Hej!
Jag har hittat massor av nyttig info här på forumet om saab 9-3 men mycket vill som bekant ha mer.
För att uppfylla en barndomsdröm har jag beslutat mig för att köpa en saab cab.
900 OG cab är för dyra och ärligt talat för gamla, även om det var dom som hägrade när jag var tonåring.
900 NG cab kan vara ett alternativ men det är ändå 9-3 som hägrar m.a.p. bättre sufflettställning, något styvare bil och med något bättre kvalitet som helhet.
Modellen ser fortfarande ut som en "riktig" saab i mina ögon och framstår inte som modern och dyr. Saab lyckades så väl med 9-3 ng att den fortfarande ser modern och dyr ut!
Mina andra entusiastbilar är hundkojor från 60/70-talet så jag tänker fortsätta på den modesta banan.
Hursom.
9-3 cab fanns ju både med T5 och T7.
Jag har siktat in mig på manuell låda och 185 eller 200 hk 2.0t och som bekant fanns dessa med T5 t.om. 1999 (B204L/R).
Sedan blir det T7 och 200hk försvinner och blir 205 hk fr.o.m. 2000.
Jag har bland många Saabar haft en 9-5 2.0t som drabbades av oilsludge och så småningom motorras på en semesterresa.
Jag drar mig av den anledningen för T7 men jag kanske är onödigt försiktig?
Hur är det förresten med Tech2, är det lika bra oavsett T5 eller T7? Lika lätt att hitta programkort etc?
Andra bra saker att ha i åtanke gällande bilen som helhet?
Aero och viggen är inte intressant, jag tycker bättre om de enklare kofångarna på de enklare modellerna.

Gällande priser är utbudet skralt på blocket men det skiljer i mina ögon inte jättemycket mellan 9-3og och 9-3 ng cab. Är det så att skicket spelar mer roll än årsmodell etc eller ska en 9-3 og vara billigare rent generellt?

Hoppas ni har råd att ge!

/C