Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Saab 900 Turbo -85, ”Återfallet”

  1. #1
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660

    Saab 900 Turbo -85, ”Återfallet”

    Plötsligt händer det! Efter 10(!) år utan en 900 fick jag återfall och slog till (medan man fortf. har råd…). Kombinationen av kaross, färg, motor & hjulupphängning gjorde att köpet blev av. Var osugen på OG900 ganska länge eftersom 99an är (var) ”samma” bil, men senaste tiden har suget efter en glassätarbil vuxit successivt



    Jag har alltså köpt Brobergs svarta bil, dvs. en bra stomme (Norrlandsbil) som behöver mycket jobb kosmetiskt både in- och utvändigt pga. ålder, krockskador och kass lack. Enda ”tillvalet” vid köpet var kromgrillen vilken jag kände var en must-have. Mattias har lagt mycket tid på drivline- och chassigrejer vilken innebär att mycket av ”grovjobbet” redan är gjort.

    Specen i korthet:

    Saab 900i MY1985, omreggad till T16 i December 1985 (!)
    - 3dr
    - Taklucka
    - Svart
    - Beige plyschinredning

    Motor/drivlina
    - B202 med Trionic 5.5
    - 3” batteriböj
    - Stor alu IC
    - 228mm koppling
    - 5-växlad låda med långa slutväxeln och 7ans primär
    - Stålspak med alukula och stum led till växelföringen

    Chassi
    - Blästrat och lackat 88+ med handbroms bak, nya bussningar och lager
    - Sänkfjädrar och röda Koni
    - Frästa spindelleder för mer caster
    - 9000-bromsar fram med Black Diamond belägg och stålomspunna slangar

    Utöver det är mycket annat bytt, t.ex huvudbromscylinder, kopplingscylindrar, värmekran, kylare, saker som ofta har nått slutet av sin livslängd vid den här åldern.

    Så, det här är början på ett långtidsprojekt, kommer nog att bli någon form av rullande renovering men jag känner ingen stress att börja eller få ut bilen på vägarna Det finns ingen riktig plan eller vision ännu, men är sugen på att hålla den clean & låg med ett par snygga hjul. Inget aeropaket, ingen stor vinge, inga luftutsläppskåpor. Som vanligt kan det ändras längs vägen

    Let’s go!

    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    7499
    Fan vad kul!

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660
    Första prion var att kolla vad jag egentligen har köpt, dvs. slipa ner spacklet på högersidan och slipa rent bakskärmen på vänstersidan för att få ett hum om omfattningen av karossjobbet.

    Galet mycket spackel på högersidan, ca 10mm. Tog typ 2h att få rent med stålborste på vinkelslipen…



    Spacklet borta, ingen rost funnen och skärmen verkar vara original.


    Zinkprimer på för att se hur buckligt det är, it’s pretty bad…


    Behöver nog en ny skärm från midjan och neråt.


    Rostfri passagerardörr som nog är bortom räddning pga. gaveln. Eller så tar man en donatordörr och byter berörda delar, återstår att se.


    Sen gav jag mig på vänstersidan där främre halvan av bakskärmen verkar vara bytt nån gång. Seriöst gjort vad jag kan se med kant-i-kant svets.


    Även falsen fram såg bra ut efter rengöring. Vänstersidan går nog att rädda efter noggran rengöring, riktig primer och kit. Finns lite svetsjobb i botten framför bakhjulet och lite i hörnet fram mot dörren. Undra vad den har varit med om här, man har nog inte bytt pga. rost eftersom så stor bit är bytt.


    Zinkprimer på så det slipper stå oskyddat.


    Får sätta igång att jaga lite donatorplåt till att börja med

    5 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 676
    Medlem#
    3183
    Gött - den kommer bli bra när du är klar!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 994
    Bilplåtslagaren rekomenderar att skärmen byts med så få skarvar som möjligt. Alltså att i första hand gå på punktsvetsarna, och lägga skarv på c-stolpe, om inte en skarv likt den på vänster sida görs.

  6. #6
    Sugmotor Leas avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Myggenäs
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11473
    Det börjar bli fullt med glassätarbilar. :-)
    Blir roligt att följa din renovering.
    Gillar din plan med cleant och lågt.

    //Martin

  7. #7
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    656
    Medlem#
    116
    Man undrar ju över alla plåtskador, hur har dom kommit till
    Men jag är övertygad att det kommer bli bra

    ska bli spännande att se den framöver.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 250
    Medlem#
    6770
    Kanske använts på folkrace?

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    582
    Medlem#
    10483
    Kul att bilen blir kvar i klubben!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 486
    Det känns som den kommit rätt!

    Det kändes väldigt fel att ha den som bruksbil

    Kul att se mer under spacklet med, jag har använt järnhård självkontroll för att inte slita av mer

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 955
    Medlem#
    5849
    Alltid lika kul att följa dina projekt, detta kommer garanterat inte bli något undantag.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660
    Tack för peppen, kommer behövas

    @Konrad, Ja, helsida är säkert ”mest” rätt, frågan är om man verkligen ska försöka hitta en sån och borra upp så många punktsvetsar där det i dagsläget inte rostar och som varit i badet efter svetsning om det inte är ett absolut måste.

    Svetsar man kant-i-kant med bra rostskydd på både in- och utsida så tycker jag att det bör vara ok, iallafall för min nivå. Bilen kommer aldrig att se vägsalt igen sålänge den är i min ägo

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 994
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Tack för peppen, kommer behövas

    @Konrad, Ja, helsida är säkert ”mest” rätt, frågan är om man verkligen ska försöka hitta en sån och borra upp så många punktsvetsar där det i dagsläget inte rostar och som varit i badet efter svetsning om det inte är ett absolut måste.

    Svetsar man kant-i-kant med bra rostskydd på både in- och utsida så tycker jag att det bör vara ok, iallafall för min nivå. Bilen kommer aldrig att se vägsalt igen sålänge den är i min ägo
    Vill nog påstå att det blir minst jobb att gå på punktsvetsarna jag kan hålla lite koll häruppe efter lämplig donator på nån skrot.

    )/Konrad S.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660
    Var uppe i Trollhättan och köpte tillbaka inredningen som ursprungligen satt i min 9000, lyxplysch i Arizona-kulör (eller Sierra?). 900an har ”vanlig” interiör i samma färg (fast solblekt), förutom baksätesryggen som är bytt till lyxplysch.

    Känns helrätt att köra beige lyxplysch i en 80-tals 900, men den behöver vara fräsch och det är inte helt lätt att hitta

    Framstolar, planerar att flytta över klädsel och skum till de fällbara stolarna framöver, backup-planen är adaptrar till infästningen i golvet sålänge.

    Här är 900-sitsen som satt i bilen, beige men med det trista mönstret på klädseln. 9000-baksäte passar ju inte så bra, så jag tänkte testa att bygga om det så det passar bättre.


    Stommarna kläddes av och sen började pusslet att få skummet att passa. Modifierat skumt till höger och påbörjad modifiering till vänster för yttre kanten.


    Mittdelen avsmalnad ca. 5cm för att matcha sömmarna med ryggdelen.


    Sprätte bort vinylen på 60-delen i skarven mellan delarna och nålade ihop klädslarna på prov.



    Sen fick symaskinen jobba, var ganska pilligt men det gick helt ok till slut


    Hoppas kunna provmontera inom kort

    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 999
    Medlem#
    ja
    WOW! Följer med spänning
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660
    Sadelmakeriet fortsätter, kunde ägna stora delar av helgen till inredningen!

    900-stomme avklädd och övre infästning till 9000-klädsel på plats, fastskruvad i bakkant för att förhindra att den glider uppåt.


    Vassa kanter tejpade för att undvika skav mot skummet.


    Fastsvetsad mutter på förarstommens utsida för att kunna skapa en dummy ”svankjustering”, är ju redan ett hål i klädseln där.


    Sittdelen bak färdig, ser så gott som OEM ut


    Även framstolarna så gott som klara, återstår slutliga detaljer t.ex. limning av skum mot stomme till sittdynan och några ”utvändiga” klädselinfästningar och plast. Passade på att montera skummet till ryggstödet från förarstolen på passagerarstolen samt klädseln till sittdynan.

    Är helnöjd med resultatet!

    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 955
    Medlem#
    5849
    #skills

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 078
    Medlem#
    2661
    Imponerande
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #19
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 613
    Medlem#
    7660
    Tack!

    Kunde inte med att montera tillbaka stolarna i bilen när resten såg ut som det gjorde, så det blev en rejäl städning.

    Fläckigt, smutsigt och ofräscht.




    Panelerna rengjordes med mirakelsvamp, varmt vatten och såpa. Fick bort fläckar som jag aldrig trodde släppa, nåt svart klet av oklar härkomst.




    Golvmattan var riktigt sunkig, blev skumtvätt och rotborste för den



    UV-strålning tar hårt ser det ut som, men nu är den nog så ren den kan bli Några rostfläckar och bromsvätska? gick inte att få bort.


    Får se vad nästa grej på bilen blir, har köpt en donatorbil från norr med obestämt leveransdatum iallafall

    9 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 022
    Medlem#
    4458
    Dörrsidorna blev ju jättesnygga. Mattan är svår. Men ändå bra jobb.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. funderar på att byta turbo i min saab 900 turbo 96a
    Av Jorgis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 14:34
  2. Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Automat, Motorbyta till 2.0 Turbo !?
    Av matte1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 20:36
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •