Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Väldigt högt vägljud NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2019
    Ort
    Knutby
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Väldigt högt vägljud NG9-3

    Hej

    Har upplevt samma sak på Aero -03 samt 2.8T båda trimmade, och det kom efter ganska hög hastighet under en tid.

    Min egen teori efetrsom det inte är nya bilar så innerskärmar och annat som skall förhindra detta samt turbulens ger sig p.g.a ålder.

    Har testat att justera dörrar så dom tätar mer, kanske lite effekt.

    Kan det vara att lyftpluppar fattas så ljud går rätt inn i kupen?

    Tycker att det låter som att det inte är tätt någonstans mellan utsidan och cupén.

    Och jag tror att det är därför min hund inte tycker om att åka dessa bilar, och besväras jag av det så kan man ju tänka sig hur det känns för en hund dom har ju lite bättre hörsel än oss.

    Tacksam om någon vet direkt vad det största problemet kan vara, har inte tillgång till lyft just nu men det går ju att hyra och då vore det bra om man i förväg vet var man skall kolla.

    Glad påsk till alla SAAB fantaster, min Far köpte den första 99an med Triump motor så det och var märket ganska trogen hela livet och han körde typ 20-30 mil om dagen i jobbet så visst är det en bra bil innan den store satan kom och förstörde allt:

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Om jag får gissa fritt skulle jag säga att däcken är största problemet. De slits konstigt, hårdnar och för mer oväsen. Näst ut är nog bussningar till motor, upphängning osv som också åldras och gör att mer ljud kommer in i kupén. Kombinationen av de två blir desto värre.

    Ljud i bilar är svårt annars. Väldigt subjektivt och kan säkert ha med upplevelse och ändrad hörsel att göra.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Hjulinställning påverkar oxå samt lufttryck.

    Dimension, däck, lufttryck, vilka hastigheter körde du i? Svar på alla behövs.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Problem med väldigt högt vavtal
    Av Micke_Picke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 19:16
  2. köpråd väldigt högt miltal
    Av BonoVox i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 12:23
  3. [LÖST] Väldigt högt tjutande ljud som följer varvtalet OG9-3 T5
    Av Svugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 22:24
  4. Högt vägljud i 9-3 SS?
    Av Holm i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 13:59
  5. Pirelli P6000, högt vägljud?!
    Av ljungström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •