Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Svårstartad kall OG9-5 BioPower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981

    Svårstartad kall OG9-5 BioPower

    Som rubriken säger: en 9-5a från 07 som är väldigt svårstartad kall, men går bra när den väl går och startar enkelt när den väl är varm eller iaf ganska nystartad sedan tidigare. Är den kall (som att ha stått minst ett halvt dygn eller mer) behöver man dra ganska länge på startmotorn, och ge ordentligt med gas för att den ska starta. Tomgången är då lite svajig i 5-6 sekunder, men sen går den hur fint som helst. Samma sak även om man vrider av och på tändningen några gånger så soppapumpen får bygga upp ett bättre tryck. Varvräknare beter sig som den bör, och problemen är så att säga omvända mot klassiska symptomen för vevaxelgivare. Bilen tankad på bensin idag men har gått på både E85 och bensin tidigare.

    Tips på vad man ska kolla efter? Batteriet är relativt nytt och generatorn ger 14.6V. Dessutom tänker jag att ett dött batteri inte brukar ge problem när den väl hoppat igång. Bränslepumpen verkar ju fungera väl när den väl kommit igång, men problem på bränslesidan känns spontant mest troligt. Bränsletrycksregulator? Spridare? Tändkassetten (original) byttes ganska nyss av föregående ägare vad jag vet och stiften är ca 1600 mil gamla och av rätt sort. Inga felkoder som jag kan hitta med OBD2 iaf.

    Tacksam för en puff i rätt riktning

    Edit: Problemet visade sig troligen vara en trasig backventil till vevhusventilationen och dåliga vacuumslangar. Eftersom felet var intermittent redan innan är det svårt att säga med säkerhet dock, återkopplar i tråden om felet återkommer trots fixen.
    Senast redigerat av AX3L den 2022-11-20 klockan 11:17.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Menar du att om du slår av och på tändningen några gånger går det bättre ? eller att det inte blir skillnad.

    För blir det bättre skulle jag säga backventilen för soppan ?

    Det borde ju gå att testa genom att se om du har tryck kvar i fuelrailen när den stått ett tag.

    ..Sen skulle jag gått igenom och kanske bytt alla j**la vakuumslangar som gärna ställer till problem..


    hade det avrit en annan bil hade jag sagt tempsensor med, men det verkar inte ställa till med problem på saabarna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack Glenn!

    Nej det blir alltså ingen skillnad. Vilket jag tolkar som att det inte är backventilen, vilket jag är väldigt glad för eftersom den på Biopower liksom bränslefiltret verkar sitta i pumpen (!) och inte gå att byta separat med några enkla medel i alla fall. Jag tror mig heller inte ha sett någon lucka under baksätet för att byta hela pumpen enkelt heller.

    Menar du att vacuumslangarna kan ge den här typen av startproblem också? Det känns väl i och för sig som en vettig och ganska enkel åtgärd att göra oavsett. Nu när jag tänker efter är det väl en slang till BTR som hjälper till att ge lite fetare blandning vid start, typ som en choke? I och för sig trodde jag det var omvänt, dvs att om vacuumet försvann så fick den alltid fetare blandning.

    Tempsensorn verkar funka! Däremot är termostaten ganska slapp, men det torde inte ha någon betydelse för starten tycker man.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Prova att starta med urkopplad kontakt till LMM (alltså inte med en annan LMM), nödalgoritmen är okänslig för luftläckage.

    Sedan, hur kallt är kallt? För tidiga BP var inte optimala i stark kyla, speciellt om man har E85 och inte vinterkvalitén E75 i tanken, från vad jag hört så fungerar det bättre om man ställer upp bränslemängden i mjukvaran en del för kall kallstart - detta är dock andrahandsuppgifter - så har bilen gått bättre tidigare när det varit så där kallt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack Långmilare, det med LMM ska jag prova!

    Kall har egentligen bara med kall/tidigare inte startad motor att göra och inte direkt temperatur, inser att jag var otydlig där. Några gånger i somras när den hade problem var det 25 plusgrader. Problemet kom och gick väldigt sporadiskt för att nu vara varje gång man startar. Det är en andrabil, så just nu används den inte alls.

    Något jag tycker är märkligt är att den startar (om än med svajig tomgång i början) när man ger rejält med gas eller till och med fullgas när startmotorn går men inte annars. Alltså som man gör på en klassisk förgasarmotor som trilskas. Säger det något om vad som kan vara fel? Ska en T7a ens starta om man ger fullgas?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Den stryper bränsletillförseln vid fullgas.

    Dock, lynnig associerar jag direkt med att misstänka tändkassetten, så vad byttes det till? Oavsett, provbyt med en känt fungerande. Du har väl rätt NGk-tändstift i?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Menar du att vacuumslangarna kan ge den här typen av startproblem också? Det känns väl i och för sig som en vettig och ganska enkel åtgärd att göra oavsett. Nu när jag tänker efter är det väl en slang till BTR som hjälper till att ge lite fetare blandning vid start, typ som en choke? I och för sig trodde jag det var omvänt, dvs att om vacuumet försvann så fick den alltid fetare blandning.
    Är osäker på hur det blir med BTR, men dåliga slangar kan helt klart föra bilen mer svårstartad skulle jag påstå, och som sagt, det är en bra ide att göra oavsett,.

    Jag har haft problem med det på samtliga 4 9-5 jag ägt, inte startsvårtigheter kanske men kassa vakuumslangar.

    Tempsensorn verkar funka! Däremot är termostaten ganska slapp, men det torde inte ha någon betydelse för starten tycker man.
    Nej, den borde inte påverka start, däremot brukar man få andra problem varma och kalla dagar.. relativt enkelt byte dock, visst inte volvo B20-enkelt, men det går hyfsat smidigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den stryper bränsletillförseln vid fullgas.

    Dock, lynnig associerar jag direkt med att misstänka tändkassetten, så vad byttes det till? Oavsett, provbyt med en känt fungerande. Du har väl rätt NGk-tändstift i?
    Intressant, den får alltså för FET blandning annars? Eller hur ska man tolka det?

    Tändkassetten ska absolut inte uteslutas, men den ser original ut och byttes av föregående ägare för inte alltför länge sedan. Stiften är korrekta, kommer inte ihåg exakta modellen men de köptes hos en SAAB ÅF och jag verifierade modellen på nätet. Men kan de redan vara dåliga efter typ 1500 mil? Har ingen kassett att byta med, så det känns som ett senare steg i processen.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Är osäker på hur det blir med BTR, men dåliga slangar kan helt klart föra bilen mer svårstartad skulle jag påstå, och som sagt, det är en bra ide att göra oavsett,.

    Jag har haft problem med det på samtliga 4 9-5 jag ägt, inte startsvårtigheter kanske men kassa vakuumslangar.



    Nej, den borde inte påverka start, däremot brukar man få andra problem varma och kalla dagar.. relativt enkelt byte dock, visst inte volvo B20-enkelt, men det går hyfsat smidigt.
    Ja som du säger ska det göras oavsett, tack för tipset! Någon tanke om var man köper slangar bäst? Hörde nånstans att det bör vara slangar av ganska bra kvalité och inte typ såna man köper som metervara på närmaste mack.

    En ny termostat ligger i handskfacket och väntar på tid att fixa det (och har iof gjort några månader nu). Får se till att göra det innan vintern kommer på riktigt.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Många gillar silikonslangar, det gör inte jag, vad som säljs på amcken varierar, OKQ8 brukade ha av bra kvalitet förr (minns inte fabrikat, det var nån av de stora iaf), men det varierar nog över åren.

    Faktum är att jag tycker biltemas armerade dubbla slang är bra, monterar hellre den än silikonslang.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...3-m-2000031578

    Den enlagers dom sålde innan gillade jag däremot inte alls.

    Man monterar gärna slangklämmor också, jag gillar sådana fjädrande man bara klämmer med en tång, men det går med andra med, eller buntband.

    Det jobbigaste med termostatbytet är att det rinner ut en massa kylarvätska :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Stort tack Glenn! Blir till att köpa lite sån och byta ut. Då har jag lite att fixa tills och prova nästa gång vi är vid torpet där den står nu Återkommer när jag har något resultat och antagligen nya konstiga frågor.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    På en 9-5 biopower med startproblem är det oftast felaktig etanoladaption pga luftläckage och tjuvluft som är bekymret. De vanligaste orsakerna är:

    1. Trasig backventil till vevhusventilationen. Den stora vita vid ventilkåpan. Ofta har den gått av.
    2. Murkna vacuumslangar.
    3. Bromsvacuum. Speciellt o-ringen i push-in kopplingen vacuumpumpen på bilar med automat. Även slangpaketet som går till bromsservot kan vara sprucket eller av. Vanligast på automat där också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    På min var det tempgivaren men det tog några år innan den la av helt. Varken jag eller någon verkstad hittade felet innan tempgivaren la av helt. Då fick jag felkod...

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Intressant att det är pga dålig adaption och att den ändå verkar gå bra i övrigt? Slangarna är helt klart prio ett av alla anledningar, ska kolla backventilen också. Kan man testa den ovetenskapligt genom att blåsa/suga på den eller säger det inget om skicket i övrigt? Om nu adaptionen är felaktig, är det någon som har i huvudet hur den triggas? Om man tankat (även väldigt lite) efter att bilen stått stilla eller minst x antal liter under tiden motorn går vill jag minnas från 9-3an iaf? LMM verkar för övrigt också vara med mycket i adaptionsspelet, så ska kolla så det inte är något uppenbart med den heller.

    Tempgivaren är en annan intressant kandidat. När den la av på min 9-3 biopower betedde sig tempmätaren väldigt lustigt, men motorn betedde sig märkligt nog bra. Ska ha det i åtanke iaf!

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Man kan testa genom att blåsa suga, även om det smakar blä ..Allra värst är ju om den är helt av och läcker luft, men då brukar tomgången vara katastrof också, men den kan ha upphört att agera backventil med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tankat upp den ordentligt med ny fräsch bensin, lossa säkring 17 och tillbaks, startkablar och sen prova igen.

    För den var väl nyköpt så du har väl inte hunnit verifiera vad det är för stift och tittat under TK vad det sitter där samt program?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack, jag ska åka till Biltema och köpa slangarna du föreslog och gå igenom alla. Vad jag kunde se när jag kollade snabbt hade ingen slang lossnat helt, men det är ju ganska många så det ska inte uteslutas.

    Bensinen är ny och fräsch, bilen har gått runt 1500 relativt problemfria mil senaste året. Kan ju iof vara något fel på den ändå antar jag. Däremot har jag haft bilen cirka 2-3 år (även om den bara gått sporadiskt som andrabil) och stiftbyte gjorde jag personligen för ca ett år och 1500 mil sedan. Däremot har jag mycket riktigt ingen koll på vilken programvara som sitter i, och ärligt talat inte helt koll på tändkassetten heller.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Dom kan se ut att sitta på plats men vara spruckna med, det är dessutom flera som är lite svåra att se.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Då var första felsökningen inledd. Provade också att starta bilen nu efter att den stått ganska precis en månad helt orörd. Startar givetvis på första försöket med en perfekt tomgång, även utan att jag låtit pumpen jobba sina tre sekunder utan testade pang på bara.

    Men, några initiala fynd gjorde jag ändå:
    Backventilens ena "ben" hade gått av (antagligen var det så Hyvens menade) så den fyller knappast någon större funktion. Själva ventilen i sig var också ganska trött och jag kunde med ganska stor lätthet blåsa åt fel håll även om det såklart var lättare i riktningen den ska flöda.

    Några av vacuumslangarna såg också riktigt murkna ut, sämre än jag mindes dom så dessa ska givetvis också bytas ut. Men det känns ändå som att ventilen precis som flera av er var inne på var problemet

    Stort tack, återkommer så snart den är bytt och vi har ett resultat!

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Man byter den med fördel mot en av metall, även om det är lite bök att få dit den. (det gäller iofs originalet med då man byter hela röret)

    Jag har bytt den ventilen på tre av mina fyra 9-5'or jag ägt, den enda jag inte bytt på är den nyaste aeron, två av dom andra har gått av, en slutade agera backventil, och den avr det evrkligen ingen skillnad åt vilket håll man blåste.

    Vakuumslangarna kan utan vidare gå från att se bra ut till att pulvriseras på bara nåt år.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Tack för tipsen! Såg den av metall på maptunparts. Kanske köper en billig på Mekonomen att sätta dit tillsvidare. Största problemet verkar vara att få loss den biten som sitter fast, men jag har en idé om att använda expandrar för att dra ut invändiga lager som borde passa. Borra verkar annars vara det bästa, men då helst med att demontera röret och det verkar bökigt. Kanske hamnar där ändå tillslut.

Liknande ämnen

  1. Felkod P0116 och svårstartad vid kall motor OG9-5 BioPower
    Av lillefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-09-30, 17:43
  2. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11
  4. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10
  5. OG900i -88, svårstartad när den är kall.
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •