i alla fall efteråt skrivit resultatet. En Saabägare på Garaget hade slingan ersatt med en slang från när han köpte bilen begagnad och det verkade funka. Men det var ändå lite utanför mitt scope eftersom det då krävs att denna skruvas på styrväxeln och behållaren precis som röret. Min gissning är därför att detta gjordes av någon med fri tillgång till slang och kopplingar, för givet vad mina smågrejer kostade finns det inte en chans att det ens går på ett ut mot att lämna in för byte med originaldelar.

    Kort sagt, jag är nästan helt säker på att det inte finns någon som dokumenterat gjort detta tidigare. Jag är betydligt bättre på att göra research än att mecka bil

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tänkte passa på med en uppdatering, och länka till FAQ'n FAQ:Hur man lagar en servoslinga (eller annat valfritt hydraulrör)

    Eller ja, egentligen finns inte mycket att raportera. Den har körts drygt tusen mil utan tillstymmelse till läckage. Med dubbdäck på diverse underlag, 225or sommardäck, i högsommarvärme och vinterkyla. Jag har förvisso inte gjort några mätningar av temperaturen i oljan, men funktionen är fortsatt oklanderlig.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-20 klockan 17:02. Anledning: Länkat om till FAQ tråden

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Vad är det för rör under kondensorn?

    Hej på er!
    Det är så att jag varit på jakt efter läckage på min AC-anläggning, och efter en felsökning hos verkstad konstaterades kondensorn vara trasig.
    Jag bestämde mig för att montera den själv eftersom det skulle vara enkelt enligt utsago (tips från mig: ta inte bara bort hasplåten under, ta bort fronten också så kommer du åt ordentligt. 2st skruvar i vardera hjulhus och 4st skruvar ovanpå under huven), men under mekandet så stötte jag på en märklig syn, nämligen ett rör som var blött. Rören sitter precis under kondensorn ovanför hasplåten. Jag är osäker på exakt vilken typ av vätska det handlar om, och jag är även osäker på ifall det har att göra med AC-systemet eller något annat.
    Kan ni hjälpa mig att identifiera vad det är för rör? Gärna med artikelnamn så att jag kan beställa nytt ifall det behövs. Tacksam för all hjälp jag kan få :)

  10. #50
    Detta är styrservorör och de lät behöva bytas snart då som det ser ut som.


    De som läcker från din AC är kondens, de ska läcka vatten under bilen.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Rostig servorör som läcker.

    Sats finns bla här:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng/855402.html

    Fungerar inte AC'n så lär det inte bli något kondensvatten att tala om.

    Nu ser man på bilderna att det handlar om en 9-5 2006-. Förtydliga gärna annars, med årsmodell och vilken motor bilen har. Det underlättar för andra. På en äldre 9-5 behöver man tex inte demontera fronten för att byta kondensor utan det räcker med grill, strålkastare och blinkers.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skadat tak och huv. Laga eller inlösen?
    Av BasRutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 15:28
  2. Byta framskärm eller laga befintlig? OG9-3
    Av whiskeycola i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •