Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Uppgradera AS1 -> AS2/3 med kassett OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644

    Uppgradera AS1 -> AS2/3 med kassett OG9-5

    Hej bästa forum.

    Jag är på gång att skaffa en 9-5 ur entusiasm-vinkel (vårda, underhålla, fixa).
    Helst en -04 SS.
    Det jag vill ha är en med stereon där kassettdäck finns med.
    För jag gillar magnetband. Dock finns en del intressanta objekt, men dessa har enbart CD-spelare i ”mitten-slotten” i panelen.

    Min fråga är om man kan skifta ut en sådan modul med lätthet mot en med CD och kassett (finns många hos demonterarna) eller om det är mycket krångligt?

    Jag är helt ny på Saab, körde 9-5 några gånger kring millennieskiftet och får inte bilen ur medvetandet.
    Behöver en för att känna en sorts patriotisk mening med livet.
    Att vårda ett kulturarv. Hoppas på svar i frågan (har använt sökfunktionen innan jag författade).

    Allt gott, god jul!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Allt går, men de som bara har CD har också ljudsystemet "AS1" och har förstärkaren inbyggd i stereon.
    AS2 och AS3 som har CD/Kassett har ett separat slutsteg och flera högtalare.
    Det innebär att en god bit av elsystemet som gäller stereon måste bytas ut, inklusive högtalarna, för att få in AS2/3 i en bil som från början hade AS1.
    Just AS1 var rätt ovanligt så att det var just såna som du lyckats hitta är i så fall maximal "otur".

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Var den ? många av de bilarna jag tittade på när jag skulle köpa första 9-5'an var just AS1, vilket jag inte ville ha, men det slutade ändå med en bil som bara hade AS1. (silversaaben från '99)

    Senare årsmodeller verkar dock oftare haft AS2. (Och AS3 är fortfarande ovanligt tyvärr, AS3 är ju det man vill ha.)

    Vet att jag också ville byta från AS1 till AS2 men det fanns nån detaljerad beskrivning om hur man gör på nåt websida och det var fan inte enkelt.. Så jag sket i det, verkade enklare att sätta i en eftermarkandesnhet men det blev heller aldrig av.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tidiga årsmodeller var det vanligare med "radioförberedelse" eller AS1 (farsans första Aero, en 2001a, hade bara radioförberedelse men vi stoppade i en AS1), men från 02 vet jag inte när jag senast såg en AS1a eftersom AS2 var så pass billigt och ingick i många paket.
    Från 06 blev AS3 (eller Premium 200 hette det väl då) väldigt vanligt, har sett många Linear med AS3 märkligt nog.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag letade ju av naturliga skäl mest de tidiga årsmodellerna då.

    Min Aero '07 har ju f.ö bara AS2, vilket är trist. Men AS3 (Prestige 200) kostade ju trots allt 7800:- extra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Det går att göra och kan man lite el så blir det förstås lättare. Själv fick jag ett ryck att uppgradera från AS1 till AS3. I samband med det gjorde jag en översiktlig guide:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-OG9-5-SS-2001

    Den innehåller inte varenda detalj, men ett kopplingsschema som visar hur de olika delarna ska kopplas samman, samt lite bilder från jobbet.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog rekommendera en eftermarknads om man har AS1.

    Inkopplingen av AS1 är väldigt lik hur man kopplar en universal-stereo, så är det väldigt mycket plug-and-play. Behövs dock lite knåpande för att få rattknapparna att fungera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644
    Hej igen alla underbara som tog sig tid att svara. Tack! Vilket enastående forum!

    Jag har löst bekymret på enklaste vis; skaffat en 9-5 utrustad med kassett- och CD-del. En hyfsat välhållen cosmic blue sedan ifrån 2001 med cirka 21.000 mil på mätaren. Det är en oerhörd njutning att lyssna på kassett i en 9-5 med detta system. Då jag i snart 30 år pysslat med musik och studioinspelningar, ljudteknik etcetera och därmed tycker mig ha skaffat kunskap kring ”bra ljud” finner jag detta standardsystem vara mycket välljudande. Med nollade reglage på treble/bass är det bevisligen välbalanserat utan att hålla på med trams och tricks.

    Kanske skulle jag starta en liten projekttråd om min 9-5:a. Min ambition är inte så mycket att göra om saker eller att trimma och trixa, utan istället visa så mycket respekt och hänsyn som det tekniskt är möjligt gentemot alla de människor som tog fram denna enastående bil. För väldigt mycket med 9-5 blev ju väldigt bra!

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Har du AS2 eller AS3 ? Det är samma huvudenhet men resten av grejerna är olika. Fast även AS2 låter helt ok.

    Jag har iofs aldrig lyssnat på kasett i nån 9-5, den enda av mina fyra jag ägt som haft kasettspelaren avr 01'an och där var den trasig, när jag köpte den fick man inte in nån kasett alls, vilket visade sej bero på att det satt en påsklämma inne i kasettdäcket, när den var urplockad så kunde man få in en aksett men den lyckades inte spela den.. jag tänkte försöka fixa men sen löste försäkringsbolaget in bilen :/

    Projekttrådar är altlid bra, dels för andra som läser dessa och även för en själv med en logg vad man gjort.

    Jag har skapat projekttrådar för flera av mina bilar som blivit rätt populära, och jag gillar att kunna gå tillbaka oc kolla "när bytte jag egentligen termostat ?" osv

    Håller f.ö med om att 9-5 är en väldigt lyckad bil rent generellt, kan vara därför jag haft flera stycken
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Jag tycker det är löjligt bra ljud när man lyssnar på kasett i 9-5. Nu var det flera år sedan men jag minns upplevelsen som långt över förväntan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Det är verkligen över förvånat

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om bilen är en sedan så kan jag rekommendera uppgradering till AS3. Just 9-5 sedan 98-05 med AS3 är det oförskämt bra ljud i, inte omöjligt att det är SAABs mest välljudande bil, från fabrik.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644
    Vad jag får fram av all info här är att jag har ett AS2 och med anledning av hur nöjd jag är över hur det presterar med (bra, obs!) kassetter ser jag just nu ingen stor anledning att dyka vidare med just uppgradering.

    Vet någon här om kassettdelen är direktdriven eller en konstruktion med drivremmar av gummi? Då enheten spelade kassett utan problem efter 21 år anar jag eventuell direktdrift.

    Ett härligt/skräckinjagande test att göra om man lyssnar på kassett i en 9-5 är att skifta till radio med dess alla lager av digitalljud, komprimeringar, broadcastprocessorer etcetera. Det är som att skifta till en örontortyrkammare.

    En bra kassett i en 9-5 bidrar faktiskt till känslan av att sitta i en kokong, liksom frånskild världen; att man sitter i ett sorts rullande ombonat vardagsrum med föränderlig utsikt.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •