Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 371

Ämne: Saab 9-3 cab, från dröm till verklighet

  1. #261
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Luften går över framrutan och ner i baksätet för att sen vända framåt i säteshöjd och blåser uppåt och ut. Därför är vindstopper över baksätet så effektivt. Om det ändå drar lite kallt eller obekvämt så gör det ytterligare underverk med nåt typ en bilkudde intryckt mellan framstolarnas ryggstöd.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  2. #262
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Njuter stort av den här bilen! Kör den dagligen och mest hela tiden. :-)

    Upplever den också mindre nervös i högre farter, behövde nog vänja mig lite vid biltypen.
    Siktar på bussningsbyten i bärarmar och i styrväxel senare i sommar eller kanske till vintern så kanske egenheterna helt försvinner.
    Lurar dock på ett elfel som kommer och går. Samma som tidigare, ibland när jag startar bilen funkar inte blinkers, BT-uppkopplingen försvinner och radion går över på ja...radio.
    Vidare visar klimatpanelen temperatur istället för effektläge, bilen verkar alltså inte förstå att taket är nere.
    Nycklar jag av och på några gånger fungerar allt igen. Startar gör den utan att blinka varje gång. Uppenbarligen var det inte fel på tändningslåset.

    Jag känner dock han som pillat i innanmätet av SID2:an... Kan det vara mina klumpiga fingrar som ställt till det?
    Har inte haft tid ännu att läsa elscheman så det kanske är uppenbart men är det samma styrenhet som hanterar klimat, sid2, radio och blinkers?

    Bjuder på några bilder från dagen:





    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  3. #263
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Njae, SID är en rätt ”dum” del. Det enda den är ansvarig för är klickljudet när du använder blinkers, samt eventuella ”plong-plong” om bilen vill uppmärksamma dig på något.
    jag skulle tro att felet ligger i DICE, eller TWICE, de delar på uppgifterna även om namnen inte antyder det.

  4. #264
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Ingen möjlighet ännu att felsöka, har åkt och åkt i det fina vädret. Men idag när jag fick felet igen la även motorn av. Försökte starta igen utan att ta ur nyckeln och det gick inte fastän startmotorn snurrade på fint. Tog ur nyckeln och provade igen och då funkade allt. Börjar bli hög tid att skaffa Tech2, det borde finnas felkoder nu.

  5. #265
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Igår bråkade bilen flera flera gånger med samma beteende och dessutom la den av.
    Kollade felkoder i OpenSid och det fanns en registrerad på immobiliser'n.
    För övrigt var det samma dvs tändning slås på, sedan startar stereon och visar BT changer visas. Sedan går stereon över till radio och ac-panelen glömmer att taket är nere.
    Blinkers och varningsblink upphör att fungera och igår dog också bilen. Det gick inte att starta igen utan att jag tog ur nyckeln och provade igen. Immo'n verkar ha varit aktiv.
    Vidare hålls SID'en tänd trots att nyckeln tas ur och bilen t.om. larmas.
    Har funderingar på om BT adaptern som är i can-bus systemet och jobbar sänker hela can-busen ibland och att det då händer allt möjligt konstigt...
    Jag kopplade ur den igår och har sen dess startat kanske 20 gånger utan problem.
    Fick tips om att resistansmäta CAN-bussen liksom cd-växlaren och BT adaptern. På Scania är det 60 Ohm om jag minns rätt mellan hög och låg, är det samma i detta elsystem?
    Tydligen skulle eventuellt liknande problem som jag har kunna uppstå om antingen cd-växlaren och BT adaptern inte har samma resistans eller om hög och låg är växlat någonstans i elsystemet.
    Återkommer med resultat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  6. #266
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Mycket bilåka kommer det bli i sommar!
    Har en entusiastbil till, en koja med plåttak, men den kom inte med på bild.
    Oklart hur jag ska disponera åkningen.
    För övrigt har bilen varit felfri hela dagen, utan inkopplad BT-adapter.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  7. #267
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Felet har hållt sig borta sedan jag kopplade ur BT Changer-pucken.
    Resistansmätt mellan hög och låg i kablaget och det var 58,5 Ohm så inget med kablaget framåt verkar vara tokigt.
    Kopplade in cd-växlaren istället, funkar bra, men saknar att spela från Spotify.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  8. #268
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    I dag byttes växellådsoljan.
    Efter kontakt med Midland köpte jag i veckan deras synqro 75w/80:
    Beson Motor AB - Webbshop v2 - SYNQROGEAR 75W-80

    Info från Midlands själva:


    Info på Beson motors hemsida:


    Refererar till den gamla QS-oljan som inte längre går att köpa, bra tänker jag.

    Bytet gick bra, pluggarna satt hårt men gick att lossa med spärrskaft och insexbits.








    Smidigt att fylla på med tratt och avklippt trädgårdsslang.


    For efter bytet in till Sthlm för att kika på eventet "Armén 500 år". Lyckades parkera med några kompisar. :-)



    Lådan känns bra, inte lika taggig. Ingen revolution dock, ska köra 50-60 mil och sen byta igen.
    Känns framförallt bra att veta att oljan är fräsch och har rätt nivå!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  9. #269
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Svenska saabklubben säljer fortfarande Quadralube oljan så visst finns den att köpa.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #270
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    E du seker, som de säger i 08-land
    De verkar ha den gamla quadralube -93

  11. #271
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    mig veterligen har det aldrig funnits olika Quadralube 75W.

    Det fanns olika Quaker state oljor av massa varianter, men bara en Quadralube.

    När Shell köpte quaker state och lade ner varumärket så fortsatte Widik AB i Halmstad, som var quaker state generalagent att tillverka Quadralube men utan Quakerstate på flaskan.

    Jag minns inte exakt när Shell lade ner Quaker state men det var ca 10 år sen.

  12. #272
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Quaker state finns fortfarande som varumärke (men ägt av shell som sagt), fast kanske inte i europa nuförtiden ? men i US säljs det olja under varumärket.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #273
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Quaker state finns fortfarande som varumärke (men ägt av shell som sagt), fast kanske inte i europa nuförtiden ? men i US säljs det olja under varumärket.
    Precis så.

    Shell la ner det i Europa och gjorde om det i USA.

  14. #274
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Vill först säga att jag läser dina inlägg med verkligt stor behållning ������. För har också 9-3 cab. En 185hk från 2000. Var även pigg på att få ett gott bluetooth ljud i original AS3 så jag köpte också en BT changer. Har tidigare kört med en enkel BT-FM sändare med allt vad det innebär i störningar och knaster… Så var ju glad när jag installerade och kopplade in BT Changer när den till sist dök upp i posten. Låter ju jättebra ljudmässigt och kul med titelspår i SID. Hade dock dina erfarenheter i bakhuvudet och se idag efter en vecka så stannade även min bil 200m hemifrån på väg till ett möte. Blinkersen försvann och bilen gick inte att starta. Hade nog en liten förvarning imorse då jag tyckte att BT changer inte vill stänga trots nyckel ur. Iaf, tack vare dig drog jag ju slutsatsen att BT changer var problemet, kopplade ur snabbt som ögat och bilen blev normal igen med fungerande blinkers och jag kom i tid till mötet, pust… Men, trist att det inte fungerar med BT changer:n. Utkastade pengar? Med vänlig hälsning, Danne i Helsingborg

    Nu kom detta nog inte i rätt ordning. Ber om ursäkt..

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #275
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Sedärja, det var intressant! Jag har haft kontakt via Messenger med säljaren och fick en ny mjukvara som jag installerade i BT-changern. Sedan dess har felet inte återkommit men jag tror det mer handlar om tur/slumpen.
    Han hade nämligen aldrig hört talas om det, däremot hade han fixat någon annan bugg. Verkar orimligt att han också ska ha fixat denna bugg av en slump men vad vet jag.
    Har en rutin där jag innan jag stänger av bilen går över till radioläge och sen stänger av stereon. Har någon idé om att det är vid uppstart som den sänker bussen ibland om BT-changern är förvald så att säga.
    Nu startar jag bilen, slår på steroen och väljer sen BT-changern.
    Slutar väl med all sköns vidskepliga tilltag för att kunna starta bilen, knacka två gånger på instrumentpanelen samtidigt som jag utropar evig trohet till Tengil. Allt för en lyckad start! ;-)

    Vill du ha mjukvaran du också skicka pm.
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  16. #276
    Han skickade nog för många meddelanden via i bussen. Så därför

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #277
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om inte CanBus motståndet är fel. Det ska vara 120 ohm.

  18. #278
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Är du säker på 120 ohm? Jag har fått info om att det är 60 ohm som gäller?

  19. #279
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Gaaaanska säker på 120Ω och totalen 240.
    Tänk bara på att det endast är "ändarna" som skall ha resistansen så kopplingsschemat måste studeras för att veta om det skall vara en resistans eller inte.

  20. #280
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Mätte såhär mellan hög och låg (grön och vit) med tändning av:





    Rätt eller fel? :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

Liknande ämnen

  1. 900-dröm för nybörjare
    Av AGW i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 07:55
  2. En dröm om 9-5 med lite mer än 400hk
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •