Hej!

Har en gammal Saab 900 turbo och den har MASSOR av bekymmer men vi börjar med de akuta och arbetar oss nedåt. Hade denna Saab som nytagen körkortstagare för ca 15 år sedan. Efter ny intercooler och ett ladd tryck på 1 bar så blev den rätt trevlig. Sedan så stannade soppa pumpen (relä, tryckvakt?). Den blev då stående i ett dåligt område och det var inbrott i den. Jag hade tagit ut nästan allt inklusive soppa pumpen så det blev inget bus åka då inte. Tyvärr förstördes flera lås, baklucke låset slog de bort för de ville ha hatthyllan med billiga 6x9or, passagerardörrslåset och såklart tändningslåset. Pumpen var hel och jag drog en direkt kabel till den och körde den till ett garage där den blev stående i ca 10 år. Efter det köpte jag mig ett hus, UTAN garage såklart så Saaben fick stå ute på en presenning på gräsmattan i ca 5 år. Nu är den inne i mitt nästan nya garage och volvo 740n(nu svor jag i kyrkan) som nu ser riktigt stilig och fin ut får stå ute denna vinter.

Ni som inte vill läsa Saabens historia kan börja här. Den har stått ute länge och MYCKET är rostigt och slitet, ett under att den startade. Tändningslåset är uppbrutet så jag behöver hjälp med hur jag kan koppla in lite provisoriska knappar jag kan ha under tiden jag meckar med den och dyker ett nytt lås upp sätter jag in det. Behöver även hjälp med vad för typ av broms system och många andra delar jag behöver som passar just min Saab. Skivor och broms oken är slitna runtom, nya är dyra så alla olika renoverings kitt som finns där ute kanske fungerar? En fjäder har hoppat ur sin plats och glidit förbi sitt stopp och min bror som hade den innan satte sänknings fjädrar på den men jag har tänkt göra den till original igen men då är det väll bästa att byta dämpare och hela köret? Så vi kan börja där: bromsystem,fram och bakvagn och tändningslåset. Såklart ska ni få lite bilder på liket(pärlan).
Angående tändningslåset har jag tänkt sätta ditt lite knappar om ni inte har en bättre ide?

20221029_163119.jpg
20221029_162408.jpg
20220924_135357.jpg
20220924_135341.jpg
20220922_172747.jpg
Mvh: Adam och hans saab