Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Laga eller byta styrservoslingan? OG9-5

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    hurpass mycket gjorde du rent röret innan du monterade kopplinagrna ? alltså typ smärgelduk eller ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Nja. Alltså, jag skrapade av den lilla rosten och ytskiktet som var hjälpligt med en kniv där kopplingen skulle sitta. Vad jag förstod det som av killen som sålde det var det inte så kinkigt som man kanske tror och den skärande ringen trycker undan det mesta. Den ringen som släppte hade också ett väldigt fint "plåtrent" spår där den suttit. En klämring som bara komprimeras på är som jag förstod det mycket känsligare.

    Men du har ändå en poäng, ska nog smärgla lite mer nästa gång. Vill inte göra det för mycket så det kommer in små spånor i rören bara, givet hur noga man ska vara med renligheten ens när man fyller på olja.

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag menade det inte som kritik, jag har aldrig använt en skärringskoppling, var mer nyfiken.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Givet hur de såg ut hade du nog helt klart en poäng utan att veta om det Första gången jag använder sådana kopplingar jag också, känns som en bra kunskap att ha framöver oavsett utgången här.

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja jag hade nog putsat av dom först, men om du fick det tätt så.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Tar lite bilder på hur jag gör om nån vecka. När jag smälter ihop det.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Har din också börjat läcka nu alltså? Ska bli väldigt intressant i alla fall! Fler bilder och slutgiltigt resultat (antar jag) kommer från mig nästa helg. Går det inte med de extra skärringarna jag skaffade ger jag fan upp och lämnar jobbet till nån annan, men då antagligen mer på riktigt.

  8. #28
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Jag har ett par beg servo slingor i garaget, tänkte visa dig hur det kan se ut osv. Smälter ihop/skarvar osv.

    Hårdlödning är roligt. Silverlegeradmässinglod tål 400 bars tryck och rostar inte.

    Har lagat cylinderhus, kylare, intercooler, ja mycket. Aluminium kräver ett speciellt lod, rostfritt kräver ett annat osv.

  9. #29
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    kapade av och smälte ihop servoröret.
    Men jag skickar fller bilder när det rätta lodet har kommit i brevlådan.

    Man ska ju ha nytt stålrör i detta fall.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av toorp den 2023-02-25 klockan 13:01.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Wow, imponerande! Tanken är alltså att kapa bort det rostangripna delarna och ersätta med friskt rör? I mitt fall var hela slingan väldigt angripen, men jag antar att man skulle kunna bocka till ett rör som är ungefär som det U-et jag försöker skruva på och löda fast istället. Däremot misstänker jag att det behöver demonteras för att den där operationen ska lyckas? Förvisso alltid trevligt att spara den tusenlappen eller vad ett nytt rör nu kostar, men för min del var det främst arbetet att byta som jag ville undvika. Sen finns det ju ett uttryck som heter att "om en genväg varit den bästa hade det bara hetat vägen" och det kanske visar sig stämma bra in även för mig Men då har man lärt sig lite i processen!

  11. #31
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Jag hade värmt på vid remskivan där skarven finns på röret ner till styrningen. Finns en övergång där man kan skruva av, om den lossnar vill säga. Sen köpt ny slinga inkl upp till servoumpen. Däremot om jag fått ett hål i slingan från skarven ner till styrningen så jag hade lodat igen.

    Muttern vid skarven sitter hårdare än någonsin, det är lätt att dra sönder röret istället. I princip krävs en gasbrännare eller ren tur..det är fast rostat ordentligt.

    Är det panik och bilen behövs dagens efter hade jag lodat igen vart som.

    Av mina 3 bilar så har slingan enbart varit angripen av rost längst fram. Vid remskivan är den i princip i nyskick. Säkert pga av alla oljeläckage vid remskivan som rostskyddat.
    Stenskott/grus stänk är det som gör att slingan rostar hål fram.

    Jag vet dock inte om dagens rörslinga kopior är bolt on mot skarven eller om man måste byta hela vägen.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Precis, försökte också med skarven helt utan resultat på min. Däremot verkar röret precis som du säger vara i nyskick vid remskivan vilket var ungefär där jag också kapade av det.

    Oerhört skickligt att fixa det sådär oavsett

  13. #33
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Ja man måste ha en brännare annars lossnar den aldrig!
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Nu jäklar, vi har ett resultat! Jag gjorde ett till försök enligt vad jag svammlade i inlägget ovan: smörjde väldigt friktionsreducerande fett på muttrarna till kopplingen för maximal klämkraft kontra åtdragningsmoment, även lite på själva skärringen så den skulle pressas lättare ner i konan som deformerar den.

    20230304_160707.jpg
    Drog sida för sida denna gången för att få bättre hävstång. Fortfarande tight med åtkomst till den övre/grövre delen (som sitter betydligt mer fast, antagligen den som är i styrväxeln?) med luftintaget monterat, men jag fick till hyfsat bra kraft. Drog typ så hårt jag kunde med muttersvarvarna, gissar att jag fick till 50 Nm kanske? Ingen minns en fegis. Märkligt att bilden hamnade upp-och-ner förresten, det är den inte på min dator.


    20230304_162621.jpg

    Kopplingen på plats.

    Och hur gick det sen? Startade upp några sekunder, skummade likt en fontän med diskmedel i behållaren men inget synligt läckage under. Pumpen lät dock som en ilsken grävling. Lät allt sjunka nån timme och startade upp igen. Fortfarande skum, men nu betydligt mindre och pumpen lät bättre och bättre. Lät bilen gå ett tag och till min förvåning började det efter typ tio minuter bara komma enstaka bubblor typ som en kolsyrad läsk. Känslan när man styrde fram och tillbaka i parkerat läge blev också bättre och bättre. Bilen fick stå över natten, och när den startades upp igår var allt frid och fröjd vad det verkar! Inte tillstymmelse till bubblor i behållaren. Inget som låter mer än det normala "gnället" vid fullt utslag. Körde en ordentlig provtur och kanske det mest osannolika är att styrningen känns minst lika bra som tidigare! Inga hack och inte tillstymmelse till tröghet någonstans i utslaget. Fortfarande verkar allt tätt, men jag antar att det ger sig snart om jag lyckades. Har dock några extra skärringar kvar så förhoppningsvis har jag iaf ett försök till på mig om det börjar läcka. Då ska jag också försöka åka till en GDS och lyfta upp bilen så man får bättre åtkomst och kanske kan dra ännu lite hårdare.

    Over and out! Även Leif och Billy ska lyckas ibland

    5 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Oftast går det inte att lossa kopplingen mellan bakre och främre pga av kraftig oxidering/rost. Om det går underlättar det bra, men hos mig gick röret av på förra bilen.
    Det är väldigt lätt att testa. De gånger jag provar har det gått lätt. Bra att kolla om det går att dela innan man planerar sin operation.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    varje år så rostskyddar jag slingan fram.
    Så det håller bättre.
    Verkar mycket klokt

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag vet dock inte om dagens rörslinga kopior är bolt on mot skarven eller om man måste byta hela vägen.
    Skarven är inte samma på tidiga och sena årsmodeller. Kommer inte ihåg när det ändrades dock. Men bra att kolla upp så man inte blir stående med en ny fin slinga som inte kan monteras. Dagens kopior trodde ja inte var kompatibla så jag skaffade komplett senaste gången.

    Väldigt smart att hårdlöda, Vad använder du för lod?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Nu jäklar, vi har ett resultat!
    ...
    Over and out! Även Leif och Billy ska lyckas ibland
    Bra jobbat! Det kommer säkert att funka lika bra som att byta rubbet. Dessutom minskar risken för läckage om man ingen slinga har!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Mina bilar är från 2007 så då passar inte maptuns främre slinga 5531785 som är till 06.

    Isåfall får man söka efter om det finns nån ny från 2007 bolt on.

    Är det så att det inte finns så skulle jag kapa efter remskivan precis under. Så hårdlöda dit en ny oavsett årsmodell på nya styrslingan.

    Jag använder silverlod 55% med acetylen och oxygen.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack allihopa! Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här lite framöver oavsett resultat (men garanterat om det börjar läcka). Igår körde jag cirka tio mil med bilen och fickparkerade två gånger varav ena i en riktigt tight lucka där det blev ett väldigt vevande på ratten stillastående på asfalt för att komma ut, och det verkar hålla. Men av naturliga skäl blir det ju inte speciellt varmt nu även om bilen varmkördes ordentligt, så jag antar att ett riktigt test kommer i sommar när yttertempen börjar klättra upp. Förhoppningsvis är materialet i slingan tillräckligt likt kopplingarna så det inte börjar glappa pga olika värmekoeffecient. Eller att oljan börjar koka pga sämre kylning.

  20. #40
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Snyggt jobbat.
    Minns du storleken på kopplingarna?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skadat tak och huv. Laga eller inlösen?
    Av BasRutten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 15:28
  2. Byta framskärm eller laga befintlig? OG9-3
    Av whiskeycola i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •