Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: 900 T8 Special -Idiotprojektet

  1. #21
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Haha, det här verkar vara en riktig vattendelare! T8’an som sitter i har passerat 20 000 mil med svår tomgång i dagsläget

    Om man ger sig på ett byte, antar jag att jag lär behöva en komplett kabelstam från en donatorbil? T5-konvertering hade ju varit najs också. Är dock i dagsläget inte insatt i merarbetet där

  2. #22
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Vill du ha en pålitlig bil är det tveklöst en T16 som gäller. Med T5 blir den ännu mer pålitlig och dessutom ger det en jämnare gång och bra möjligheter att trimma


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    T5 konvertering vid motorbyte är inget merarbete skulle jag säga.

    det handlar om att integrera ett nästan helt standalone styrsystem i bilen.

    Jämfört med att montera lucas eller LH som är att integrera ett nästan helt standalone styrsystem i bilen.


    enda fördelen org sprut har är att det Ska vara org sprut om du gör en reg bes.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Om nu K-jetronic är såpass dåligt att delar går sönder stup i kvarten pga ålder så skulle man inte ha kört med det så många år man hade det och framförallt inte så långe i Folkrace/Rallycross.
    Nu måste du la inse din tankevurpa.
    ju äldre sakerna är desto större chans att dom inte fungerar som dom ska. Med andra ord kommer fler saker gå sönder framöver än som har gått sönder hittills eftersom det inte finns nya saker.

    en 40 år gammal del är äldre än en 20 år gammal del.

    Racing ställer enklare krav på delarna än gatkörning gör. speciellt folkrace där det dessutom finns Mängder med extremt konservativa människor. Vissa kör ju förgasare för fan, 50-tals teknik om ens det.

    Att elektroniska sprut skulle vara mer avancerade än mekaniska är en gammal "sanning" som bara härleder till att personen kan det äldre systemet och saknar kunskap om det nyare.
    Sanningen är mer komplicerad, skulle du be snitt 20-åringen att ladda in ett färdigt program i en databox till bilen eller justera in en förgasare så tror jag inte att dom flesta gillar förgasaren.

    Kan man inte, idag 2023, hantera en dator nog för att sköta ett T5 system så har man nog väldigt stora problem att klara den digitala vardagen vi har idag där alla använder mjukvara hit och dit.

    däremot finns det få (om några) vardagliga sysslor som gör att man känner sig bekant med K-jet.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2023-01-20 klockan 23:51.

  4. #24
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    T5 konvertering vid motorbyte är inget merarbete skulle jag säga.
    Det där kan jag inte riktigt hålla med om, då jag just nu konverterar till just T5.5 på min B202. Självklart tycker olika personer om vad merarbete är och inte, tex. bara att skruva ur svänghjulet och få det fräst för vevaxelgivarens skull är ju direkt ett merarbete. Samma sak som att köpa en donatorbil eller köpa lösa delar till konvertering är ju ett merarbete.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  5. #25
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Har man inte sprutet till T16 så är det inte plättlätt att hitta komplett idag. då är det betydligt mer jobb att hitta det än att hitta ett T5 system.

    har man inget sprut monterat så är det triggerlösning som är merarbetet, visst, men delarna går att hitta lätt jämfört med ett LH eller lucas system.

    frågan var inte kring konvertering utan om nymontering av sprut.

  6. #26
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Nä, LH är inte så lätt att hitta nya delar till om man skulle behöva det. Tex LMM är tufft att hitta ny, och begagnade vet man inte funktionen på såvida säljaren vet med säkerhet att den fungerar. Då är absolut ett T5 system att föredra.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-01-21 klockan 16:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #27
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289
    Ja vi får se var det slutar, om det blir T5-konvertering. Vill inte ha bekymmer med besiktning, om det innebär att jag först måste konvertera t8 -> t16, regga och sen ->T5 så vettifan om det är värt krånglet.

    Men nu har jag iaf varit å jagat hem lite delar då. Letade som sagt efter två dörrar, snubben hade lite fler saker som kändes dumt å tacka nej till!


    Två dörrar kompletta med elhissar, finns lite rost i under kant på höger dörr, vänster dörr har fått en och annan buckla när det stått i ladan gissar jag.
    IMG_0498.jpg

    kofångare fram och bak, dock ser det ut att vara i en mörkare ton än Aero. men det viktigaste var att frontläppen var med, för den jag har har tidigare ägare sågat hål i för extraljus eller nåt.
    IMG_0499.jpg

    en grill, grejer till AC, blinkers, lyktor å lite annat bra å ha.
    IMG_0500.jpg

    IMG_0501.jpg

    Ny utbytesturbo som aldrig blev monterad.
    IMG_0502.jpg

    AC
    IMG_0503.jpg

    Motorn, fattar inte varför bilderna blir vridna åt sidan, det är dom inte i varken telefonen eller datorn.
    IMG_0505.jpg

    IMG_0507.jpg

    Framskärmarna från Saabklubben är hemma med. Så nu är det egentligen hög tid å faktiskt börja göra nåt å inte bara klicka hem massa delar hela tiden!
    Nytt kyl från Biltema ligger i bilen också.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Slender Visa inlägg
    ... fattar inte varför bilderna blir vridna åt sidan, det är dom inte i varken telefonen eller datorn.
    För att forumet inte hanterar EXIF-data om kamerans position och roterar dem per automatik

Liknande ämnen

  1. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  2. [LÖST] Anslutningar på pumprelä T8-special OG900
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 20:21
  3. Svar: 163
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •