Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Klimatenheten ballar ur i "defrostläge" OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Klimatenheten ballar ur i "defrostläge" OG9-5 -99

    Upptäckte häromdagen att klimatenheten i min 9-5 -1999 beter sig märkligt när jag trycker på "defrostknappen", dvs. den som sätter igång fläkten på hög hastighet och koncentrerar utblåset till vindrutan.

    Det som händer är dels att ljusstyrkan på displayen minskar (något som drar mycket ström? jordfel?) och i princip alla symboler som finns på displayen tänds, med resultatet att det ser ut som att luften ska gå ner mot golvet och rakt bakåt eftersom de symbolerna är tända. Verkar dock som att själva funktionen fungerar, fläkten går upp och luften kommer ut vid vindrutan. Dock är jag osäker på hur den ställer in temperatur osv. eftersom ECON lyser och temperaturen visar "skräptecken". Inbillar mig att det tar ovanligt lång tid att bli av med imma på rutan också. Lade också märke till att ett av segmenten i temperatursiffrorna inte lyser fungerar, varken på passagerar- eller förarsidan. Allt detta har kommit helt plötsligt.

    Om jag inte kör defrosterläget så verkar det mesta fungera normalt, och ljusstyrkan på displayen går upp till normalt. Dock fungerar några segment i displayen lite till och från verkar det.

    Kan det vara något "enkelt", typ jordfel eller liknande i nån kabel bakom enheten?

    Om jag skaffar en bättre begagnad enhet från skroten, kommer den funka rakt av eller måte det krånglas med verkstadsbesök och "ingiftning" och sånt?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Den behöver inte giftas in, bara att byta, men jag har för mej att det är nåt med att det bör vara från ungefär rätt årsmodell.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vissa modeller har en ventil som ACC-panelen styr. Om bilen har eller inte har den så måste panelen "reservdelsprogrammeras" för att kunna styra den.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Rent generellt så har senare varianter mer optioner.

    På en -99 så fungerar alla nyare upp till -05, och så länge man har en bensinare utan extrafunktioner så fungerar de äldre i nyare också, men du får felmeddelande på nyare (04-05) utan vattenventil, så självtesten ger en felkod på att ventilen inte fungerar- som man lugnt kan strunta i.

    Sedan 2002 finns också en option att kalibrera värmespjällen mot den kalla sidan istället för den varma änden, vilket ger bättre precision för kallt klimat.

    Kort sagt, så länge det är en bensinare så är nyare aningen bättre, men inte större än att fungerande pixlar är viktigare för mig.

    För en diesel så måste man ha en senare med rätt styrning av värmare.

    Kommer inte bilen från en bensinare utan optioner upp till -03 (möjligheten att programmera bort vattenventilen kom först -04) så bör du inte behöva Tech2, men det bra att göra ändå eftersom det pga. pixelproblem är ganska vanligt att man hittar bilar på skroten där ACC-panelen är bytt, och inte helt sällan med fel programmering - vilket dock normalt inte hindrar att enheten fungerar ganska bra ändå, men på en -99 så ska man styra vattenventilen som saknas på 04-05.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •