Tufft vågat med fälgen hoppas det blev bra resultat.
Tufft vågat med fälgen hoppas det blev bra resultat.
När jag mäter ser det klart lovande ut! Och det stämmer Bollman, det är en av mina ALU26 som var krokig när jag köpte den från skroten för ett år sen.
Jag kunde så här i efterhand ana ovaliteten redan från början men jag upptäckte det inte förrän däck las på och fälgen skulle balanseras.
Innan det hade jag spenderat gott om pengar på blästring, spackel, filler, färg osv osv. Hoppsan.
Men nu är den såpass rund att det ska funka bra att åka med utan att det vibrerar, tror jag. :-)
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Kollade du vad typ intera skulle ha för att fixa ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Börjat förbereda för polering.
Herregud va tråkigt säger jag bara men det blir bra när det blir klart.
Försöker tejpa alla plast- och gummiytor för att undvika vita fläckar.
Någon som vet om det svarta runt baklyktorna missfärgas av polermedel eller om det inte behöver maskeras?
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Hoppas att stolen håller måttet länge, jag lämnade in en beige förarstol till Colorglo i GBG för några år sedan och det kändes som sprickorna kom tillbaka relativt snabbt (1-2 sommarsäsonger...).
Ja sprickor i beige är bara att byta skinn,
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Jo jag har insett att stolen bara räddas tillfälligt och att byta lädret är enda permanenta fixen.
Får se när det blir.
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Röda bilar blir ju för stiliga när det är bra puts på lacken. Tejpa ta tid men det underlättar onekligen och bidrar till slutresultatet.
Det tog en jäkla tid men det blev väldigt bra. Polerat bort en massa repor och märken, och lacken är inte längre sträv och smutssamlande.
Använde en polermaskin samt medel från Biltema "Proline". Kan säkert bli ännu bättre med andra grejer men jag har inget att klaga på.
Väntar på gatsopning och värme, tur det finns andra projekt att distrahera sig med. :-)
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Fin polering! Angående den ovala fälgen så har du reklamationsrätt även vid köp från bilskrot. Intera och liknande fälglagare lönar sig inte i denna prisklassen.
Säger det igen, röda välvaxade bilar ger lyster som få. Kul o bra resultat.
Premiärhelg!
Jag kunde inte hålla mig längre utan i lördags när solen plötsligt visade sig blev det premiärtur.
Windblocker, värmen på, en hoodie och en väst gav en jättehärlig åktur!
Vibrationerna är borta nu efter att jag riktade fälgen och bilen gick bra på alla sätt.
Helt torr under dessutom när vi kom hem efter 10 mil eller så, var ju ett fult oljeläckage från packboxen vid remskivan tidigare.
Firade med att matta ner frontläppen och lägga bas i kvällssolen.
Igår blev det klarlack, inomhus dock pga tråkigt väder.
Montering i morse och jag är jättenöjd.
Köpte billack samt 2-k klarlack från spraycan.se, 290kr/burk.
Sån skillnad med "riktig" färg, lättjobbat och med bra resultat. Värt pengarna alla dagar i veckan.
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Sprayfärg på burk som täcker bra är en fröjd att hålla på med. Sen är jag Inge fan av vattenbaserad basfärg men jag är amatör med
Byte kupéluftfilter idag.
Det var dags kan man säga.. Otroligt mycket skräp i/på och runt filtret.
Lossade torkarlänkaget och vek undan det för att komma åt ordentligt.
Dammsög innan denna bild togs:
Nytt och fint:
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Gjorde slag i saken och köpte beigefärgade tygmattor, tyvärr inte original som verkar omöjligt att hitta.
Helt ok kvalitet tycker jag:
Köpte och monterade också en styrväxelklämma och nu börjar det likna något. Hjulinställning kvar att göra så att ratten står rakt men jag blev förvånad över hur mycket stadigare bilen blev med denna enkla åtgärd.
Skruvarna som följde med byttes ut till andra med bättre längder, utöver det mycket enkel montering. Som synes är skruven till hjulhuset onödigt lång men hellre det än för kort.
Använde stor bricka, typ karossbricka på hjulhusets utsida och sen en tjock stålbricka som spacer för att staget skulle passa bra mot hjulhusets insida. Staget var något kort och min inre lille skutt vill inte förspänna torped och hjulhus m.a.p. risken för utmattningssprickor.
Köpte både staget och mattorna från Maptun.
Efter provtur i snöfall är jag mycket nöjd :-)
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
Ja, det var väl en hel del problem med klämman på just cab som gjorde att det blev sprickor i torpeden. En cab rör sig så mycket mer i karossen än takförsedda bilar så rörligheten behövdes för att inte få utmattning i torpeden.
Såvitt jag vet är ng900/og9-3 det den enda moderna Saaben som styrväxeln sitter i torpedväggen. Den sitter visserligen i torpedväggen på 93/95/96 också, men den torpedväggen har en helt annan styrka på kopplingen till hjulupphängningarna än moderna bilar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Komplettera med subframestag så blir og9-3 cabben ytterligare ett snäpp stadigare på vägen.