Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Laga hål på tryckslang till servopump? OG9-5

  1. #1
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139

    Laga hål på tryckslang till servopump? OG9-5

    Går det att laga en tryckslang till styrservopumpen? *hoppas*
    Det finns ett mindre hål på slangen, ca 25 cm ner från första metallhylsan, sett från servopumpen.

    Liiite svåråtkomligt, men jag vill inte behöva ta bort hela stötfångaren.
    Har vulktejp hemma (från Biltema) sedan tidigare, om det skulle fungera?


    Är verkligen tacksam för all hjälp.

    Som det är nu, måste jag fylla på med servoolja varje dag, och det blir dyrt.
    Jag har redan en väldigt begränsad ekonomi då jag är sjukskriven på 50%.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    430
    Medlem#
    -
    Har svårt att tänka mig att det går att få tät. Det är ett jäkla tryck om det är en tryck slang, Och ska man byta slangen brukar dom sitta som f..n i skarven.
    Jag har själv ett läkage på min bil den läcker mellan metallhylsan och slangen. Jag köper hela kitet och byter allt.
    Saab 9-5 Vector -03

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Arbetstrycket är upp till 120 bar på styrservot på din bil så laga en slang är inte en fungerande idé. Det som teoretiskt skulle kunna fungera är att klippa slangen där och sätta en skarvkoppling där istället, men kostnaden för att göra det kommer sannolikt att bli högre än en ny slang (och detta på en slang som troligen ändå inte kommer att hålla länge till).

    Byt till ny slang innan det ger sig fullständigt och du riskerar följdskador. Det som brukar läcka är dock kylslingan som sitter bakom stötfångaren, säker på att det inte är den?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    Är verkligen tacksam för all hjälp.

    Som det är nu, måste jag fylla på med servoolja varje dag, och det blir dyrt.
    Jag har redan en väldigt begränsad ekonomi då jag är sjukskriven på 50%.
    GRFB!
    Jag skulle tro att den billigaste och dessutom bästa lösningen är att helt enkelt byta till en ny slang (dvs slang och kylslinga). Som påpekat är inte servovätskan helt gratis, och varje misslyckat försök att laga innebär att det går åt vätska förutom div fiffiga delar. Dessutom ÄR det högt tryck, så risken är stor att misslyckas. Med ständig oro för haveri vid sämst möjliga tillfälle som resultat.

    Att plocka ner fronten är faktiskt ganska enkelt. Att byta slangen kan absolut vara liiite pilligt. Men jag tror ändå att det är en smartare lösning om man har "mer tid än pengar" och gör jobbet själv.

    *GRFB = Gör Rätt Från Början
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •