Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problem med SPA vid fuktig väder OG9-5

  1. #1
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 481

    Problem med SPA vid fuktig väder OG9-5

    Som rubriken.

    jag får ett felmedelande varje gång jag lägger i backen, tidigare ägare sa att den funkade vid varm och torr väderlek.

    finns det något ställe som brukar glappa eller inte tåla fukt?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    127
    Kolla felkoder. Det borde kunna peka ut var du skall börja leta. Hade liknade problem på en -07a och det var fukt som hade trängt in i sensorerna.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Det finns ju ett antal ställen där bak som det kan glappa i.. flera kontakter som sitter oskyddat, och sen själva sensorerna.


    Förutom felkoderna kan man läsa ut vad varje sensor säger med tech2, jag har haft sensorer som "sitter fast" och alltså inte detekteras som trasiga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Det vanligaste är helt klart sensorerna. Skaffa någon eller några begagnade i rätt färg. Eftermarknads sensorer verkar fungera mindre bra.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag skulle prova wd-40 tricket först. Funkat för mig när jag provat o efter nästan 1 år har inte felmeddelandet kommit tillbaka.

    https://youtu.be/XWv_vvD51-s

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 952
    Japp, har fungerat för mig också.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    842
    Låt någon lägga i backen och lyssna sensor för sensor med örat. De som lever knäpper under några sekunder innan systemet får fail, annars är de tysta. Dra ut trasiga med fingret eller typ en matkniv (hela yttre ringen) och byt till fungerande på nån minut. Eller spraya med wd40 för all del, men fokusera då på de som inte funkar.

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 481
    Tech2 har jag så det var ju inte en dum idé att använda den
    Måste vänja mig igen vid att ha en bil där den går att använda

    tack för tipsen!

    fråga kring WD40 metoden.

    man sprayar på wd40 och sen kan man inte tvätta den igen eller vad?

    inte så kul att köra runt med massa WD40 på lacken..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    842
    Grejen med WD40n är väl att den ska just deplacea the water i sensorn. Vad du gör med överskottet är väl irrelevant. Jag provade också den metoden med två sensorer på en og9-5a som var döda. För att inte få WD40 överallt poppade jag ut sensorn enligt ovan och gick lös på dem i en trasa. Men icke, på min var det bara att byta (förvisso inte dyrt när lokala skroten hade två på lager som var i fel färg men fullt fungerande för småpengar). Du behöver ju egentligen inte ens klicka tillbaka den för att testa. Spraya, ev vänta, testa. Funkar den inte så upprepa eller byt.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Jag har bytt sådana som varit.. vad ska man säga. "utbullade", det ser typ ut som det kommit in vatten som sen blivit is och expanderat ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 952
    Med lite WD40 fixar du den sensorn

  13. #13
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    117
    Medlem#
    13223
    Jag fick vatten i mina sensorer vid biltvätt och senare minusgrader. Genom Tech 2 kunde jag se vilka sensorer som gav ett orimligt värde.
    Tech 2 SPA.png

    Därefter löstes detta med värmepistol (går säkert med hårtork också) riktad mot sensorerna till dess symptomen försvann + lite längre för säkerhets skull. Detta gjordes direkt problemet uppstod för att i möjligaste mån undvika sönderfrysning. Man får naturligtvis ta det lite lugnt med värmen nära alla plastdetaljer som sitter där.
    SPA varmluft.jpg

    Efter detta: inga problem.

    I ett fall där det inte är tillräckligt tätt så kommer det förstås in ny fukt vad det lider och då är de andra tipsen i denna tråd bättre. Men ovanstående funkade för mig.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2022-12-03 klockan 02:12.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  14. #14
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 481
    idag tog jag fram tech2an och läste felkoder.



    när jag kollade avståndet så gav givarna ett avstånd i max 1 sekund utom right center som gav 255.

    sen tändes felkoden i SID och alla givare står som 255

    så jag gissar att det är den. ny givare på G.

    fy bubblan vad dyrt det har blivit med färg förresten!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Men då vet du ju vilken det är iaf ..men eftersom det är avbrott eller kotis kan det lika gärna vara kontakten eller kabeln, jag skulle kollat det först.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 481
    inkluderar det inte att plocka av kofångaren för att komma åt kablaget?

    fick höra att Edna var lite kinkigare än tiidgare modeller.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    842
    Du kan ju börja med att plocka ur sensorn utan att demontera kofångaren och se om det är något uppenbart felaktigt. Rimligen borde man kunna mäta strömmen som skickas till sensorn också om du plockar bort den?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 952
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    inkluderar det inte att plocka av kofångaren för att komma åt kablaget?

    fick höra att Edna var lite kinkigare än tiidgare modeller.
    Det är väl 2006 som hade otäta kontakter till SPA boxen.

  19. #19
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 481
    Det var just det där med att plocka bort sensorn utan att lossa kofångaren som jag hörde och läste skulle vara svårt på sista faceliften.

    men det är bara att dra typ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    842
    Precis, på min Dame Edna (06/07) var det bara att dra i alla fall.

    Men ja, 2006an hade väl till och med en recall med kablaget som kräver att man tar bort kofångaren. Jag skulle iaf försöka felsöka enskilda sensorer innan jag skulle göra det, men det är ju upp till var och en. Du skulle ju kunna byta plats på två stycken och se om felet flyttar sig också.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Problem med fuktig luft ur klimaten (9-3ss)
    Av Eliminator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 11:03
  2. Vit fuktig rök SAAB 9-3 -00 (185hk)
    Av Markus82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 16:16
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 09:19
  4. Bilen fuktig i skuffen!
    Av Conny L i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 16:06
  5. ACC ger fuktig luft ibland
    Av Mussla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •