Sidan 46 av 47 FörstaFörsta ... 3644454647 SistaSista
Resultat 901 till 920 av 925

Ämne: Saab 900 T16 1991

  1. #901
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 078
    Medlem#
    2661
    Bromsa med handbromsen, tänkte också på det. Måste vara enklare att lägga i friläge och bromsa med vänsterfoten och hålla gas med höger.
    Om man lossar slangen vid luftburken och bygger en plugg med tex en anslutning till tryckluft och kör på med lågt tryck från kompressorn, kanske skulle lossa slangen vid spjällhuset och plugga den. Eller om man låter spjället vara "pluggen". Borde pysa någonstans om det är läckage.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  2. #902
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 137
    Medlem#
    6234
    Alternativt istället för tryckluft, fixa en rökmaskin som kan skicka in rök i systemet. Fast alla har ju inte en rökmaskin hemma då är ju tryckluft mer vanligare. hehe
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #903
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    563
    Medlem#
    -
    Jag såg nån video på nån ryss som använde en cigarett...
    Saab 900 T16 -1990

  4. #904
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Nån känd svensk youtubare(mackans garage kanske) byggde en rökmaskin med en lödkolv och en glasburk och tryckluft. Kanske kan vara värt att pröva att bygga?

    Tar det enkla först. Rengör den "nya" tomgångsmotorn och testar med den. Fortsätter problemet blir det till att rucka ordentligt på alla slangar och kablar.
    Får se när jag ger mig på det, sommar på jobbet och jag är nästan den enda ordinarie på plats så det är långa dagar just nu men snart har även jag semester.

    Utöver det går den precis som vanligt, tvekar ingenting eller något annat konstigt.

    Fri läge och bromsa med vänster blir nog för förvirrande för mig så jag tror handbromsen är bäst ändå. Annars blir man som de på youtube som trycker på fel pedal och kör igenom hus och ibland över andra bilar.

  5. #905
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 078
    Medlem#
    2661
    Med friläge i kan du trycka på alla pedaler samtidigt utan att köra in i hus osv...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #906
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Vet inte vad som hände med mitt inlägg men här kommer hela, mobiler är bra...men inte alltid uppenbarligen. Gjorde även ett inlägg om min tomgång på svenska saabklubbens forum och det är 7 resor värre då det inte är första gången allt bara försvinner när man ska posta och det via dator.

    Det har du helt rätt i

    Trodde att den hårda vaacumslangen som går från insuget går in i APC boxen men vid inspektion av min nya box jag fick med motorn har jag insett att den går till kolkanistern. Och där är det vanligt med spruckna vacuumslangar läste jag mig till. Den har jag inte ens vetat om var den satt.
    Även om det känns som det kan vara en del av problemet så är det alltid något att kika på.

    Jag hade en stor vacuum läcka när jag började mecka med den här bilen i form av ett t kors som var helt av. Det påverkade tomgången men systemet försökte ändå reglera och hålla motorn igång och det är den feedbacken som helt saknas, därför jag misstänker något större/annat fel.
    MEN jag har en tomgångsmotor samt en kolkanistern att börja med.
    Även funderat på om wd-40/5-56 kanske blir torrt/segt efter en tid så att avsluta rengöringen av tomgångsmotorn kanske bäst görs med ipropolsprit(eller vad det heter)?
    Kanske finns kvar och gör tomgångsmotorn trög tills jag tvättar den igen?
    Senast redigerat av Akathebarf den 2024-08-04 klockan 23:50.

  7. #907
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    563
    Medlem#
    -
    Svenska Saabklubbens webbforum har jag haft otaliga problem med att det äter upp ens inlägg. Gjorde jag slutade skriva i min projekttråd där.

    Borde motorn vara torr, ska den inte smörjas? Typ lite växelolja?
    Saab 900 T16 -1990

  8. #908
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Ja SSK forum har irriterat mig flera gånger genom att trolla bort mina inlägg helt. Tänkte kasta ut en krok där också om tomgången men icke. Då ska jag spara allt i ett dokument om det försvinner. I detta forums mobil version kunde jag iallafall backa och kopiera allt jag skrivit hos SSK var det helt borta.

    Jag hade en gammal tomgångsmotor jag rengjorde med allt starkt jag kunde hitta, läkarsprit, aceton, mm och det ska man INTE göra. Det gjorde att jag blev strandad som tur var inte så långt hemifrån. Bilen vägrade starta efter att tomgången försvann och löstes genom att jag monterade den gamla tomgångs motorn. detta var väll runt 15 år sedan. Efter det har jag alltid gjort rent den med 5-56 eller wd-40 då det är fett lösande och mildare och lägger dessutom en smörjande hinna efter sig.
    Förra gången rengjorde jag alla kontakter och tomgångsmotorn samtidigt och efter det har det fungerat i ett par månader utan bekymmer. Nu får jag gå mer varsamt fram för att se om jag kan hitta felet som är tillbaka. En kontakt jag inte gjorde rent var kontakten till ECU'n så det ska jag nog göra då det kan ju vara något som glappar där också.
    Vet inte hur tomgångs motorn fungerar på denna bil? För mitt inre ser jag en kolv som är fjäderbelastad på båda sidor så man inte bränner själva motorn om den kärvar MEN detta gör att den kan "hoppa" runt lite om motorn arbetar åt ett håll tills den släpper när fjädern är tillräckligt spänd. Så hög tomgång i början beror ju på att den hoppat till ett för öppet läge och ingen tomgång är när den hoppat till stängt läge. Bara en teori.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #909
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Sådär då har man börjat rensa ur den "nya" tomgångs motorn. Tog flera sköljningar innan man kunde höra att något rörde sig när man skakade den och den var/är full med gammal olja och annat klegg. Misstänker att turbon och motorn släpper förbi en tunn och fin oljedimma som med åren byggs på till ett klibbigt lager.
    Kanske min "fjäderteori" stämmer? den är fortfarande skitig och då har jag redan rengjort den rejält tycker jag.
    P_20240805_101017.jpg

    Inte lika skitig som öronen men nästan
    P_20240805_101842.jpg

    Den står nu uppfylld till bredden med WD40 som går gosa in sig och lösa upp så mycket den kan. Slut sköljningen blir nog lite av denna som skiljer sig hur jag rengjort den andra. Frågan är om en droppe olja eller 2 hjälper eller stjälper? Nåja först ska vi se att den "nya" fungerar överhuvudtaget.
    P_20240805_102420.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  10. #910
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Så nu har jag testat den nya tomgångsmotorn och den verkar vara helt död. Precis som den andra ibland beter sig. Ska testa denna ett par gånger till och rengöra den gamla, igen. Finns dessa att köpa nya månntro? Kan jag testa funktionen på dom genom att koppla ström på rätt poler? Någon som har schema. Vad är volten 0-10(0=0%, 10=100%) volt som på många större styrsystem?

    Den gamla tomgångsmotorn verkar till skillnad från den "nya" reglera så den fungerar ju men får nog fel signaler av någon anledning eller kärvar fast, ser lite svart klegg på kanten jag kan pilla bort på kolven.
    P_20240805_152944.jpg

    La även upp en video eftersom den beter sig precis som när den slutar fungera vid körning. måste ha foten på gasen för att den ska vara igång annars dör den rätt omgående.
    https://youtu.be/QtPPbwBDE4E
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  11. #911
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    563
    Medlem#
    -
    Dom är tyvärr en väldigt svår komponent att få tag i. Lucas 7485634 är numret, Man ska lär kunna byta bara själva motorn med del "ICV203" från ACDelco också.

    Provat läsa ut felkoder ut ECUn?

    Kanske ger dig något att kolla mot annars;


    Saab 900 T16 -1990

  12. #912
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Tack för bilderna och tipsen. Då kan jag i alla fall mäta upp dom. Luftmassmätaren misstänker jag inte då bilen går bra i övrigt, det är just bara tomgången som strular. Lucas tomgångsmotorer ska vara robusta stegmotorer så det är väldigt sällan de strular. Dessvärre är det värre med styrningen i lucas systemet men eftersom det verkar som att den bara låser sig i ett läge eller slutar fungera så kanske det kan vara trottelpotentiometern som glappar. Hållit på med att bygga ljud med pottar och börjar de glappa så är det svårt att hitta felet om det inte handlar om ljud då de brukar spraka en del då. När tomgången var hög så vägrade den gå ned från det läget precis som att den låst sig när jag körde till affären.
    Så trottelpotentiometern ter sig mer och mer intressant, går dessa att få tag på enklare än tomgångsmotorerna?

    Jag kan ju testa att läsa ut felkoder också och se om den ger något.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  13. #913
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 350
    Potentiometern borde du enkelt kunna ohm mäta och se hur risig den är.
    Går kanske att öppna upp och rengöra.

  14. #914
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Om den glappar så kan det bli svårt att se om den är risig? Skulle behöva röra på den fram och tillbaka kontinuerligt samtidigt som jag mäter och kontrollerar att värden är korrekta och inte "försvinner" lite då och då när den glappar. Mäter jag den när en är still så kanske den just då har kontakt.
    Hittade 2 st på speedparts och en av dom lär passa min bil, då kan jag utesluta det helt.

    Jag kan öppna upp den men har det kommit in fukt kan den nog redan vara i dåligt skick. Vet inte vilket potentiometer som sitter där heller, är det koppar ben på kolbana så lär den definitivt vara slut. Är det koppar på en motståndsbana i metall lär den vara skadad av rost/ärgning. CE lampan ska lysa om den är trasig och lägga en kod MEN glappar den så kanske den inte gör det om felet inte varar för länge är min misstanke.
    Ska ta koder och ge den "nya" tomgångsmotorn en till chans att hålla igång bilen innan jag ger upp den helt, men jag tror den är stendöd då den inte ens orkar start-varva motorn som den ska.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  15. #915
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Den nya tomgångsmotorn vägrar fortfarande arbeta så den är garanterat något fel på så den jag kan alltid dissekera om jag vill. Letade felkoder och hittar inget(förutom no rpm signal som alltid finns) så den är helt ren där. Den hade flera koder för defekt potentiometer så jag börjar tvivla på den...vad kan det vara?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  16. #916
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Bytt tomgångsmotor men ingen större skillnad förutom att den kunde reglera tomgången till rätt nivå men annars dör den precis som innan i nästan alla korsningar. Ibland är den nere på runt 100-200 rpm och SAKTA arbetar sig uppåt. Kanske är tomgångsmotorn som kärvar så det går väldigt segt allting? Kopplat bort batteripolen så får den stå så tills imorgon så den verkligen glömmer hela sitt liv. Ska gå igenom den med startgas också och se om det verkligen inte läcker någonstans men det tar vi imorgon. Ska gå sakta igenom allt tills jag märker någon skillnad.
    Detta började när jag fällde sätet för att hämta lådan, kan ju vara en tillfällighet men sitter det något bland alla reläer och kablar under baksätet som kan påverka på något sätt?
    Även mailat SSK för jag kan inte posta något inlägg på deras forum alls, testat både chrome och firefox utan resultat.

    Ny video på slutet ser ni hur den går när gamla tomgångsmotorn är på plats, ingen större skillnad dessvärre. Den verkar reglera men plågsamt segt och det är därför den dör i varje korsning då jag antar att tomgångs motorn ska vara stängd när man kör?
    https://www.youtube.com/watch?v=2Dht86vJbqA
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  17. #917
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    En bra och en dålig nyhet. Vi kan väll börja med den bra nyheten och det är att tomgången fungerar som vanligt nu igen. När jag rengjorde kontakterna och löste problemet förra gången så kopplade jag även ur batteriet. Så att jag gjorde systemet strömlöst löste problemet.

    Den dåliga nyheten är att det troligen är något fel på ECU'n. Fel som börjar uppstå brukar manifestera sig allt oftare över tid. Sedan förra gången är det 3 månader ungefär så vi får se om det hinner komma igen innan jag rullar in den i tältet i slutet av september. Eller är det buggar i dessa system, kan man uppdatera dom?

    Jag pratade med chatGPT om mina bekymmer och den har ganska ingående information om lucas systemet. Vissa saker den nämnde som jag fick kolla upp och som stämde, tex att spjäll lägesgivar koder inte tänder CE lampan. Den sa även att koppla ur batteriet är aldrig fel att göra på dessa gamla system och att dom kan ibland vara lite buggiga och rekommenderade jag åkte till en kunnig saab mekaniker som kanske har kvar verktyg för att uppdatera den.

    Framtiden är nog trionic systemet till denna som jag tänkt använda till den andra motorn när den är klar.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #918
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    511
    Medlem#
    -
    Innertaket har börjat släppa igen, antingen för lite lim eller att limmet inte håller måttet. Hört av flera att limmet kan vara lite kinkigt och inte håller så värst länge alla gånger. Får se när jag orkar göra om det igen. Då ska jag göra som jag blivit tipsad om och det är att måla på golvlim, det ska tydligen aldrig släppa.

    Tempgivaren till instrument panelen slutade som ni vet sakta men säkert att fungera. Senaste månaden har jag åkt utan att veta värmen men kylfläkten startar när det behövs. Idag blev det byte då jag inte fick värme i kupén igår kväll på väg hem från affären. Troligen bara skit som fastnat eftersom den kom när man vridit det nya vredet fram och tillbaka ett par gånger. Knappt rört det sen jag bytte mot ett för det gamla läckte.

    Kan ni se varför den fallerade tro? Jag har inte sett många men det där är den absolut värsta jag sett. Metallen har "ätits" upp.
    P_20240903_125239.jpg

    Den nya med en slint buckla. Så mycket i vägen att jag enbart kunde rör nyckeln ca 1 cm och fick dessutom flippa den varje gång för nytt tag. Blev nog tätt med lite gängtejp, vet inte om det är något annat på/i gängorna också då den var super trög hela vägen in.
    P_20240903_125135.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  19. #919
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 078
    Medlem#
    2661
    Ja den tempgivaren har gjort sitt må jag säga
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  20. #920
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 137
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16 Visa inlägg
    Ja den tempgivaren har gjort sitt må jag säga
    Äsch på med lite Plastic Padding så håller den säkert en timme te.

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •