Gällande fälgarna.
Mycket mycket snyggt.
Vad använde du för färger? Sprayburk? Färgspruta?
Gällande fälgarna.
Mycket mycket snyggt.
Vad använde du för färger? Sprayburk? Färgspruta?
Saab 9-3 Aero cab -00
Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01
@Johan, jag tänkte hålla den väldigt ren från ”styling”, så jag planerar inga luftutsläppskåpor i dagsläget.
Angående fälgarna så är de lackerade med Hagmans fälgfärg på sprayburk.
Planerar att påbörja avgasbygget snart, men har redan hunnit smygstarta lite med att bygga ett slutrör. Samma proportioner som original Turbo, men 30% större och i rostfritt. Tycker original är lite för klent så jag hoppas att detta ska upplevas mer ”lagom” På trubbnos syns ju pipan mer än med nya utseendet.
Väntar spänt på slutresultatet
Har själv funderat på nått liknande, men har aldrig kommit mig för att ta tag i det.
Då har det pusslats avgas för fullt! Slutröret kommer att göra sig bra tror jag. Har glömt hur tight det är över bakaxeln, speciellt med låg bil och då är det ändå bara 2.5”
Resultatet då, v-band på strategiska ställen (kat och bakom bakaxeln). Downpipen passar rakt mot original gjutjärnsböj, rostfri fläns till den från J-spec MIG-svetsat med rostfri tråd, sen tillsnyggat med lamellskiva.
Ska bygga ett främre växellådsfäste och upphängning till slutröret framöver. Hoppas på fin turboklang!
Senast redigerat av Schwartz den 2023-12-22 klockan 17:40.
Snyggt jobbat! Tror nog de blir fint turboklang sen.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Dags att reda bot på bakaxelns positionering som blir lite off med låg bil
Svetsändar svarvades.
M16 till panhardstaget och M10 till momentstagen.
TIGen igång!
Färdigsvetsat. Får se om det blir blästring på en gång eller lokalt rostskydd & målning till att börja med
Tomteverkstaden är öppen och full produktion see jag.
Kommer bli galet bra detta. När kommer man få se den live på bana då?
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Den där operationen skulle nog min bil må bra av också...får nog bli att fixa detta när bakvagnen skall få Poly-bussningar i framtiden!
Förresten, vad är dimensionen på slutröret?
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
@Lööf, Yes, julledigt med tillgång till verkstad får man utnyttja! Får se om och när det sker nån banåka
@Johan, Ja det är en enkel operation som är värd att göra!
Slutröret är originalsize*1.3, ca. 100x50mm.
Trevligt ska du ha gängad stång och muttrar som låsning på stagen? Hur mycket kapade du av?
Ja precis, beprövat koncept. Hade samma på min 99 när den var fwd
Har kapat ur 50mm på momentstagen och 80mm på panhardstaget.
Allt högergängat ? då måste du alltså lossa stagen för att justera ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Stämmer, hoppas inte behöva skruva på dem särskilt ofta utan egentligen bara om höjden på chassit ändras väsentligt.
Blir ju onekligen krångligare om man ska lösa det med vänstergänga i ena ändan, visst kan man skära vänstergängor i svarv men det är nåt jag gärna slipper personligen på min lilla svarv iaf, och jag misstänker att det är samma för dej
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag vet ju att, om man heter Schwartz i efternamn så köper man inte något, man gör det själv, men;
Denna har jag använt till lite olika roliga grejer, stabil och ganska prisvärd.
Justerbult för stag
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Just den är ganska grov. Men söker man på vantskruv och kompletterar med en höger och en vänstergängad mutter så kan man bygga ihop lämpliga grejer.
Eftersom en i16 har batteriet direkt på plåten i motorrummet behövdes en batterihylla. Fick låna en av flaset från hans cabbe till besiktningen, stort tack för det!
Nu tog jag tag i saken och byggde en i rostfritt istället för att försöka hitta en rostig begagnad (de brukar ju alltid rosta bort…).
1.5mm plåt, fästen i 3mm plattjärn.
Hålen fanns ju så det är bolt-on.
Monterat och klart!
Sen lyckades jag hitta en Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB. Nypriset på dessa är omotiverat högt men när det dök upp en knappt använd enhet slog jag till. Grym retrokänsla med modern teknik ”inside”
Snygg batterilåda, och najs stereo återkom gärna med recension sen
Imponerande snyggt i vanlig ordning!
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Snyggt jobbat! Ja den batteriehyllan kommer att hålla länge!
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY