Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kamkedja 9-3 aero-00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    13

    Kamkedja 9-3 aero-00

    Tjena grabbar. Håller på att fixa en 9-3 -00 som råkat ut för fruktansvärda spikningar på ettans cylinder. plockade av toppen häromdan och lossade kamkedjan. Jag har aldrig skruvat i saab förut, är på den andra sidan normalt "volvo " Men jag undrar lite hur det ser ut nere i hålet. driver kamkedjan bara kammarna eller finns det någon balansaxel som går på samma? eller har den separat kedja? samt påverkar den tändningen något eller är det givare på svänghjulet?
    sedan har jag som sagt väldigt dåliga känningar på desa bilar så är det någon som vet var man kan få tag på åtdragningsmoment och sånt godis så hojta gärna till..
    tack på förhand..
    Befara det värsta så kan det bara bli bättre...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763
    Kamkedjan driver bara kammarna. Balansaxlarna har en separat kedja.
    Kolla i vår fina FAQ, där finns nog lite om åtdragningsmoment.

    Hur tändningen styrs vet jag inte.

    EDIT:
    Förbränningssignaler
    "Trionic-systemet saknar kamaxelgivare. Kamaxelgivare är normalt en förutsättning för sekventiell knackreglering och bränsleinsprutning.
    Saab Trionic måste avgöra om cyl. 1 eller cyl. 4 tänder när vevaxellägesgivaren indikerar att cyl. 1 och cyl. 4 är vid övre dödpunkt.

    Detta går till på följande sätt: den ena polen av de 4 tändspolarnas sekundärlindningar är på vanligt sätt ansluten till respektive tändstift. Den andra polen är inte direkt jordad utan är ansluten till en spänning på 80 V. Detta medför att en spänning på 80 V ständigt ligger över tändstiftsgapen utom just när gnistan går.

    När en förbränning äger rum är temperaturen i förbränningsrummet mycket hög. Gaserna joniseras och börjar leda ström. Detta medför att en ström passerar över tändstiftsgapet (utan att åstadkomma gnista)


    Joniseringsströmmen mäts parvis, cyl. 1+2 samt cyl. 3+4. Om en förbränning sker i cyl. 1 eller 2 skickar tändkassetten en B+ puls till Trionic-styrdonets stift 17. På samma sätt skickar tändkassetten en B+ puls till styrdonets stift 18 om en förbränning sker i cyl. 3 elller 4.

    Om vevaxelns lägesgivare indikerar att cyl. 1 och 4 är vid övre dödpunkt och det samtidigt kommer en B+ puls på styrdonets stift 17 så vet styrdonet att det är cyl. 1 som har tänt.

    Vid start vet inte styrdonet vilken av cylindrarna 1 och 4 som är i kompressionläge, följdaktligen sker tändning på både cyl. 1 och 4 samtidigt. På samma sätt sker tändning på cyl. 2 och 3. Så snart förbränningssignaler kommer till styrdonets stift 17 och 18 synkroniseras såväl tändning som bränsleinsprutning till motorns tändföljd.

    Förbränningssignalerna används även för att detektera misständning."
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    13
    kanon. det var det jag behövde veta. tack för hjälpen!
    Befara det värsta så kan det bara bli bättre...

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja og9-3 Aero
    Av Skalman88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 11:55
  2. Byte av kamkedja i 9-3 aero 01-02
    Av Ola Gustafsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 14:20
  3. Kamkedja 95 Aero
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 18:05
  4. Kamkedja på en 9000 Aero
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •