Sidan 47 av 47 FörstaFörsta ... 37454647
Resultat 921 till 932 av 932

Ämne: Saab 900 T16 1991

  1. #921
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 100
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Innertaket har börjat släppa igen, antingen för lite lim eller att limmet inte håller måttet. Hört av flera att limmet kan vara lite kinkigt och inte håller så värst länge alla gånger. Får se när jag orkar göra om det igen. Då ska jag göra som jag blivit tipsad om och det är att måla på golvlim, det ska tydligen aldrig släppa.
    Jag skulle renovera innertaket på min Fiero förut och pratade med en firma om att köpa tyg av dom, och frågade om limmet, dom sa "Antingen köper du xxxxx, eller så snålar du och köper nåt annat och får göra om allt igen efter ett halvår"

    Tyvärr minns jag inte vad xxxx var, men det var från 3M iaf, min plan var att köpa både lim och tyg från dom, men sen pajade bilhelvetet och jag tappade motivationen för att fixa inredningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #922
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    692
    Medlem#
    116
    Jag skulle tro att det är det här limmet
    3M™ Spraylim, 500 ml, 08080 | 3M sverige

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  3. #923
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    575
    Medlem#
    -
    Jag har inte gjort detta själv men har också hört man ska nyttja 3Ms produkter då man gör taket, eller lägger ny vinyl, eller så får man göra om.
    Saab 900 T16 -1990

  4. #924
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Lite det som är grejen, jag nyttjade rätt lim. Kanske tog för lite? Svårt att avgöra även om jag tyckte det var tillräckligt. Nästa gång jag gör det, flyter allt på smidigt med volvon(hela bromsystemet behöver renoveras) i vinter kanske jag hinner med att göra taket igen och då blir det golvlim som gäller. Nåväl det blir en bra lärdom till det är dags för volvons tak. Det kan bli ett helvete, speciellt att få ut det då det är en sedan, tror jag blir tvungen att plocka bort ett säte för att få ut det
    På saaben är det enkelt att få ut iallafall.

    Där är dom små liven jag använde, en är nästan full och den andra tom.
    P_20240905_172742.jpg

    Det är tydligen detta man ska använda. Ironin i det hela att jag "primade" och lagade taket med detta lim. var tvungen och kolla och mycket riktigt: https://www.youtube.com/watch?v=fmZNf7zVt3Q
    P_20240905_174439.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  5. #925
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Var på saab marknaden i norrköping och hittade lite bra saker. Sidokjolarna fram lyser dock med sin frånvaro men ska ringa en av säljarna på marknaden imorgon har jag tänkt för han kunde ha sådana hemma.
    P_20240908_140932.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  6. #926
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Har en liten fråga om APC systemet och hur det fungerar. Jag ställde i somras in den så den laddar 1 bar då den ibland var uppe och nosade på 1.2-1.3 bar vilket är gränsen för vad både turbon och motorn klarar utan stora spikningar(rätta mig gärna om jag har fel). Så har nu i sommar kört runt och haft 1 bar.
    Idag så var det lite svalare(ca 12 grader) ute och jag har ju en stor 9000IC fram och av okänd anledning så var jag återigen uppe på 1.2-1.3 bar.
    Fungerar APC'n lite som dagens datorer att tex cpun får gå utan för gränserna om temp och effektbudget ligger under gränsen eller är det systemet som det är något fel på och i sådant fall vad?

    Vill helst att den ligger på 1 bar oavsett om det är 30 plus ute eller 30 minus ute.
    Varvar man upp på 2an går den inte högre än 1 men det är på 3an, 4an och 5an den tok laddar.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  7. #927
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 173
    Medlem#
    3471
    Nja APC ska inte ladda mer än vad boxen är inställd för det är iaf tanken från början. Sedan är komponenterna runt regleringen av laddtryck gamla så de kanske är långsammare i vissa lägen. Jag hade mätt upp resistansen i tryckgivaren och magnetventilen för o se om de är kuranta.

    Trionic5 där märkte man skillnad när luften var sval och hade mycket fukt i sig så gick de bättre trots samma laddtryck egentligen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #928
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Vart sitter tryck givaren? Magnetventilen har jag koll på. Kan man rengöra magnet ventilen?
    Har knappt pillat på turbosystemet alls(om man bortser från trimmet för ca 17 år sedan) men nu i vinter kan det vara en av sakerna att gå över.

  9. #929
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 173
    Medlem#
    3471
    Tryckgivaren sitter under instrumentbräda nere vid ovanför pedalerna förarsidan. En metallburk där det går en tryckslang till och två elkablar. Laddtryck blir till elektrisk signal som skickas till apc boxen för reglering av magnetventilen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #930
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Kopplade ur en sak och kopplade ihop kablarna på under instrumentbrädan under ratten men det var den som klipper soppa pumpen vid för mycket tryck? Sitter det alltså en till där eller är det den jag tänker på?

    Där bakom sitter en burk jag kopplade ur kablarna på och kopplade ihop dem för att den kunde klippa soppapumpen om laddet gick över 1 bar, dessutom gjorde många det då de blev dåliga och läckte. Får definitivt kolla upp om jag missat något där eller gjort fel. Kopplar man ur den som mäter trycket borde den väll inte ladda alls tycker jag?
    P_20240124_152609.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  11. #931
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 173
    Medlem#
    3471


    Vänster tryckgivare höger tryckvakt bägge sitter under panel i knähöjd.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #932
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    515
    Medlem#
    -
    Tack nu vet jag vad jag ska kika efter och det är tryckvakten jag kopplat ur. I framtiden så funderar jag på att ställa in den på tex 1.1 bar och sätta dit den igen.
    Eftersom helljuset inte fungerar så måste jag nog riva ned instrumentbrädan igen i vinter då är det ett bra tillfälle att se till att tryckgivaren fungerar som tänkt, kan ju bara var glapp kontakt eller något som gör att den inte riktigt får rätt tryck. Finns det nya att få tag på, helst original då jag testat proparts andra grejer vilket inte är någon höjdare, avlastningsventilen höll väll ca en månad som ett bra exempel.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •