Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dumpventil og900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    Dumpventil og900

    Tja denna fråga lär ju ha kommit ett antal ggr kanske men jag kan inte hitta den någonstans..:S jag hade tänkt montera en öppen dump i min og 900 t16 -91 men började fundera på vart man bör montera den någonstans där den inte är ivägen eller gör någon skada och så. någon som kan säga något om de o gärna visa någon bild..

    Tack på förhand Cribbe

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Bästa stället att montera den är nog på en hylla i garaget....

    Din motor mår bäst om du kör med en återcirkulerande ventil, alltså inte en öppen dump som jag antar att du menade??

    Återcirkulerande finns för en billig peng, SAAB's original kostar ca 300 kr och fungerar utmärkt för de flesta som inte trimmat väldigt mycket.

    Den går att få rätt mycket PYSCH ur med, för jag antar att det är vikigt.....?

    Fast du borde ju faktiskt redan ha just en sådan på din bil från fabrik, duger inte den?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    om du nu är så sugen på byta så kan du ju alltid köpa en evo bypass
    Audi 80 Quattro

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    PYCH???

    >>>>Tony 418


    Lite intresserad av hur du menar att man kan få PYCH ljud ur bosch ventilen????UTAN att ta bort den från insugsröret hoppas jag...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 107
    Medlem#
    4901

    Re: PYCH???

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    >>>>Tony 418


    Lite intresserad av hur du menar att man kan få PYCH ljud ur bosch ventilen????UTAN att ta bort den från insugsröret hoppas jag...
    Jag har hyfsat högt pyysssccchhh ljud i min med en bosch ventil(lite väl högt nästan) Dock kom det högre ljudet efter montage av batteriböj samt öppet filter.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Nu siter ju inte Boschventilen på insugsröret, om vi ska vara riktigt petiga....


    Jag måste nog skriva det ännu en gång. Jag förstår inte att så många kan ha så stora problem med att få till det eftertraktade pyschet (ja det finns ju några få som tycker det är tröttsamt och vill ha det tyst istället...) med en vanlig original Boschventil.

    Fakta är att inte ens en helt absolut strikt original opillad standardbil från SAAB, är helt tyst i denna lilla plastmoj till ventil, utan pyscher i alla fall för mig ganska tydligt, men dämpat.

    Själv har jag haft två bilar där jag inte haft dessa ventiler kopplade precis som de ska, alltså återledande. Det enda som har varit ändrat i hårdvaran är ett öppet filter, och det har pyscht högt och tydligt. Ja för min smak allt för högt då det har varit svårt att smyga och lura de med pigga bilar att dra mot nåt de tror de ska piska skiten ur.

    Alltså har jag svårt att förstå alla andras oerhörda problem att få till pyschet. Är de döva eller har jag för bra hörsel?? Eller vad kräver gossarna då, att det ska låta högre än 15 långtradare som släpper parkeringsbromsen samtidigt eller som när tryckluftslangen i garaget hoppar av.......?


    MVH Tony, gammal och gnällig......
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Cribbe> Ersätt dit originalluftfilter med ett sk. sportluftfilter typ K&N eller motsvarande så får du ett mycket ljudligt pyschande, tyvärr så har ju inte K&N filtret samma goda rening som pappersfiltret men ljud får du. Se till att montera filtret så det är skyddat för varmluft som kommer av motorn så förlorar du ingen motoreffekt heller.

    Tony> Tycker du har blivit gammal å gnällig både till höger och vänster nuförtiden, men roliga att läsa är dina inlägg fortfarande

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Japp, gammal och gnällig, men inte så farlig som det ser ut.



    MVH Tony, snäll innerst inne....
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 128
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Nu siter ju inte Boschventilen på insugsröret, om vi ska vara riktigt petiga....


    Jag måste nog skriva det ännu en gång. Jag förstår inte att så många kan ha så stora problem med att få till det eftertraktade pyschet (ja det finns ju några få som tycker det är tröttsamt och vill ha det tyst istället...) med en vanlig original Boschventil.

    Fakta är att inte ens en helt absolut strikt original opillad standardbil från SAAB, är helt tyst i denna lilla plastmoj till ventil, utan pyscher i alla fall för mig ganska tydligt, men dämpat.

    Själv har jag haft två bilar där jag inte haft dessa ventiler kopplade precis som de ska, alltså återledande. Det enda som har varit ändrat i hårdvaran är ett öppet filter, och det har pyscht högt och tydligt. Ja för min smak allt för högt då det har varit svårt att smyga och lura de med pigga bilar att dra mot nåt de tror de ska piska skiten ur.

    Alltså har jag svårt att förstå alla andras oerhörda problem att få till pyschet. Är de döva eller har jag för bra hörsel?? Eller vad kräver gossarna då, att det ska låta högre än 15 långtradare som släpper parkeringsbromsen samtidigt eller som när tryckluftslangen i garaget hoppar av.......?


    MVH Tony, gammal och gnällig......
    får man en saab orginal AV (bosch) att låta gär man det bra. på min 9000 låter det en hel del vid växlingarna men og900 e speciell. kag undrar om det var så att AV:n satt för långt från luftburken för att få fram något ljud?!
    Subaru Legacy

  10. #10
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 528
    Medlem#
    1469
    Inga öppna dumpar på og900!

    En ny original by-passventil och ett öppet filter räcker för att det ska låta lite lagom.

    Läs igenom detta;'
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    inte lite grejer

    hehe ja nu vart de ganska mycke här men som tur e har jag inte skaffat nån öppen dump än...men hade funderingar på o göra de..men jag fick tips av en polare här som sa att jag skulle ha kvar original dumpen o stoppa i ett öppet filter eller som sagt ett sportfilter.. precis som en del av er skrivit.. så vi kör väl på de!

    tack ska ni ha!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    38

    Dump orginal i og900?

    Har kanske en liten konstig fråga,
    Har 2 kompisar som är lite oense om det sitter en
    dumpventil orginal i og900s -90
    Själv har jag kollat och hittar ingen, är ju dock ingen mekaniker
    och kan inte så mycket om bilar i sig, även om man är intreserad.
    Skulle va bra om nån kunde räta ut frågetecknet åt mig...,

    Och om det nu sitter en orginal, vad kan man då göra för att den ska
    låta mer, har ett öppet luftfilter i planerna till sommaren,
    räcker det med det eller?

    Tacksam för svar,
    Saab 900s 90:a
    Söker med lykta efter IC samt moddad APC
    http://www.garaget.org/show.php?car=4496

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Nja det sitter ingen dumpventil på en 900s men en bypassventil i alla fall.

    På 900:an är det lite svårt att se den då den sitter precis vid gummislangen in till turbon.

    Ja det brukar räcka med ett öppet filter för att man skall få en fjortis att komma i brallan

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    964
    papp filter upp skuren org burk, min kvittrar på bra, allt är som det ska.

Liknande ämnen

  1. Dumpventil
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 22:20
  2. Dumpventil???
    Av Anders9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 01:28
  3. Dumpventil.
    Av SpectreBoy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 08:22
  4. dumpventil ?
    Av Zankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •