Hej,

Jag är verkligen i behov av råd, tips, ide angående mitt problem som har uppkommit.
Det gäller en Saab 9-3 ss aero 2003 årsmodell. Jag bytte (rättare sagt bilmekanikerfirma) kopplingssats med slavcylinder och det hela gick utan problem för mekaniker att utföra. När jag skulle köra hem med bilen tändes check engine lampan och jag reagerade inte samma dag eftersom jag är van att den lampan har tänts den sistonetiden pga. mitt problem med luftläckage (p0101). Jag tänkte att det var samma kod och släcker lampan imorgon så att säga. Efter några dagar när jag äntligen kopplade in mitt obd2 reader så såg jag att förutom p0101 så dök två nya koder upp p0036 och p0037.
Jag ringde upp bilmekaniker och han sa att jag skulle komma förbi för att han ska kolla upp vad det kan vara för fel. Idag undersökte han bilen, kollade allt så att säga men kunde inte hitta nåt mekaniskt fel. Till slut kopplade han upp bilen med datan för att läsa av koder och visst där fanns de p0036 och p0037. Han kollade om kopplingen fram till sensoren hade kanske avbrutits men nej allt verkade vara ok. Det han gjorde sen var att koppla ifrån sensoren för att kolla om något skulle förändras men ingenting hände. När han senare skulle läsa av värden på sensorer 1 och 2 så visade sig att sensor 1 (den vid turbon så att säga) visar värde men sensor 2 , den nedre visar 0. Han kollade igen ledningarna men de verkade vara OK.
När han bytte kopplingssatsen sa han att han var tvungen att flytta lite på avgasrören så han misstänkte att kanske där var problemet och inspekterade även där. Som sagt allt verkar vara bra på plats.
Jag undrar om kanske någon här kanske har haft samma problem och hittat lösningen. Eller kanske någon ”ser” var problemet kan vara utifrån det jag har skrivit. Närmaste auktoriserade Saab mekaniker är 200 km ifrån mig så jag tänkte kanske jag kan lösa det själv innan jag åker dit.
Läste på nån amerikansk hemsida att en kille hade fått koden p0037, bytte sensorn men den dök upp igen. Det var efter byte av avgasrören han hade fått denna kod och det visade sig att bilen drog tjuvluft eftersom de hade inte monterat den bra.
Jag är verkligen jättetacksam om någon kan hjälpa

Mvh, Miro