Sidan 5 av 20 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 385

Ämne: Saab 9-3 cab, från dröm till verklighet

  1. #81
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Visst är det kul
    Jag har också en cabbe stående på gården som jag "råkade" köpa för någon månad sen. Priset gick helt enkelt inte att motstå. En 2001a med den ovanliga "design edition"-klädseln (samma färgschema som Viggen, blå/svart, men vanliga stolar).
    Den behöver mycket mer jobb än din kan jag säga
    Det är alltid mycket roligare att jobba med bilar som i grunden är riktigt fina. Att sätta den där "pricken över i" med finlir är fasen så mycket roligare än att göra grovjobb :/

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #82
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Helt sant.

  3. #83
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Idag har jag börjat med rekonden.
    Mattan grovstädad på förarsidan, passagerarstolen rengjord och "infettad". Kanske blir en rengöring till, det är lite strimmigt på ryggstödet.
    Förarstolen rengjord men väntar på färg för att se om jag kan färga om de mest slitna delarna av stolen.
    Syrabadet bubblar på.

    Stolarna före rengöring:



    Passagerarstol efter rengöring och behandling:



    Det tar sig:



    Några mörka partier kvar i mattan på förarsidan men jösses va skitigt det var från början. Passagerarsidan har jag inte börjat rengöra än:


    I veckan kommer läderfärg, ska bli intressant att se hur förarstolen blir.

    /C
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  4. #84
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är en redigt snygg bil du fått tag i och under "skiten" (det lilla det är) så ser den ju riktigt jäkla fräsch ut också.

    Jag kan bjuda dig på vad jag har att göra på min cab:
    https://youtu.be/-Adz4BFVyIY

  5. #85
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Ja det liknar mer och mer en kanonbil. :-)

    Ja du verkar ha jobb att göra, vevlagerras? Motorjobb är nog egentligen det jag gillar mest, det rent mekaniska är trivsamt. Men det blir alltid dyrt och det tar alltid massor av tid.
    Hoppas det går smidigt när du sätter igång!

  6. #86
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag har en "plan", skall bara sättas i verket. Med lite tur blir det billigt också, men det kommer inte bli gjort på gården direkt.
    Jag hade hellre finputsat på din

  7. #87
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Köpt fälgar från en bilskrot, inga napp på privatmarknaden.
    Dom ser inte särskilt granna ut så det blir en garagerenovering när dom väl anländer, hoppas bara dom är runda.
    Dyker det upp fina exemplar senare kan jag byta.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  8. #88
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Fortsatt så smått.
    Fälgarna har kommit, behöver en hel del jobb men ska säkert bli bra.
    Syrabadet är klart, sakerna ser bra ut. I morgon ska dom få färg, köpte inte hagmans ca-primer som det var den tänkt.
    Ska prova biltemas 2-k epoxigrund istället, den är billigare och var framförallt inte slut när jag skulle handla.
    Det blir snabbt ett tunt lager med ytrost när grejerna sköljs av efter badet. Blir ett varv med stålborste innan grundfärg.



    Funderar lite över stolarna.
    Förarstolen är efter rengöring och insmörjning fortfarande bra stel i skinnet.
    Jag har mycket liten erfarenhet av läderklädslar, är det här vad man kan förvänta sig?



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  9. #89
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Mer fett på skinnet säger jag.
    Fälgarna kommer nog blir helt OK om du ger dem en riktigt rejäl tvätt med starka grejer.
    Om du inte vill köpa dyra grejer kan jag tipsa om ungsrengöring, det löser mycket skit det

  10. #90
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Rengjorde en gång till och färgade lite i sprickorna. Smorde in igen. Nu ser det bättre ut! Men jag är inte helt såld på smörjmedel jag köpte, tycker inte det verkar gå på djupet så att säga.

    Får se vad spåret blir för fälgarna, en rejäl tvätt kommer göra stor skillnad absolut men en fälg har en ful repa mitt på en av ekrarna. Och målar jag en måste jag måla alla.
    Ja ja, det är angenäma problem.

  11. #91
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det svåra med alla skinnstolar som inte är "premiumskinn" (semi-anilin) är att skinnet är "målat". Det går nästan inte att få in fett i skinnet genom färgen.
    Tyvärr fanns inte premiumskinn på og9-3 så det där är vad du har att jobba med.
    Sen kan jag tycka att det behöver inte vara jättedåligt att det syns att skinnet är använt, det brukar också bli mjukare då. Så länge det inte är slitskador eller hål så tycker inte jag det är av avgörande betydelse.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag tycker snyggt slitet skinn kan vara snyggare än nytt, men det beror ju på hur det är slitet.

    Nu var det läänge sen jag jobbade på en firma som sysslade lite med klädslar i bilar, men det fanns nåt som hetter "mjölk" man "matade" skinnet med innan det fettades in om det var väldigt torrt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #93
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Vet inte riktigt vad jag tycker om biltemas 2-k grund men nu har jag i alla fall provat.
    Nackdelar: Flyter inte ut nå vidare trots att jag spädde den lite med thinner.
    Fördelar: Luktar inte så att resten av det med garaget sammanbyggda huset stinker kem-fabrik.

    Rengjort efter citronsyrabad:




    Med två lager färg:




    Förhoppningen är att fjäderbenen ska vara målade i morgon och med nya lagren på plats.
    Köpte FAG/Schaeffler-lager från trodo.se för ca 450 kr styck.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  14. #94
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Lagren i på båda fjäderbenen och alla gängor rensade.



    Men!
    Intressant lärdom.
    Citronsyrabadet har käkat upp ytbehandlingen på naven så dom glappar mot innerlagerbanan.
    Det trodde jag inte kunde hända.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  15. #95
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Nya nav hämtas idag så förhoppningsvis kan jag färdigställa fjäderbenen ikväll.
    Funderar på mitt instrumenthus.
    Så som på bilden nedan är färgerna bleka:


    (Lånad bild från bildelsbasen)

    Både blått och rött på temp.mätaren är blekt liksom turbomätarens färgskala.
    Eller ska det vara så?

    Jämför med en annan bild på ett instrument på bildelsbasen från en 9-3 årsmodell 01:


    Läste någonstans att om instrumentet byts kan enbart mätarställning flyttas framåt och inte bakåt och att Tech2 krävs, någon som kan bekräfta/dementera?


    /C
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  16. #96
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Ouff, nu ger jag mig in på djupt vatten. Lyckligtvis har vi experten Bollman som kan rätta till mig om jag är ute och cyklar. Men jag är tämligen säker på att det ligger till så här:

    Bilden med "blekta" mätartavlan är färgsatt så från fabrik. Bilden med den "färgglada" mätartavlan sitter enbart på OG9-3 från 2002, har även grönare belysning vill jag minnas.

    Till skillnad från OG9-5 så kör OG9-3 både Trionic5 (MY98-00) och Trinioic7 (MY00-03).

    Nu vet jag inte om du har Trionic5 eller Trionic7 system i din bil, men har du Trionic7 kan du byta till det mätarhuset med "färggladare skala". Mycket riktigt är det så som du är inne på att man kan enbart skruva fram mätarställningen, så det kan vara värt att ha med i åtanke om du tänkte byta mätarhus.

  17. #97
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Yes jag har en T7 bil, men ska det vara så tänker jag inte byta. :-)
    I försäljningsbroschyren för 9-3 årsm 2000 är det inga bleka färger, om jag nu minns rätt.
    Kollar ikväll.
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  18. #98
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är helt sant att det skiljer sig i mätarhuset mellan <=01 och 02-03. Mätarhuset byttes samtidigt på og9-5.
    Det _går_ att byta instrumenthus, men det kräver lite pyssel eftersom kontakterna på baksidan är annorlunda.
    Färgerna _är_ mycket svagare på 01 och äldre, jag tycker den som ligger på bildelsbasen som du klistrar in verkar vara från 2002.
    Det är lätt att se skillnad, förutom att det är starkare färger, nämligen på att hastighetsmätaren går till 260 på 2002 och nyare men bara till 250 på 2001 och äldre (sista talet som står är 240, sen finns ett streck för 250).
    Dessutom skiljer det sig då i instrumentet mellan de bilar 98-00 som hade T5 mot de 00-01 som hade T7. Skillnaden är tydlig när man vet vad man letar efter
    Det som är lättast är se skillnad på är att T5-bilar har en lampa som säger "CHECK ENGINE" och T7-bilar har en lampa med en bild på en motor. Går att se om man lyser med en ficklampa på mätarhuset nere till höger.
    Slutligen, ja, det går bara att skruva _fram_ mätarställningen, inte bakåt. Så, skall du byta till ett annat instrument får du hitta ett med lägre mätarställning, något som nog inte är så lätt.
    Med det sagt, det _går_ att göra på ett annat sätt, nämligen att byta själva mätardelen av huset. Kanske inte ett jobb för den som inte känner sig bekväm med att skruva och pilla i elektronik.

  19. #99
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Tack för ett grymt utförligt svar, jag ska inte byta vill ha det som från fabrik. Trodde det var solblekt på något vis!

  20. #100
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    20131112111.jpg

    En ganska otydlig bild på mätarhuset i min og9-3 2000. Bilden är tagen 2013-11-12. Bilen står i garage så färgerna är nog nära oförändrade idag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. 900-dröm för nybörjare
    Av AGW i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 07:55
  2. En dröm om 9-5 med lite mer än 400hk
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •