Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: P0036, P0037 efter byte av kopplingsats NG9-3 B207

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 928
    Da er det også feil i Saab WIS Online skjema som lenket til i post #10. Koblingen mellom 443/R3 og sensorene ser slik ut: https://saabwisonline.com/images/944...fj/fj02703.jpg, og har posisjon som: https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...ess-trionic-2/. Her er det også en feil, da den plugg (connector) som det vises til, H24-2, skal være H42-2. Denne er grå og er lokalisert framfor batteriet, på venstre strukturben.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Hey Hyvens, stort tack återigen för hjälpen.
    Ok, då har jag lite jobb med bilen nu i helgen igen. Ville bara kolla med dig så att jag "tänker rätt". Jag har markerat lite på bilden ( https://prnt.sc/YwHvndEFJVIY ) som jag ber dig titta på så att du kan bekräfta om jag tänker rätt. Med nr. 1 har jag markerat som du ser säkringslådan där relä 443 finns och det är denna kabelstam som går från denna säkringslåda som jag ska öppna upp,rätt? Med nr.2 menar jag i vilken riktning kabelstammen går,är det rätt? Så med ca 240 mm som det står i WIS https://prnt.sc/9-Vg8DmgfUjH menar de att jag ska från säkringslådan eller H 42-2 https://prnt.sc/0TVSlne9T1M2 gå vänster (mot oljestickan), rätt?
    Sen ber jag dig tittaa även på denna bild så jag har klart för mig att jag tänker rätt: https://prnt.sc/jy4VzYxOfONo
    Många frågor...jag vet...men jag är verkligen tacksam för all hjälp som kommer från dig.
    Mvh, Miro

    - - - Uppdaterad - - -


    Hej Norrbagge , dina bilden och förklaringar har verkligen hjälpt mig på traven. Nu i helgen ska jag ta itu med detta problem och hoppas lösa den.
    Mvh,
    Miro
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-24 klockan 11:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    1. Ja, det är den säkringslådan och kablaget från den går ihop med det övriga motornätet.
    2. Man har räknat från där kablaget delar sig och en bit går ner till H42-2.
    3. Ja, det är en Röd/Grön 2.5mm2 kabel mellan relä och krimp J27. Och därefter är det två stycken röd/gröna 1.0mm2 kablar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Hej igen Hyvens, det är först idag jag fick tid att titta närmare på min bil eller rättare sagt på problemet som jag har. Jag satte igång lite idag,kom en bit men innan jag fortsätter ber jag dig om du har tid att titta på bilderna som jag hänge upp här och svarar på mina frågor.
    Första fråga berör H42-2. Med H42-2 menar man denna kontakt som jag har markerat på bilden? Den syns inte eftersom jag inte kunde få nån bra vinkel men den är ikopplad i denna svarta låda ( https://prnt.sc/ZB7FjnPDqnyT ). I texten som som du skrev tidigare berättar du att den röd-gröna kabeln jag ska följa fram till J27 går från Relä 433. Varför nämner WIS då H42-2? när man ska hitta J27 ( https://prnt.sc/9-Vg8DmgfUjH ) ? jag förstår inte deras förklaring eller varför de nämner H42-2 när den inte har att göra med den röd-gröna kabel som går från relä 433 till krimp J27.
    Andra frågan: Jag har med BLÅ färg markerat kabelns riktning alltså den röd-gröna kabeln som jag ska undersöka. Som jag har uppfattat det går den i den riktning som jag har markerat på bilen ( https://prnt.sc/poLw4foTyPh- ). Min fråga två är ska jag flytta på den tjocka luftslangen för att gå vidare fram till krimp J27?
    Jag änkte fortsätta med jobbet så fort jag har fått dina svar.
    Stort tack i förväg för all hjälp.
    mvh,
    Miro
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-24 klockan 10:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    1. Du har missförstått vilket kontaktdon som är H42-2. Det du ringat in är HLL/AHL/AFL styrdonet, alltså det som styr strålkastarnas nivåreglering. H42-2 är bara med som en referens för att man ska ha något att mäta från. H42-2 sitter närmare fronten, under batterihyllan bredvid kylet. Hittar du bara kabeln från relähållaren så kan du strunta i H42-2, och bara följa den tills du hittar krimp J27.

    2. Du behöver troligen inte ta bort tryckröret/slangen, men däremot behöver du skruva bort plastkåpan över motorn. Är det din bil på bilderna? Den har mycket extra prylar monterade iaf. Det ser ut som att den är gas-konverterad?

    God Jul.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Hej Hyvens, först o främst: God Jul och Gott Nytt År på dig!
    Nu till problemet : jepp då har jag tänkt lite fel men tack för att du rättade mig. Då ska jag bara följa kabeln tills jag kommer fram till J27.
    Plastkåpan har jag redan tagit bort så det blir lättare att jobba där nere. Ja, det är min bil på bilden och ja, den har LPG installerat så visst det blir trångt lite där men jag hoppas att jag kan komma åt J27.
    Återkommer snart säkert med några till frågor (:
    tack än engång för all hjälp.
    mvh, Miro
    Senast redigerat av Vfr den 2022-12-24 klockan 17:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1. Du har missförstått vilket kontaktdon som är H42-2. Det du ringat in är HLL/AHL/AFL styrdonet, alltså det som styr strålkastarnas nivåreglering. H42-2 är bara med som en referens för att man ska ha något att mäta från. H42-2 sitter närmare fronten, under batterihyllan bredvid kylet. Hittar du bara kabeln från relähållaren så kan du strunta i H42-2, och bara följa den tills du hittar krimp J27.

    2. Du behöver troligen inte ta bort tryckröret/slangen, men däremot behöver du skruva bort plastkåpan över motorn. Är det din bil på bilderna? Den har mycket extra prylar monterade iaf. Det ser ut som att den är gas-konverterad?

    God Jul.
    Hej

    det blev först idag som jag återigen kunde återvända till min bil och fortsätta där jag stannade sist. Eftersom det var ett tag sedan jag undersötke vad som kunde vara fel med bilen bestämde jag mig för att gå igenom igen

    steg för steg engligt WIS så att man kan komma fram till felet. Om du kommer ihåg sist jag letade efter felet kom jag fram till att den röd-gröna ledningen hade avbrytits någonstans. Du föreslog att jag skulle följa den röd-gröna ledningen fram till J27 krimpen. Som sagt innan jag skulle ge mig på detta så ville jag bara bekräfta för mig själv att där var problemet. Och det visade sig att testlampan inte lyste ,precis som förra gången jag provade. MEN då märkte jag en sak som jag inte la märke till föra gången. NÄMLIGEN: enligt WIS ska man ansluta testlampan mellan honkonaktsdonets stift 1 och en säker jordpunkt. Enligt WIS ska kabeln bakom stift 1 på honkontaktdonet ( https://prnt.sc/O5j3CJDGDzNn ) vara röd-grön ( https://prnt.sc/Y6OuD-Vi-wHV ) men på min bil är den röd gröna kabeln på stift 4 istället. Håller jag testlampan på stift 4 där den rödgröna kabeln är så lyser lampan , med andra ord är INTE FELET där som jag nämnde tidigare här på forumet. Kan det vara så att WIS har skrivit fel i beskrivningen med ordningen på kabelfärgerna? Det är i nästa steg enligt WIS som jag då hittar vad som är felet hos min bil. Nämligen när jag monterar tillbaka reläet och provar med testlampan igen så lyser inte lampan. Då betyder det enligt WIS att det är felet på själva relä 443 och skall bytas.
    Jag kollade med en lokal bildelsaffär och man kan beställa reläet hos de. priset 150 kr. Jag gav de artikelnumret enligt Saab och de sa att de kan beställa den men att på deras rel så står det 70A och enligt min ska det vara 40A ( https://prnt.sc/m6Jmo7zOXTBn ). Är det OK om jag köpe den? Tar min bil skada eftersom det är amperskillnad mellan deras och min? Jag märkte att brevid relä 443 så har min bil som det verkar exakt samma relä ( https://prnt.sc/yxrSSN2bMhqq ). Kan jag koppla ur den och koppla in den på plats där relä443 ska vara bara för att se om check engine lampan inte kommer tillbaka när jag raderar den?
    Lång text med många frågor...jag vet...Men nu är jag otålig i väntan på ditt svar. Hoppas felet är själva relä 443 för att då kan jag ha löst mitt problem.
    Tackar i förväg för besked.
    Mvh,
    Miro

  8. #28
    Hej,
    det var ett tag sedan jag skrev här och det var endast för att jag höll på att ”leta” efter felet med hjälp och rådgivning från Norrbage.
    Norrbage gjorde upp ett plan hur jag skulle gå tillväga för att slutligen hitta felet. Tanken var att använda multimeter och mäta sig fram till lösningen.
    Här vill jag beskriva steg för steg hur jag gick tillväga och förhoppningsvist kommer det kanske att hjälpa någon i framtiden om de får felkod P0036, P0037 i sin Saab 9-3 ss. Jag vill PÅPEKA att jag inte alls är någon mekaniker eller älska att meka utan i detta fall var jag ”tvungen” att göra det själv.
    OK, till steg-beskrivningen.
    1. Motståndsläsningar utfördes för att förhoppningsvis hitta felet. Detta gjordes utan tändningsnyckeln i låset.
    2. Först mättes "ohm" från stift #87 på reläet till #1 i kontakten. Det måste finnas < 1 Ω på det minsta mätområdet. https://prnt.sc/krJb-v28ZtFf RESULTAT: https://prnt.sc/rld6qm_5YrAi
    3. Om det inte är det mäts det på liknande sätt från reläet till stift #4 i kontakten. https://prnt.sc/RrP-uC1nMV5B RESULTAT: https://prnt.sc/qp195r3cmsdh

    4. Därefter mäts det för att identifiera vilka stift i kontakten som går till värmeelementet i O2-givaren: Enligt diagrammet ska det vara stift #1 och #2 och elementets resistans ska vara ca. 13 Ω. RESULTATEN: https://prnt.sc/c1DhEblecMTy Om mätningen inte visar detta, mät stift #3 och #4 på samma sätt. Resultaten visar: https://prnt.sc/ZLYgAwKvDDnv

    5. Som en kontroll för att bekräfta/verifiera att värden jag fick i ”B-kontakten” på baksensor var korrekta så gjorde jag en mätning på den främre sensor (den vid turbon alltså, sensor 592) mellan stift #1 och #2. RESULTAT: När jag mätte den Främre (övre) lambdasonden blev resultat mellan stift 1 och stift 2 4.6 https://prnt.sc/Cw_Xz7H4o0d_
    När jag mätte på den nedre mellan stift 1 och stift två blev de som föra gången dvs de visa ingenting https://prnt.sc/joGQlTXlUDx4
    När jag rör de två pinnarna på multimeter ihop blir blir resultat 01.1 https://prnt.sc/BsDGNeXKD5TC

    SLUTRESULTAT: Byte av den nedre sensor . Original är ganska dyra, så jag tittade lite på ersättningsalternativ och hittade en Bosch som jag ska satsa på. Så får jag se hur det blir .
    Vill bara påpeka återigen att jag hade aldrig kommit fram till lösningen utan hjälp av Hyvens och slutligen av Norrbagge som hjälpte mig steg för steg. Stort tack!!!!
    Mvh, Miro

Liknande ämnen

  1. Behöver spällhuset kalibreras efter byte? NG9-3 B207
    Av Henkan89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-12-19, 16:33
  2. Läcker från växellåda efter byte av kopplingsats och svänghjul NG9-3
    Av Celsius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-11-28, 00:14
  3. Fel efter byte av tändspolar? NG9-3 B207
    Av Stekarone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2018-05-26, 22:49
  4. [LÖST] NG9-3 Aero -03 felkod P0037, racekat
    Av 9Fredrik3Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-03, 18:57
  5. Lambdaproblem & felkod P0036 + P0037 NG9-3 B207
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •