Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp med "budegetljudköp"!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976

    Hjälp med "budegetljudköp"!

    Hej!
    På det här området är en riktig amatör, och har knapt någon koll alls.
    Men jag vill uppgradera ljudet i bilen..
    Just nu sitter det en (den andra gick sönder) infinity 6/9 (hur säger man?) där bak, orginalhögtalare fram och en hederlig bandare (pioneer).
    Det börjar bli seegt att bara lyssna på pop (radio)

    Målet är att få et bra ljudsystem för den okräsne om man säger så.
    Dvs. man ska kunna dra på lite utan att det börjar spraka samtidig som det absolt inte skall vara något "over-kill".
    Antar att allt bör bytas ut..
    Först och främst behöver jag alltså en ny huvudenhet som hellst inte får kosta för mycket. Har inte allt för mycket pengar så kommer nog få köpa sakerna i omgångar... Men hellre det än att köpa skit..
    Budget ligger på max 5k!

    Har fått erbjudande på följande saker:
    En RFX-9220R
    och en TS-W121SPL
    + en låda
    Verkar det rimligt? EDIT: för 3000
    sen kan mn ju bygga på, äen om jag kanske börjar lite i fel ända


    Tacksam för tipps i alla fall, mvh Jacob
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 231
    Har aldrig provat någon av dom övre produkterna, söket lite och gissar på att RFX-9220R är en RF stereo och att TS-W121SPL är en Pioneer bas, stämmer det? Om det stämmer så behövs det ett framsystem och ett steg för att driva basen + framsystemt, bäst är om du får provlyssna och avgöra själv vad du tycker låter bra. Sen för 5000:- så brukar begagnat vara att rekommendera, men har själv märk att man höjer gräsen ganska snabbt på vad det får kosta.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Har aldrig provat någon av dom övre produkterna, söket lite och gissar på att RFX-9220R är en RF stereo och att TS-W121SPL är en Pioneer bas, stämmer det? Om det stämmer så behövs det ett framsystem och ett steg för att driva basen + framsystemt, bäst är om du får provlyssna och avgöra själv vad du tycker låter bra. Sen för 5000:- så brukar begagnat vara att rekommendera, men har själv märk att man höjer gräsen ganska snabbt på vad det får kosta.
    Japp det stämmer,och naturligtvis måste jag köpa slutsteg..
    Har också en förmåga att alltid köpa dyrare saker än vad man först tänkt sig, antar att det beror på att man helt enkelt får vad man betalar för. Samtidigt slipper jag ofta uppgradera direkt när jag köpt något, vad de än rör sig om..
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    157

    Re: Hjälp med "budegetljudköp"!

    Jag hade inte köpt de grejorna i din situation.

    Börja med en ny huvudenhet (gärna med några enkla delningsfilter i). Borde gå att hitta ny för ca 2.500. Delningsfilterna är viktiga, de gör så att du inte behöver spela den lägsta basen och därmed kan dra på lite mer utan att högtalarna bottnar.

    Köp ett nytt framsystem (4-tum + diskant passar i originalhålen fram) för ca 1.500. Komplettera med ett par nya 6x9or för den sista tusenlappen.

    Detta ger dig ett lagom system för den "okräsne".

    När du känner att det är dags att uppgradera detta så investerar du i ett slutsteg med fyra kanaler och en bas och kopplar framsystemet på två.


    Börjar du med en bas så låter det nog fortfarande skit men det lär dunka
    lite i botten. *smile*

    ...och du, handla i en butik är det bästa du kan göra som nybörjare! De extra kronorna det kostar är en bra investering.
    // Mikael

    Mitt EMMA-bygge | Nöjd kund hos Ljudbyggaren i Helsingborg

Liknande ämnen

  1. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50
  2. Hjälp CHECK ENGINE 9000 "FIXAT""
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •