Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Montering Hirschvinge OG9-5 SC

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Jag har köpt en "begagnad" hirsch-vinge som aldrig varit monterad och låg i kartong när jag köpte den, kartongen var dock öppnad. Jag har måttat lite med den på bilen och upptäckt att det blir små glipor mellan luckan och vingen på insidorna mot centrum på luckan så att säga. Funderar lite på om jag blivit blåst av snubben jag köpte vingen av. Det finns lite nummer instansade i vingen, nån som vet om det även är det på de andra vingarna som finns på marknaden?

    Det som följde med var; En förpackning med nått lim i, det står "betalink K1" på förpackningen. En flaska med nått rengöringsmedel, som det står "betaclean" på, är antagligen till att rengöra bageluckans anläggningsyta mot vingen? En bit sandpapper och nån plastspade att kleta ut limmet med låg och i kartongen.
    På vingen så sitter det ett "transportstag monterat som löper mellan fästpunkterna i ändarna på vingen. Detta stag sitter fast med 1st m5(?) skruv i varje ände på vingen, det sitter alltså en hylsa med invändig gänga ingjuten i vingen. Frågan är ju om denna ingjutna gänga är tänkt att användas att fästa vingen med, eller om den bara är till för att hålla "transportstaget" på plats?
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    En äkta Hirschvinge har skruvhål, men som du säger enbart för transport, vid montering ska den enbart limmas.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Tack för svaret!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-14 klockan 09:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Hur gör man för att fixera vingen medan limmet härdar/torkar? Det känns om att skruv-tvingar går "fet-bort" på min ny-lackade vinge. Det känns juh inte som att man vill stå och hålla i vingen heller precis......
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  5. #25
    Orginallimmet som medföljer till hirschvingen är extremt starkt..Har mont. en sådan för att sedan demont. för att sedan mont..
    Man kan vara lugn den kommer aldirg trilla bort om ytorna vart renjorda innan limning..
    & om nån idiot försöker sig på att rycka vingen får han antingen skruva bort hela bagageluckan eller ha gott om tåla mod med typ ståltråd.. Det sitter Tro mej

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Det räcker att hålla vingen på plats med tejp tills limmet har torkat!

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Skruvhålen i Hirsch vingen är ju bara för att underlätta för lackeraren...

    Vet ett exempel, en 9-5 som backade in i en garageport...

    Det satt kvar 5cm av vingen på varje sida...så limningen håller...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    15

    Sikaflex skall ej användas!

    Hej

    Använd ej sixaflex egenskapen hos sikalfex är typ den samma som silicon fast att sixaflex är marinbaserad. (Fäster i väta och möglar ej, Mjukt)

    Du skall använda ett 2komponentslim som är lite flxibelt. Fast helst skall du använda Orginal limet eller ett lim som heter LP 402 detta lim är det samma som orginal. Egenskapen är att det nyperdirekt fast det tar 12 timmar på sig att härda. Detta lim är lite flexibelt så att matrialet kan röra sig. Du borde hitta det hos en välsorterad Färghandel, Marinbutik eller hos någon plastare.

    Hoppas det går bra.

    /Emil
    Vi killar blir inte äldre än 3år, sedan blir vi bara störe och störe!

    Familjebil -03 Saab 9-5 Aero SS Steg 3 (Gammal fotobil från Saab!) Arbetsbil: -99 Saab 9-5 2,3 ltt SS Steg 2 Projekt: -95 Saab 9000 2,3T Status: I delar

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122
    Hmm, lite fler funderingar.....

    Upptäckte precis att limmet till min vinge har ett "bäst före datum" 2004-02-02. "Lim-korven" känns mjuk om man trycker på den, går det att använda tro?

    Är det dåligt att vingens anläggningsyta mot bilen är lackad? Tänkte typ att limmet kanske fäster sämre på en lackad yta.
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    15

    Testa

    Hej, det borde fungera smärtfritt. öppna och prova på 2 metalbitar om du har liggandes.

    Men borde inte saab ha någon tub liggandes, kan ju inte vara så dyrt...

    Annars använd TP 400 eller 402.

    //Emil
    Vi killar blir inte äldre än 3år, sedan blir vi bara störe och störe!

    Familjebil -03 Saab 9-5 Aero SS Steg 3 (Gammal fotobil från Saab!) Arbetsbil: -99 Saab 9-5 2,3 ltt SS Steg 2 Projekt: -95 Saab 9000 2,3T Status: I delar

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    62
    Medlem#
    11828

    Montering av original Hirschvinge OG9-5 SC

    Hejsan!

    Jag ska montera en äkta Hirsch vinge (begagnad) på min og 9-5 sc 2004, bilen har redan 2 hål i bagageluckan räcker det att jag skruvar fast den i de skruvhålen eller ska det även limmas?

    Bilen hade 3 udds vingen när jag köpte den men den satt bara med dubbelhäftande tejp i mitten fästet.




    mvh Albin

Liknande ämnen

  1. Monteringsmall för Hirschkopia OG9-5 SC
    Av asppie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •