Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startproblem och fastnar i mellanläge NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Startproblem och fastnar i mellanläge NG9-5

    Hej!

    Bil: SAAB 95 NG 2011

    Har lite svårt att förklara felet men ibland när jag trycker på startknappen så tänds bilen upp utan att startmotorn snurrar runt och sedan vägrar bilen att starta. Efter detta brukar bilen fastna i ett mellanläge, det går inte att slå av tändningen utan bilen står med framlyktorna på osv. Enda sättet att stänga av är att dra bort sladden från batteriet.

    Första gången detta hände fick jag hjälp av bärningsbil som kunde starta bilen med startkablar och sedan fick jag rådet att byta batteri... Nu har jag bytt batteri men problemen återkommer då och då.

    Jag har lärt mig ett tricks att när det händer så kan jag bryta kopplingen till batteriet. När jag sedan kopplar på batteriet igen startar den normalt när jag trycker på startknappen (fast med nollställning av vissa saker, behöver bland annat drar ner och upp vindrutorna). Jag kan se på spänningsindikatorn innan jag kopplar bort batteriet att spänningen är låg (11.5V). Men när jag sedan kopplar samman allt igen kan bilen köra normalt i flera veckor. Vid körning så varierar spänningen i batteriet mellan 13V till 14.9.

    Är det så enkelt att jag köpt ett dåligt batteri eller kan det vara något annat? Väldigt tacksam för hjälp med felsökning! Och gärna förklaring på det konstga mellanläge bilen hamnar i när den inte vill starta!

    Vänliga hälsningar
    Gustav
    Senast redigerat av gustavjoh den 2022-12-01 klockan 22:00.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Först och främst är det som du säger att bilarna är väldigt "gnälliga" när det gäller batterier. Minsta lilla spänningsfall och vad som helst kan hända.
    Sen, nu skriver du inte vad det är för motor, men det har hänt på flera bilar med BioPower/2.0T att jordpunkter ärjar vilket ger dålig kontakt och således spänningsfall. Det kan till och med bli så illa att bilen stannar under körning på grund av detta.
    Som du troligen också vet så är det inte så många firmor som har djup kännedom om ng9-5, tvärtom så behandlas de väldigt illa av många verkstäder som inte förstår sig på bilarna.
    Mitt tips är att besöka en verkstad som faktiskt förstår bilarna. Tyvärr ligger de alla i södra delen av landet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Stämmer att det är en BioPower/2.0T och det låter ju smart att titta på jordpunkterna, går detta att fixa själv, finns det flera jordpunkter? Jo får övertyga frun om en semester i södra Sverige nästa år igen!

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Japp, det går absolut att kontrollera själv. Gäller bara hitta dem Om jag minns rätt från vad jag hört så sitter de nånstans där fram, vid batteriet och får tydligen fukt på sig. Jag kan tyvärr inte ge en bättre beskrivning än så. Om jag kommer ihåg det så kan jag kolla i verkstadshandboken om det finns några bra hintar.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 488
    Botanisera runt här: https://saabwisonline.com/d1/9-5/201...on-schematics/

    och här: https://saabwisonline.com/d1/9-5/201.../ground-views/

    de sidorna är några nivåer ner från här: https://saabwisonline.com/d1/wis/9-5...trical-system/

    Jag har ägnat fler timmar än vad jag vill veta på WIS för 9-3:orna. Det mesta finns där men det tar tid att lära sig hitta. Det som saknas är information om detaljer inuti alla styrburkar i elsystemen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kopplingen fastnar OG9-5
    Av Dumli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-05-19, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •