Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Saab 9-3 cab, från dröm till verklighet

  1. #61
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    581
    Medlem#
    10483
    Grattis till köpet!

    Tämligen säker på att jag har samma inredning i min cab.. (någon har satt på överdrag)

    Förarstolen har ett hål i sig, men passagerarstolen ska vara schysst enligt tidigare ägare. Har bytt till skålade Aero/Viggen stolar.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-30 klockan 11:47. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vindskyddet brukar gå att få tag på, det som kan vara klurigt är om inte fästena finns färdiga.
    Jag minns när jag köpte mitt vindskydd så fick jag köpa till fästena med borrmallar i "rätt" färg. När jag sen bytte inredning så fanns redan fästena där.
    Börja med att kolla på din bil om det finns hål där de visar att man skall ta hål (i de där instruktionsbilderna på sidan).
    Om hålen redan finns där; dags att börja jaga ett vindskydd.
    Om inte skall vi se vad vi kan hjälpa till med
    "Monteringssatsen" för bilar med beige inredning hette 400110367 men verkar ha utgått (såklart).
    Fanns dock en uppsättning på eBay! https://www.ebay.com/itm/125167664329
    Har du inte "hålen" så tycker jag det är helt klart värt de där pengarna för att få tag på originalen!
    Det fina med original vindskydd är att det kommer i en anpassad väska och att den får plats i bagaget!
    Inga hål, måste fundera hur jag ska göra. 1000 kr med frakt för originalfästena är en slant!
    Tack för info dock såklart!
    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  3. #63
    ColorGlo är "bara" lim, kemikalie och varmluft. Omotiverat dyrt för det arbetet (finns kit att köpa om man själv vill - inte svårt). Köp hellre begagnat (t.ex. passagerarstol) eller lämna till sadelmakare.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Jag har beställt ett interiörkit från articlean f.d. pingens.se tror jag så det blir första steget.
    Bra tanke om att använda en pasagerarstol, är dom exakt lika i klädseln så att säga?
    Mvh
    C
    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Tack för hjälp med flytt av tråden.

    Målet med bilen är att få en fin originalbil med några tweaks. I kväll tar jag upp den på lyften och börjar undersöka lite närmare vad det är jag köpt egentligen.
    Nytt riktigt emblem till huven är beställt, likaså oljeplugg, olja och filter. Blir oljebyte nu direkt då det inte gjorts sen 2017... Körsträckan sedan dess är hela 400 mil men tid sliter också på olja som bekant.
    Som nämnt ovan har jag också beställt ett interiörkit, planen är att skruva ur stolarna och börja rengöra dom i helgen och sen fortsätta med resten av inredningen.
    Blir bilder allt eftersom.

    /C

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 507
    Angående fälgar. Min 9-3 Aero Coupe MY 2000 hade 16" ALU26 fälgar med däck 205/50R16 originalmonterade. Tyvärr så är bilen väldigt stötig med den kombinationen och sportchassit. När NeoBrothers hade utförsäljning så kompletterade jag med en uppsättning 15" ALU31 som är väldigt lika i utseendet som ALU26. ALU26 är nog inte så lätta att hitta idag. De kanske kan dyka upp hos någon skrot eller hos NeoBrothers.

    ALU31 finns fortfarande att köpa nya.
    https://webshop.saabparts.com/produc...arts/400111340
    Lite saftig prislapp dock. Jag betalade ca 1000 kr för 4 st nya ALU31 men det var för 8 år sedan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #67
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 960
    Om du tyckte 16" var stötigt så skall vi ju bara inte tala om 17" eller större...
    Så svårt skall det väl inte vara att hitta ALU26? Nya finns såklart inte, men eftersom trenden är att ha så feta fälgar som möjligt så brukar 16" dyka upp då och då på blocket.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 507
    Jag undrar hur mycket bättre det skulle bli med 205/55R16 jämfört med 205/50R16. Har någon provat och minns om det blev märkbart bättre?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #69
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 666
    Medlem#
    3183
    Jag hade tidigare en og9-3 Aero -00 med först 225/40-18... Det var rätt stötigt
    Bytte sedan till 16" med hög profil för att fylla ut hjulhusen. Den gick mjukt o fint då.
    Tyvärr minns jag inte bredd/profil, men det var mer än "det vanliga".
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #70
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 960
    205/50 är rätt profil. 55 ser konstigt ut, som ballongdäck.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #71
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 019
    Medlem#
    4458
    Precis! 205/55-16 brukar vara standarddäck på många bilar, men og9-3 har lite mindre hjulhus och normalt 205/50 på 16". 40-Profil kan jag däremot tänka mig är väldigt stötigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Fotade lite igår, behöver en tvätt under men har klarat sig bra från rost.
    Fjäderben, bakaxel, länkarmar osv har blivit lätt angripet men karossplåten verkar vara helfrisk. Tänker att sånt kan jag ta eftersom, fokus nu är på inredningen och sen en service.
    Fick hem nytt emblem till huven, servicegrejer och rengöringsprodukterna idag, det är ju som vanligt lätt att köpa grejer, brukar inte vara lika lätt att hitta tid till själva jobbet...







    /C
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  13. #73
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 960
    Ser bra ut!
    Kom på att jag har kanske ett SAAB-Scania-emblem till bakluckan, om det är kasst. De är lite speciella till cabben eftersom det är lite böjt. Skall kolla i förrådet. Klistret är kasst, såklart, men det går nog ordna.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #74
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 507
    Fjäderbenen rostar sönder i övergången mellan nedre fjädertallriken och röret. Svårt att se skicket utan att demontera. På min bil vek sig fjädertallriken när jag svängde in på vår infart. Det var inget som besiktningen hade sett att det var dåligt. Det finns bild i någon tråd här på eländet. Fundera på att demontera fjäderbenen och inspektera samt ta bort rosten och behandla med förslagsvis epoxiprimer för att hindra fortsatt rostande.

    Edit: skärmkanterna ser ut att vara i ovanligt bra skick utan synlig rost. Så ser inte min ut men den har slitit ganska många vintrar i salteländet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Äntligen blev det gjort någon timme i garaget.

    Tänker starta rengöringen av stolarna i morgon, behöver kolla lite youtube först.


    Fjäderbenen bort på båda sidorna, alla muttrar lossade lätt och inget kom som en överraskning. Funderar på om bilen någonsin är vinterkörd.


    Strippat fjäderben.



    Hur lossar jag muttern? Polygrip? Stora skiftnyckeln hade för litet gap, hylsa typ kråkfot eller annan variant med nyckelvidd 60mm har jag inte.


    (Vet inte om bilderna blev fel roterade, tycker det är inkonsekvent)

    /C
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Idag kom också mina fina saab-scania navkåpor till fälgarna jag inte har.
    Det kom också en tidning från Saab cars magazine. Tidigare i veckan kom broschyr etc. för saab 9-3 årsm 2000.
    Nu får nog veckopengen vara slut för den här gången...



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  17. #77
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 666
    Medlem#
    3183
    Gött att se!
    Rörtång löser ditt problem
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #78
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 507
    Har du ingen rörtång så kanske du har ett skruvstycke, det fungerade för mig för att lossa den stora muttern. Färgen på fjäderbenen är väldigt illa vald. Du har gott om ytrost även fast bilen inte har kört i saltslask. Kanske är det bara en grundfärg. Den är hur som helst inte tät nog. Överväg att renovera och lägga två lager Hagmans Primer CA eller likvärdig epoxiprimer så att du slipper rosten.

    Du behöver en andningsmask med gasfilter som sätts på innan burkarna öppnas. Stanken är vidrig och hälsofarlig.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Fjäderbenen isär, avborstade och ligger nu i avfettning.
    Planen är att bada grejerna i citronsyra sen, jag har goda erfarenheter av det.
    Med halvblank svart färg på grundfärg kommer det bli jättefint.
    Inga överraskningar så här långt.
    Dämparna både känns och ser bra ut. Nya hjullager blir det naturligtvis.
    Skivor och belägg är slitna till 50% kanske så jag kanske skjuter fram bytet vi får se.







    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

Liknande ämnen

  1. 900-dröm för nybörjare
    Av AGW i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-21, 07:55
  2. Förbrukning SID vs verklighet 1.9 Tid
    Av LeifP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 19:18
  3. En dröm om 9-5 med lite mer än 400hk
    Av ScottaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •