Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tomgången är bra i några sekunder vid varje omstart OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tomgången är bra i några sekunder vid varje omstart OG9-5 B2x5

    Hej
    Detta är mitt första inlägg och vill passa på att inleda med att tacka er alla för några år av stödjande läsning på STCS! TACK!!

    Min Aero -04 med B235R har varit ur bilen och renoverats med nya Wössnerkolvar, lager, etc. Den går bra på mellanlast och hög last.

    Problembeskrivning vid körning
    På låglast och framför allt tomgång är den orolig och har random missfire ganska jämt fördelat mellan alla cylindrarna. Efter ordentlig varmkörning på jämn last och det är dags att stanna vid ett stopptecken eller rödljus dippar tomgången ner mot 300 RPM så den nästan dör (och den har dött ett par gånger faktiskt) och vid någon tillfälle blinkar även oljelampan till. Det känns som den går på 2 cylindrar i detta ögonblick.

    Problembeskrivning vid felsökning
    Första fasen: När motorn är 100% kall startar den lätt och har ca 1000 RPM i tomgång i ca 10-15 sekunder. Då är det absolut inga missfire utan det låter fint.
    Andra fasen: Tomgången stabilseras från ca 1000 RPM ner till 850 RPM och det tar ca 5 sekunder utan missfire.
    Tredje fasen: Random missfire tilltar. Efter ca 1 minut är det så illa som vid "problembeskrivning vid körning". Gasar jag upp till 3000 RPM och släpper pedalen dippar den ner till ca 300 RPM.
    Fjärde fasen: Stäng av motorn och vänta i ca 5 sekunder för att sedan starta motorn igen.
    Femte fasen: tillbaka till andra fasen.

    Detta är mitt sätt att beskriva att motorn resettas när den stängs av i 5 sekunder oavsett om motorn är varm eller kall...."oändligt många gånger".

    Vad har jag gjort än så länge sedan felet framkommit och inte blivit någon lösning på problemet?

    Bytt samtliga vakuumslangar
    Bytt till helt ny vevhusventilation (oljefälla med alla rör och backventiler)
    Två begagnade spjällhus har provats
    Ett helt nytt spjällhus sitter monterat med ny o-ring
    Samtliga nipplar och tryckgivare har bytts mot andra begagnade och i samband med detta har nya tärningar monterats
    Helt nya tändstift i 3 batcher har tetstats och uteslutits
    Provat tre olika vevaxelgivare
    Provat tre olika TK var av en helt ny
    Provat två olika LMM samt kopplat ur och då gick den ännu sämre
    Provtryckt BTR och den visade 3 bar
    Provat tre olika uppsättningar spridare med nya o-ringar samt att de flödestestats. felfria.
    Provtryckt motorn med 1 bar efter LMM och sprutat diskmedel utvändigt överallt och funnit mindre läckor. Tätats med nya packningar och packning på tub.
    Rökt motorn. Tät.
    Sprayat startgas. Inget skenade.
    Provat ECU bensin. Ingen svartfot
    Provat ECU E85. Ingen svartfot

    Jag har idag kopplat in en Tech 2 som jag fotat. Jag skulle behöva hjälp att tolka dessa data. Bilderna ligger i mitt album samt ett videoklipp med ljudupptagning på motorn. Skulle uppskatta kommentarer


    Tack på förhand!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 Aero -04 man. Projektbil
    9-5 Aero -04 aut. Frugans brukis.
    9-5 Aero -08 aut. Min brukis.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 316
    Medlem#
    2555
    För mycket info.
    Svårt att följa alla stegen, ingen direkt röd tråd.
    Vem har renoverat?
    Har du kollat och dubbelkollat alla jordkablar, alla anslutningar ic mm?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Kolla kaminställning.

    Är det original bränslespridare eller något annat?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Att den går bra direkt efter start kan ha och göra med att den fetar på då.

    Som Hyvens säger, kolla att kammarna står rätt. Om du uteslutit TK, stift, spridare, luftläckage och bränsletryck så låter felställda kammar logiskt.

    Men kolla att alla jordkablar till motorblocket är är hela och på plats.

    Jag antar att den inte lyckas hålla sig gående på tomgång om du sätter gasspjället i limp-home?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Använder original just nu med original mjukvara, men även Deka 630 med E85 steg 3. Spridare är flödestestade hos expert. Ja, kamaxlarnas markeringar ser ut att stå väldigt exakt mot remskivans markering.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    För mycket info.
    Svårt att följa alla stegen, ingen direkt röd tråd.
    Vem har renoverat?
    Har du kollat och dubbelkollat alla jordkablar, alla anslutningar ic mm?
    Förstår att de kan uppfatta,som mycket text. Jag har renoverat motorn. Ja, alla kablarna sitter till synes som sig bör. Men jag har nu varit på skroten och hämtat en annat kablage för jag upptäckte att motorn beter sig inte annorlunda oavsett om jag har LMM ansluten mot kobran eller inte, eller har kontakten inkopplad eller inte. Det skulle kunna betyda på att den befintliga kabelhärvan har något glapp/brott.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Jag skulle vilja se bild på kaminställningen. Notera kammarna inte får ha passerat markeringen på överfallet, även om det ser ut att bli mer rätt.

    Mätt luftmassa diffar ca 15% mot uppskattat värde framräknat mha trycket i insuget och fyllnadsgrad enligt bilderna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Vad är det för bränsle i tanken?

    Om det är ett etanolprogram, så kolla även etanoladaption.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    received_346404804343173.jpgreceived_983705165612183.jpgreceived_446108410349805.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Just nu är det original programvara och originslspridqre och B95.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad tycker ni om att byta hela kabelhärvan baserat på min egna slutsats att 2st LMM (varav 1 garanterat funkar I en annan bil) som fysikt bortkopplas från kobran inte påverkar motorns problem?
    Senast redigerat av LONGBLOND den 2022-11-16 klockan 00:15.
    9-5 Aero -04 man. Projektbil
    9-5 Aero -04 aut. Frugans brukis.
    9-5 Aero -08 aut. Min brukis.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 593
    Medlem#
    6973
    Insugskammen står en kugg fel.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Då tackar jag för er hjälp, i synnerhet Hyvens!! Motorn spinner som en nöjd kisse!!

    Det var insugningskammen som stod "0,5" kugge fel. Kedjan är nu flyttad en kugge och spelet "centrerat"

    Det verkar som att spelet i det renoveringsdrevet är större än original vilket gör att det kan roteras så pass mycket att ett otränad öga inte ser felet på själva markeringen. Men med facit i hand tycker jag mig se det på nockarna jämfört med avgaskammen.

    Så när jag "dubbelkollat allt annat" med ECU, tändning, bränsle och vakuum var det i själva verket kammen som gjorde att det var random missfire och tomgångsdyk.

    Löst!!

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -04 man. Projektbil
    9-5 Aero -04 aut. Frugans brukis.
    9-5 Aero -08 aut. Min brukis.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar men dör efter 2-3 sekunder OG9-5 B2x5
    Av Krutan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2022-09-11, 12:27
  2. [LÖST] 9-3 Aero V6 startar men stoppar efter några sekunder
    Av exoro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 14:05
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 12:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •