Plötsligt händer det! Efter 10(!) år utan en 900 fick jag återfall och slog till (medan man fortf. har råd…). Kombinationen av kaross, färg, motor & hjulupphängning gjorde att köpet blev av. Var osugen på OG900 ganska länge eftersom 99an är (var) ”samma” bil, men senaste tiden har suget efter en glassätarbil vuxit successivt
Jag har alltså köpt Brobergs svarta bil, dvs. en bra stomme (Norrlandsbil) som behöver mycket jobb kosmetiskt både in- och utvändigt pga. ålder, krockskador och kass lack. Enda ”tillvalet” vid köpet var kromgrillen vilken jag kände var en must-have. Mattias har lagt mycket tid på drivline- och chassigrejer vilken innebär att mycket av ”grovjobbet” redan är gjort.
Specen i korthet:
Saab 900i MY1985, omreggad till T16 i December 1985 (!)
- 3dr
- Taklucka
- Svart
- Beige plyschinredning
Motor/drivlina
- B202 med Trionic 5.5
- 3” batteriböj
- Stor alu IC
- 228mm koppling
- 5-växlad låda med långa slutväxeln och 7ans primär
- Stålspak med alukula och stum led till växelföringen
Chassi
- Blästrat och lackat 88+ med handbroms bak, nya bussningar och lager
- Sänkfjädrar och röda Koni
- Frästa spindelleder för mer caster
- 9000-bromsar fram med Black Diamond belägg och stålomspunna slangar
Utöver det är mycket annat bytt, t.ex huvudbromscylinder, kopplingscylindrar, värmekran, kylare, saker som ofta har nått slutet av sin livslängd vid den här åldern.
Så, det här är början på ett långtidsprojekt, kommer nog att bli någon form av rullande renovering men jag känner ingen stress att börja eller få ut bilen på vägarna Det finns ingen riktig plan eller vision ännu, men är sugen på att hålla den clean & låg med ett par snygga hjul. Inget aeropaket, ingen stor vinge, inga luftutsläppskåpor. Som vanligt kan det ändras längs vägen
Let’s go!