Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 1,9TiD

    Jag behöver hjälp med min Saab.
    Det är en Saab 9-3 årsmodell 2006 1.9 tid, diesel.
    Innan jag börjar så känner jag att det är viktigt att ni vet att det är en A-traktor. Vi hade den som bil innan och den har varit en a-traktor sen i mars 2022.
    Problemet började för typ en vecka sen, jag var påväg hem från skolan och diesellampan lös. Min extrapappa tog epan till jobbet och tankade den( vi bor bredvid en bondgård där jag jobbar på kvällar och helger och får diesel som betalning).
    Han tankade den och efter det startade den precis som vanligt. Men när han körde o skulle hem dog den efter ca en minuts körning, och har inte startat efter det.
    Vi bytte dieselpump ifall de va problemet, ingen skillnad.
    Sen bytte jag bränsleöverförings slangarna, tror dom heter så, för dom hade gått av och läckte diesel. Fortfarande inget.
    Har laddat batteriet men fortfarande inget.
    Startmotorn går runt och låter precis som den alltid gjort, men den startar inte.
    Har googlat runt och kommit fram till eventuellt att batteriet är dåligt, eller att jag behöver byta vevaxelgivaren.
    Läste även att om vindrutetorkarna ska röra sig långsammare om det är batteriet som strular, vilket är lite svårt o avgöra men tycker det känns som dom är lite långsammare än vanligt.
    På tändningen så funkar radio o alla lampor o fläkten, däremot inte Ac, den la av ca en vecka innan bilen slutade starta.
    Jag tillägger även att styrservon inte funkat på en månad ungefär, vi fick den att börja funka efter vi bytte drivaxeln(???) sen dagen efter la den av igen.
    Prio 1 nu är att få bilen o starta, men tänkte att det kanske hör ihop på någon sätt?

    Mvh en 17 åring som behöver hjälp!

    (Första gången jag skriver ett inlägg så vet ej om jag skriver på fel plats eller om jag ens skriver ett inlägg nu, men värt ett försök!)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Rent spontant skulle jag misstänka bränslet. Farmartank brukar kunna ställa till det.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ett diagnosverkyg underlättar felsökningen. Med det kan man läsa motorvarvtal, bränsletryck mm. Alternativt lämna till en verkstad eller någon med kunskap.

    Nu verkar det ha bytts ett flertal grejer på chans. Med dieselpump menar du högtryckspumpen på motorn? Det finns några trådar här ang att om man monterar en begagnad högtryckspump så är det inte säkert att den är frisk om den har legat öppen länge. Och vilka slangar menas? De från tanken till motorn?

    9-3 TiD fanns 2006 med både Z19DT 8v 120hk och Z19DTH 16v 150hk. Förtydliga gärna vilken motor det handlar om.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det är den med 150hk.
    Med dieselpumpen så menar jag den som sitter i tanken.
    Min skola ska ta in den, går fordon, men det är inte först om 3 veckor så om ni har tips på vad jag kan göra hemma så skriv gärna

    Vi har nu fått fram diesel till motorn och köpt nytt batteri, men den startar inte ändå.
    När vi kör på starten så blir minuspolen till batteriet varmt medan pluspolen är kall.
    Vad beror det på? Kan de va därför den inte startar?

  5. #5
    Läsvärt?
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    En inte helt ovanlig sak är att krimparna till batteripolskorna är dåliga och har korriderat, med övergångsresistans och varmgång som följd. Detta skapar spänningsfall som gör att batteriet inte blir riktigt laddat och därmed tar skada, med förtida pensionering. Då blir det svårstartat och tillslut ger även generatorns laddregulator/diodbrygga upp. Så kolla över polskornas övergång till kabeln. Mät spänningsfall och känn om de blir varma när motorn är igång.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har idag företagit mig med att sätta ihop ett 35mm2 "kabelkitt" till TTiD, för att åtgärda problematiken som uppkommer med spänningsfall & varmgång.

    Både för (+) plus & (-) minus.
    Plus, från generator till startmotor till batteri.
    Minus, från motorblock till batteri.

    Första prototypen måttade jag in på min Svarta TTiD 2011. Det blev lite tajt, men funkar. Tog ca6h att fixa första gången. Andra kittet har jag nu justerat, klippt & krimpt ihop till min Vita TTiD 2011. Så det blir nog montering av det i morgon.

    Bifogad fil 15954

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har fått start på den. Bytte dieselfilter o bogserade igång den

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 1,9TiD -07
    Av tttorho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-08-24, 14:12
  2. [LÖST] Startproblem efter 24h NG9-3 1,9TiD
    Av MrFrogman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-16, 11:48
  3. Passar ET40 på NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •