Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Massivt oljeläckage OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Massivt oljeläckage OG9-5

    Hej! Köpte en Saab 9-5 Aero Aut 06:a för ett tag sedan. Märkte strax efter köpet att det luktade bränd olja när man körde längre sträckor och stod stilla vid rödljus. Men den drack inte så värst mycket, fyllde på kanske 1dl i månaden. Tiden går fort och tänkte inte så mycket mer på det.

    När det sedan var dags för besiktning så kom det tvåor på både det ena och andra... Riktig problem bil dvs. Men det värsta var olje läckaget.

    Åkte hem till en kompis garage och hissade upp bilen, helt dyngsur överallt under. Både i framkant, vänster sida (emot glykolbehållaren) samt emot torpedväggen. Torkade av så noga det gick med brake clean och test körde en 10minuter. Körde sedan upp på lyften igen och helt dyngsurt under igen... Överallt!

    Torkade rent ännu en gång och startade bilen upphissad, då kommer ingenting inte ens vid fullgas.

    Öppnade oljepåfyllningsröret och det ryker där, med andra ord är det nog rätt högt tryck, dvs den vevhusar rätt duktigt. Förmodligen därför den trycker ut olja ur packningar etc.

    -Har bytt vevhusventilationen med nya slangar, backventiler samt oljefälla.
    -Har bytt en packning vid oljepumpen som jag har hört "brukar" läcka. Och när den väl gör det kastas det runt likt mina symptom.

    Bilen känns förövrigt pigg och märker inget konstigt med bilen. Däremot ryker den vitt ibland, även när den är varm. Men den blandar inga vätskor och aldrig behövt fylla på glykol.

    På onsdag blir det körförbud och vet inte vad jag ska ta mig till... Torka rent och sedan ombesikta den kommer inte fungera. Satt inte heller någon plast under bilen vid första besiktningen, och har inte kunnat få tag på någon heller. Så det går inte dölja läckaget för bess. Dyr verkstad är inte relevant.

    All hjälp och alla ideér uppskattas!! Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Vanligt med läckaden oljetryckskontakt/givare. Då sölar det på baksidan motorn och rinner ner på katalysatorn och det luktar mycket. Annars är ventilkåpspackningen och tätningen till kamkedjesträckaren vanliga ställen för läckage också.

    Om det läckar vid någon av packboxarna till vevaxeln så brukar det mest söla, men inte lukta så mycket olja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag skulle även ha kikat på rören till oljekylen.. vanligt fel, och för min del så sipprade det ut där genom rostporer

    Oroväckande om det är tryck i vevhuset dock.

    bytte du förresten både O-ringen och främre vevaxeltätningen ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Kontrollera färgen på oljan med automat kan det vara det nedrekylröret. (rödolja)
    Sen har vi servoröret också som är standard läckage på.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vanligt med läckaden oljetryckskontakt/givare. Då sölar det på baksidan motorn och rinner ner på katalysatorn och det luktar mycket. Annars är ventilkåpspackningen och tätningen till kamkedjesträckaren vanliga ställen för läckage också.

    Om det läckar vid någon av packboxarna till vevaxeln så brukar det mest söla, men inte lukta så mycket olja.
    Ska kolla detta! Tack för svar.
    Men vad gör att den vevhusar så pass?
    Ventilkåpspackningen har vi bytt tredje gången nu... Bytte den först av allt då det såg ut att ha runnit där på framsidan utav motorn. Sen skulle vi testa att dra toppen, men den satt som fan. Så vågade inte lossa och dra om dom, hade säkert gått av. Så bytte ventilkåpspackning igen, men blev inte tätt (billig skit) köpte då en Victor Reinz som enligt många hemsidor verkar vara "Saab Orginal" men den passade inte heller nå vidare bra... Men tätt verkar det ha blivit.

    Kamkedjespännaren har vi inte kollat ännu, men vore intressant att se hur långt ut den är..

    Det är nog en utav packningarna vid vevaxeln vi bytte tror jag. Orange 6-8cm i diameter. (Om det nu är den)
    Men håller helt med dig, bör inte komma så det luktar så jävligt utav den. Samt att den är rätt torr åt det hållet.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag skulle även ha kikat på rören till oljekylen.. vanligt fel, och för min del så sipprade det ut där genom rostporer

    Oroväckande om det är tryck i vevhuset dock.

    bytte du förresten både O-ringen och främre vevaxeltätningen ?
    Ska kolla detta, kan det komma på avgasrör/katten utav det?
    Ja det känns inte alls bra, en V70 jag hade vevhusade dock rätt duktigt. Bytte vevhusventilation och rengjorde lite oljekanaler sen var den tipptopp.
    Pga att den både läcker olja och vevhusar så misstänker jag nästan att det har ett samband, dvs att den trycker ut duktigt med olja vid hög last.

    Bytte en packning orange/brun typ, ca 6-8cm i diameter om jag inte missminner mig fullständigt. Men någon O ring vet jag inget om? Vilken är det och vart sitter den? Är inte jätte duktig på Saab ännu

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Kontrollera färgen på oljan med automat kan det vara det nedrekylröret. (rödolja)
    Sen har vi servoröret också som är standard läckage på.
    Både luktar och ser ut som motorolja iallafall, men ska ha det i åtanke vid nästa titt. Men inget utav det kan orsaka övertryck i motorn?

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det är alltid svårt med oljeläckage i motorrummet för man vet inte hur det blåser där inne så olja från ett ställe kan hamna på annat ställe, så tja, det kan säkert hamna på avgasröret


    Den stora tätringen (som är brun original) sitter ju i oljepumpslocket (som i sin tur sitter med en gigantisk låsring) och oljepumpslocket tätar med hjälp av en O-ring.

    man brukar byta båda om man byter tätringen för det är väl 50/50 vilket som läcker tydligen.

    När jag bytte så avr båda kassa, så det var svårt att avgöra vilket som var det största problemet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9-3 T5 -99
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-11, 16:46
  2. [LÖST] Massivt oljeläckage OG9-5
    Av tommytud i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •