Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saknar temperaturreglage till värmekranen OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Saknar temperaturreglage till värmekranen OG900

    Hej! Jag har en og900 -86 2.0 8v (B201).
    Jag har alla tre reglage för luftdistribution, värme och fläkthastighet men värmereglaget är inte inkopplad i någonting baktill.
    Det är bara en ratt och har inte den faktiska viktiga delen bakom som ska reglera värmen. Verkar som en tidigare ägare plockat bort det.

    Så fråga 1 lyder: Vad heter delen jag behöver och var ska jag sedan koppla in den?

    Även när jag har distr inställd på 0 så blåser det het luft från gallerna som ska värma upp rutorna + nere vid knäna. Detta gör att bilen är som en bastu.

    Fråga 2 lyder således: Kan jag på något sätt koppla ur eller justera värmen?

    Tack på förhand! // David

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Hej,

    Värmekranen som sitter på "torpedväggen" skall vara sammanlänkad med vredet av en dubbelledad axel, denna kan du skymta om du tar bort vänster högtalargaller på i-brädan, se bild.
    Ang. blåser trots läge 0, bör vara något strul med vacuumstyrningen av spjällen, (lufttdistrubitionsspjäll styrs av vacuum) några exempel är inget vacuum alls från reservoiren ute i motorrummet, slangarna inte anslutna baktill på vredet eller annat allmänt läckage på vaccumledning någonstans.

    2022-11-15_07-13-03.png

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Reglagestången till värmekranen kan vara bortkopplad pga trasig värmekran. Det är inte ovanligt att de läcker och kärvar ihop så var beredd på att även byta kranen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Hej! Tack för tipsen! Jag hittade reglagestången i bakluckan. Tror värmekranen har kärvat ihop och nån dragit lite för hårt i reglagestången för den lilla pinnen på värmekranen är av... Suck. Försökte lösa det på Macgyver-vis men tror tyvärr det får bli en ny värmekran. Nu ska jag kolla vakuumreservoiren!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta till nivomat på OG9-5, saknar dammskydd
    Av maccall i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-07-01, 11:02
  2. Saknar navigatorskiva till Denso OG9-5
    Av Gurgo69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-29, 11:01
  3. Saknar min gamla og900 T8
    Av Brandten i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 08:20
  4. Saknar styrström till bränslerelä 900 t8?
    Av rauken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 16:02
  5. Jag tror jag saknar en slang till insug
    Av gösse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •