Sidan 3 av 36 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 720

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #41
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Om larmet/startspärren klipper nått till tändningen så kommer bränslepumpsreläet inte dra då Lucas boxen inte får tändsignal.

    Så min mening så ska du sluta titta på bränslerelä och börja kolla om den där boxen stänger tändningne på nått vis, tex + matning till tändmodulen.

    att lossa undre delen av instrumentbrädan, knäbrädan, är egentligen skitenkelt.

    om jag minns rätt är det 4 eller 6 skruvar, hinner inte dra allt nu men när den äär borta kommer du åt typ all el underifrån.

  2. #42
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du bör följa startspärren som går ifrån larmenheten och se vart den är inkopplad.
    Ser att det är en massa trixiga kopplingar vid säkringscentralen.
    Så larmet kan nog var inkopplat där.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Om larmet/startspärren klipper nått till tändningen så kommer bränslepumpsreläet inte dra då Lucas boxen inte får tändsignal.

    Så min mening så ska du sluta titta på bränslerelä och börja kolla om den där boxen stänger tändningne på nått vis, tex + matning till tändmodulen.

    att lossa undre delen av instrumentbrädan, knäbrädan, är egentligen skitenkelt.

    om jag minns rätt är det 4 eller 6 skruvar, hinner inte dra allt nu men när den äär borta kommer du åt typ all el underifrån.
    Ja det kanske inte är pumpen utan tändenheten som inte får ström, kikade i säkringsboxen och en del kablar går in i några tändnings reläer så det är säkert där dom brytit strömmen, eller båda 2 eftersom bilen startar när jag "blippar" den annars går den bara runt, givetvis med tjuvkopplad soppa pump. Gäller bara att följa alla kablar till de olika punkterna och para ihop dom med rätt kabel.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Du bör följa startspärren som går ifrån larmenheten och se vart den är inkopplad.
    Ser att det är en massa trixiga kopplingar vid säkringscentralen.
    Så larmet kan nog var inkopplat där.
    Ja det verkar som larm dosan stjäl ström från en annan kabel, sen går det kablar till lite olika reläer, bland annat ett tändingsrelä, känns som jag kan hitta rätt om jag följer dessa kablar och hittar där dom skarvat ihop dom. Med haynes bokens elscheman bör jag sedan kunna para ihop rätt färg på kabeln till rätt pinne på tändnings relät.

    Få se när jag hinner böka med det, nu blev det snöstorm här i stockholm och vi alla vet ju vad som händer då = PANIIIIK!

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Uppdatering, efter massor av snö, skottning och volvons tält som inte pallade trycket så har jag gett mig på det igen. Undersidan är borta så nu ser man kablarna. Har följt 2 kablar till en mystisk dosa som verkar ligga löst eller nästan löst över ratt stången, är det original eller tillhör även den larmet(se bild)? sladdar från "larm lyset" i fönstret går även in där.
    På bilden ser ni även en liten kontakt som jag kopplade ur och den gjorde ingen skillnad och det är enda kablarna som går in där, resten går till säkrings boxen från foxguard lådan, spärren beter sig precis som förut. Funderar på att bygla den och se om det gör någon skillnad men bäst att fråga här innan man prövar.
    Synar man säkringsboxen så verkar många av de svarta kablarna från larmet gå till en jord skena eller har den skenan med något relä att göra? Ska syna kablarna extra noga och se om de kanske inte gör något med tändningsrelät och bara hänger på jordskenan.
    Det är alltså bara startspärren som fungerar, larmet är urkopplat av okänd för mycket längesedan. Den funktion som är kvar hos start spärren är kanske pumpen som inte fungerar, startmotorn går alltid nu så den funktionen är tvärt om mot pumpen och trasig på ett bättre sätt. Det som fungerar som det ska är tändningen/spridarna. Måste blippa för att det ska börja fungera och bilen startar.
    Tändningen fungerar som den ska, så jag tror inte det är tändnings relät som de trixat med, med bara tändningen på så fungerar allt som ska fungera, förutom att motorn inte är på, försöker man starta så börjar foxguard lådan pipa ilsket tills man "blippat" den.

    Fick loss denna, satt med 2 bultar från utsidan men lossade flera skruvar som bara verkade hålla i instrumentbrädans övre del också.
    20221123_142236.jpg

    Vakuumslang som jag själv skarvat dit en mätare på en gång i tiden men efter tjuvarnas framfart så har den gått av. vet inte vart den ska sitta.
    20221123_142401.jpg

    Dosan som verkar ligga på ratt stången och kablarna med kontakt som går in där från foxguard lådan, vågar man bygla den lilla kabeln? Vad är det för dosa?
    20221123_144307.jpg

    Hur det ser ut under säkringsboxen, det verkar som de flesta kablarna går till en jordskena? Vissa svarta kablar går till tomma relä platser så larmet har dom nog inaktiverat genom att rycka ut reläerna till det. startspärren var inte lika medgörlig.
    20221123_151440.jpg

    Bonus bild på volvons tält, något till att fundera ut en bra lösning på.
    20221123_145012.jpg

  5. #45
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Funderar på att bygla den och se om det gör någon skillnad men bäst att fråga här innan man prövar.
    Att börja "bygla" saker skulle jag säga inte är vägen fram, det kan likväl skapa mer förvirring än vad som redan råder, ta bort hela rasket istället.

    Vakuumslang som jag själv skarvat dit en mätare på en gång i tiden men efter tjuvarnas framfart så har den gått av. vet inte vart den ska sitta.
    Vart sitter andra änden på slangen?
    Min gissning är att den borde sitta på antingen en Y-förgrening i närheten av "tryckvakten", på APC's tryckgivare eller på huvudinstrumentets baksida för tryckmätarens funktion.

    Dosan som verkar ligga på ratt stången och kablarna med kontakt som går in där från foxguard lådan, vågar man bygla den lilla kabeln? Vad är det för dosa?
    Som sagt, helst inga byglar, det kan ställa till mer än det hjälper.
    Nej, det hör inte till bilens ursprungliga elsystem, bort med den!

    ...det verkar som de flesta kablarna går till en jordskena? Vissa svarta kablar går till tomma relä platser så larmet har dom nog inaktiverat genom att rycka ut reläerna till det.
    Kablarna som sitter på jordskenan bör bara vara att ta bort, vilka reläplatser är det kopplat till och vad mer för kablar är kopplade mot samma relä?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Att börja "bygla" saker skulle jag säga inte är vägen fram, det kan likväl skapa mer förvirring än vad som redan råder, ta bort hela rasket istället.


    Vart sitter andra änden på slangen?
    Min gissning är att den borde sitta på antingen en Y-förgrening i närheten av "tryckvakten", på APC's tryckgivare eller på huvudinstrumentets baksida för tryckmätarens funktion.


    Som sagt, helst inga byglar, det kan ställa till mer än det hjälper.
    Nej, det hör inte till bilens ursprungliga elsystem, bort med den!


    Kablarna som sitter på jordskenan bör bara vara att ta bort, vilka reläplatser är det kopplat till och vad mer för kablar är kopplade mot samma relä?
    Så den lådan som ligger över ratten är till larmsystemet? Kommer bilen fungera alls utan den? Det är en stor kontakt med MASSOR av kablar in i den som verkar vara från bilens ursprungliga system, finns det kanske en passande hona på andra sidan tro? då borde det bara vara att koppla ihop dem? är det saabs egna så borde dom ha gjort det lite "plug and play"? Det måste vara original larmet så har dom satt dit foxguard systemet för man ville ha en startspärr också känns det som?
    Får ta och rycka bort kablar försiktigt så jag inte står där med massor av kablar och inget fungerar. men larm lådan ska bort så får vi se vad som händer utan den om det inte sitter en hona på andra sidan som passar. Ska ta mig en ordentlig titt på fredag har jag tänkt och noggrant följa alla kablar så jag ser precis vart dom går. För bilen lär ha ett par svarta kablar den också.

    Klart kabeln går upp till instrument mätaren för den är inte fungerande, såklart men frågan är vad den andra lilla "snutten" ska in. Får leta i motorrummet efter den andra delen för den lär ligga där någonstans. tryckvakten och "grejen" på passagerarsidan som har en eller 2 slangar in har inga tomma anslutningar så den andra delen måste finnas i motorummet.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Sådär nu har jag monterat bort larm lådan, som ni ser på bilderna är det ett svenskt larm och det är nog en tillfällighet men det måste bekräftas och det är att bilen går som en påse skit och startade inte alls framåt slutet. Jag tror att det är soppan men det slog till lägligt. ska hälla i lite ny soppa när jag har vägarna förbi macken för att bekräfta att urkopplingen av larm lådan inte påverkat något.
    Start spärren är lika glad trots att dess kompanjon är borta. Märker ingen skillnad, den gnäller och vägrar slå till spridarna eller tändstiften tills jag "blippat". Kabelhärvan till larmet ser väldigt original ut. Är det någon som vet något om den och om det är något jag kan göra eller bör göra med den, den kanske finns i alla 900? Det viktigaste av allt som nu är bensin pumpen fungerar fortfarande inte...såklart.
    Sakta men säkert betar jag av alla larm saker. får börja dra ur alla svarta kablar som går till foxguard dosan härnäst, en och en åt gången och se när något ändras.

    Larm lådan.
    20221124_180737.jpg

    Kretskortet visar tecken på fukt skada och det kan vara anledningen till att dom var tvungna att koppla bort det.
    20221124_180742.jpg

    Ja där är det en rejäl mängd kablar som jag förhoppningsvis inte behöver bry mig om.
    20221124_180920.jpg

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det där ser ut som larmkontakten som sitter i 9000 utan VSS för årsmodellerna 96-98.

    Inte helt ologiskt av en tillverkare av 3-partslarm att använda den kontakten, eftersom man då kunde sälja larmet på att det var lättinstallerat på de bilarna. Gissningsvis gich den lösa sladdkontakten till en dold strömbrytare, Saablarmet hade inget sådant men det var standard på 3-partslarm.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där ser ut som larmkontakten som sitter i 9000 utan VSS för årsmodellerna 96-98.

    Inte helt ologiskt av en tillverkare av 3-partslarm att använda den kontakten, eftersom man då kunde sälja larmet på att det var lättinstallerat på de bilarna. Gissningsvis gich den lösa sladdkontakten till en dold strömbrytare, Saablarmet hade inget sådant men det var standard på 3-partslarm.
    Jaha då var det nog något som var anpassat till bilen.

    Uppdate om detta jäkla larm och startspärr. Hittade 12 kablar som gick ur foxguard lådan till motorrummet, alltså alla(utom de som hängde ihop med larmet). Hittade 8 av dessa som gick till säkrings boxen och när jag kikade närmare var det rätt friskt kapat och skarvat i lådan, så detta borde jag bara kunna hitta rätt färg kod på och skarva ihop igen? Sen var det lite mer skumma saker, en av de svarta kablarna förgrenar sig och går till flera saker, bland annat tändnings relät. Vet inte om den förser alla saker med jord? 2 kablar gick till en och samma platt kontakt som jag tror var en del av larmet, det sitter en kontakt som används vi tex kupebelysningen vid huven som jag tror den ska vara i. De 2 andra går in i generatorn
    Min bror sa att jag även borde skaffa någon pump och försöka pumpa ur tanken då den lär ha en del vatten(kondens) i sig, låter som en bra ide, får kolla om biltema har något vettigt.
    Jag går ju på YH och lite ironiskt är nu att jag går en el kurs och ska på tisdag ha prov där jag sitter och får räkna ut motstånd, ström och spänning på olika små scheman. Tror ni jag får plus poäng om jag visar läraren detta?

    Ja de 2 som går in i generatorn. syns inte men de sitter i samma kontakt.
    20221126_181725.jpg

    Får kapa lite mer buntband så jag kan vända säkrings lådan på rygg helt för att se vad dessa kablar gör, kan ju vara start spärren som ger jord till massor av saker?
    20221126_182224.jpg

    Här har vi en grön/vit kabel de helt enkelt klippt av och skarvat på svarta ledare från start spärren, håller tummarna att när jag skarvat ihop denna så hoppar pumpen till liv igen och kanske något mer?
    20221126_182303.jpg

  10. #50
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Grön/vit är ..umh... jag borde minas siffran.... Tändning-på ström

    alltså när nyckeln är näst längst till höger (längst till höger är återfjädrande för startmotorn) så ska dom ha spänning från ett stort relä i säkringsboxen som sköter allt som har med tändlåset att göra.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Grön/vit är ..umh... jag borde minas siffran.... Tändning-på ström

    alltså när nyckeln är näst längst till höger (längst till höger är återfjädrande för startmotorn) så ska dom ha spänning från ett stort relä i säkringsboxen som sköter allt som har med tändlåset att göra.
    Ja tändningsrelät och dit går en svart kabel men den verkar fungera, nått är definitivt fel med startspärren då reläna över tändingsmodulen lekte diskotek ett tag helt utan anledning medan startspärren gnällde. Den grön/vita kabeln som de kapat går till säkringen för halvljuset av någon anledning? Den skarvar jag ihop och ser om jag hittar några fler kapningar och gör likadant på dom. Den svarta "bläckfisk" kopplingen får jag försöka följa noggrant överallt för att se vart dom nästlat in kablarna i för något.

    Tankade i lite bensin(10liter) och det var inte problemet med att den gick dåligt. Den var en pina att få att gå överhuvudtaget, gick på 2-3 cylindrar. Så medan jag höll foten på gasen så att den gick så kopplade jag in och ur larmdosan igen utan skillnad så det borde inte vara den. Bara en tillfällighet. kanske har jag råkat göra något i mina försök att få bort startspärren? Med allt det sagt så måste tändstift, tändkablar, fördelare, rotor, olja, oljefilter, luft filter och säkert något annat bra bytas ut. Så det kan ju bara vara så att det är dags att byta och att den gått så bra som den gjort är bara tur. Satte en vettig kontakt till bensinpumpen så den är lätt att starta när det behövs.
    Den vägrade gå över 1000 rpm då sten dog den om man försökte. Så innan jag letar ytterligare elfel med motorn så får jag helt enkelt byta ut allt det innan jag tar för givet att det är elfel på flera ställen.

    Uppdate: Gick in på speedparts och beställde allt utom luftfilter såklart, alltid glömmer man något men den klarar sig nog med det gamla ett tag, får ta ut och dammsuga det och minnas tills nästa beställning för det lär ju bli en del misstänker jag.
    Senast redigerat av Akathebarf den 2022-11-27 klockan 18:13.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Liten uppdate igen. Bilen går nu "bra" igen. Jag startade upp den och den började gå lite bättre. så jag varvade upp den till ca 4000 rpm och då hoppade alla cylindrar igång efter ett tag. det är definitivt eftersatt underhåll som spökar. Lät den stå på tomgång för att se om lyftarna skulle sluta ticka men jag struntade i det när det började spruta gnistor om fördelarlocket, motorn verkade helt oberörd av det däremot. Så att jag kopplade bort larmdosan har inget med den dåliga gången att göra det var bara en tillfällighet.

    Testade rycka säkringen till startspärren och det enda som hände var att man inte kunde "kvittera" den innan man dragit på tändningen. Startspärren är ALLTID på och blinkar blått precis som ett larm men den får ström så fort tändningen slår till även om man dragit säkringen.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Har åkt på en DUNDER förkylning, men jag tror det nog är influensan. Som en trevlig bonus har jag fått bindhinneinflammation i båda ögonen Tänkte att ni som faktiskt kikar här ibland och även givit mycket bra hjälp kan få veta varför det varit dött ett tag. Trots att det gått snart en vecka så verkar infektionen starkare än någonsin så jag blir nog borta en vecka till skulle jag tippa på, givetvis ska jag gå och berätta detta för bilen också som nog undrar vad som händer den med

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Sådär ja, nu har jag BARA någon form av öroninflammation kvar så jag har orkat göra lite enklare sysslor. Elen på bilen hoppar jag över när jag mår såhär men lite enklare underhållsarbete är väl behövligt. Bara lite filter och olja kvar nu. Snart bär det av till akuten då alla vårdcentraler inte har några tider...varje dag. Akut tanten sa att du kan sitta här nu (klockan runt halv ett på dagen) men det kommer ta ca 5+ TIMMAR, eller så kommer du tillbaka ikväll efter 8 då brukar det ha lugnat ned sig, jag valde lucka 2 och har dämpat öron smärtan med ipren och alvedon under tiden.

    0.7mm ska det vara annars får man misständningar när turbon laddar, iallafall jag
    20221206_153747.jpg

    Före bild på ett fint och ett fult hål och slaskavlopp.
    20221206_155017.jpg

    Sådär ja, mycket bättre.
    20221206_161802.jpg

    Speedparts tändnings kablar har lite varierande längd, 3ans var väldigt tajt och bara ca 1 cm längre än 2ans som var rätt slapp. Räknar från fördelarlocket sett.
    20221207_175603.jpg

    Nytt och fint men de gamla "armarna" som håller i locket ger en del att önska, dom börjar bli slappa, finns det nya att köpa tro?
    20221207_175609.jpg

    Tror det är bra om jag efter oljebytet leder ut avgaserna med ett rör så får den stå och bli varm så allt gammalt kondens vatten kan få komma ut som ligger och fräter lite här och var.
    20221207_175720.jpg

    Ja sen är det bara ge sig på imobilizern igen och hoppas soppa pumpen hoppar igång.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Nu börjar jag bli lite piggare och tänkte gå ut och byta olja på saaben, men tyvärr så såg oljepluggen lite sliten ut så det blir en ny. När jag ändå tänkt köpa saker på speedparts så undrar jag om dessa saker jag länkar till fungerar på min bil? Eller kanske har ni något tips om billigare och/eller bättre saker? Tänkt mig nya bromsskivor fram och bak, broms OK fram alternativt renoverings satser till de jag har. OKen bak får klara sig, jag är inte gjord av pengar. Fjädrar och dämpare runt om. Visste att denna kostnad skulle komma så det är väll lika bra att riva av plåstret innan frugan får nys om nästa månads elräkning

    Bromsskivor: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ram/20218.html Och bak: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...7_8970717.html

    OK fram: https://www.biltema.se/bil-reservdel...ok--2000025181 (är det skit, dom har ena sidan fram?) speedparts saknar OK vad jag kunde se men har istället repsatser: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...er/184073.html

    Fjädrar: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...drar-fram.html och bak: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...7_8945818.html

    dämpare: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...6_8993438.html och bak: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ak/oe3446.html

    Givetvis köper jag till bromsbelägg
    Så vad tror ni, passar detta rätt av, är det något till jag bör ta när jag ändå håller på? Kanske är någon bult eller bricka eller något som alltid bör bytas, Rost finns som sagt, mindre än jag trodde när jag kröp under men det finns så saker som brukar rosta av kan ju vara bra att ha redo. enligt min bror är bytet fram ett "15 minuters jobb" med fjädrar och dämpare men bak ska vara lite av ett helvete, han minns dock inte varför. Speedparts går inte riktigt logga in på, när jag klickar logga in händer inget, någon som råkat ut för samma problem? kör chrome men testade med firefox utan ändring.

    Bild på den ledsna oljepluggen och varför den läckte olja, annars är den tro det eller ej endast lite lätt svettig.
    20221211_121556.jpg

  16. #56
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kolla lådan bredvid oljepluggshålet så att den inte spruckit. det kan hända om pluggen dragits för hårt. om det har hänt är det ny låda eller leva med oljedropp och mygla genom besikning som gäller.

    BYT INTE BAKOKEN MOT NYA

    ja det är caps. men det är Så jävla värt att nämna! alla nya nu är av kinestyp, handbromsmekanismen är tydligen för avancerad för dessa tillverkare så den strular alltid, ibland läcker dom eller så funkar handbromsen 1 gång sen får man justera den igen.

    Skit.

    oken som sitter på är rätt bra. renoveringssats rekomenderas.
    Autodoc har generellt rätt bra grejjer till sånt med bra pris, bromsskivor med.

    Bromsskivorna ser rätt ut, fjädrar med (iom man vill ha en Svinhög bil, räkna med att dom höjjer bilen nån centimeter) jag föredrar sänkfjädrar, carpart1 säljer dom billigast till og900 och det blir Bra mycket bättre väghållning med sänkfjädrar.

    sänker ca 10mm fram om org fjädrarna äri bra skick. bak kan det vara mellan +10mm till -10mm beroende på bakfjädrarna, ofta höjjs bilen pga att org fjädrar är slitna.

    maptun tar 400 ish med STCS/SSK rabatt för 1 B4 dämpare bak, Speedparts tar 1422 för ett par enligt din länk. fram däremot är nog speedparts bra



    Byta stötdämpare fram är lätt i teorin, lite saker kan strula.

    ta av hjulet, lossa övre mutter (gärna med mutterknackare) dom sitter lite drygt med saker ivägen så leder osv kan behövas. eller bara lång förlängare.

    ibland kan kolsvtången på dämparen snurra med muttern, då får du...improvisera. kapa då bort dammskyddet på stötdämparen (eller skär bort med kniv om det är i plast, du fattar) så ser du kolvstången. den ska inte snura. den är också jävligt hård och hal.
    jag har tex svetsat fast några loppor på kolvstången sen dratt fast en svetstång. Viktigt är att inte värma upp dämparkroppen för mycket eftersom den är full med gas/olja och det kan sluta illa. tror jag, jag har inte vågat testa att elda på en trycksatt behållare.
    annan variant kan vara att ta vinkelslipen och slipa på vardera sida stången. nått som gör att det inte blir halt helt enkelt.

    Sen när den muttern är lös är det bara den nedre muttern kvar, denna mutter är skum tumgänga så tappa inte bort den eller brickan till den!

    efter det så hissa upp nedre bärarmen några centimeter och dra ut stötdämparen från bärarmen.
    --
    Fjädern... att den är enkel är sant om man har rätt verktyg.

    ganska basic teori, hissa med domkraften i nedre bärarm/spindelled och komprimera fjädern tills bilen lyfter.

    sätt på fjäderklämmare som är max iskruvade.

    sänk ner domkraften

    plocka ur fjädern.

    Det LÅTER lätt. men fjäderfan är riktigt lång.

    ---
    Bak då.

    det finns några sätt, på nyare och turbo modeller med krängningshämmare tar jag bägge sidorna samtidigt.

    Ställ domkraften under bakaxeln med en bräda på, bakaxeln ska sänkas/hissas så gärna centrerat, brädan för att inte skada bakaxeln.

    lossa bulten som går genom bussningen på främre länkarmen på bägge sidor och slå ut den.

    lossa den undre bulten som håller fast stötdämparen.

    lossa stötdämparens övre muttrar inne i hjulhuset på den lilla hyllan.

    Dom är ofta rostiga och går inte lossa. då får man ta vinkelsklipen och kapa. man kan få kapa genom bummibussningen. det ryker och luktar litegranna.

    Nu borde du kunna lyfta ur fjädrarna, annars så sänk bakaxeln lite.

    dämparen tas ut genom att man komprimerar den för hand och sen drar ut den innan den hinner ploppa ut.


    ----


    Tror jag fick med allt, det kan såklart strula för dig på sätt som ingen vet. det är charmen med gamla bilar

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Tack för svaren! Har aldrig renoverat broms OK förr så är det något man ska tänka på eller något man kan behöva förutom "vanliga" verktyg? Förstått att man helst inte ska byta ut orginal OKen. All hydralolja tömmer jag ut och kör väll en sån där broms "sug" från biltema, borde funka. får nog lufta kopplingen också, fast det är säkert lika bra.

    Det sitter sänkfjädrar på den nu, fram i alla fall. Så blir den för hög för min smak kan jag alltid sätta tillbaka dom, dom är i ganska bra skick. Kan ju byta på en sida och se om den ser fördjävlig ut så kan man alltid köra på de gamla sänkta. Min bror böt dom fram, bak hoppade han för det var för bökigt (han var typ 18år då).

    Ska kolla om tråget spruckit, kan man inte laga det med lite kemisk metall kanske?

    Ja alltid är det något som inte blir som man tänkt, fastnar säkert med fjärderbytet i flera timmar . Böt på min gamla volvo, dämpare och fjädrar runt om och den är i betydligt finare skick en denna och det var många bultar man drog av eller fick såga bort, drog även av en ny bult med mutterknacken så jag fick beställa en helt ny topp till fjäderbenet. Använd INTE mutterknack för att dra saker, även om du är stressad, inte värt det.
    Senast redigerat av Vfr den 2022-12-11 klockan 18:58. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #58
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    varför ska du renovera oken?
    är det något som läcker?
    är tätningarna skadade?

    om inte, varför då pilla på saker som funkar?

    Det går att kleta på kemisk metall, det är ju nått att göra om man har tråkigt.

    men det kommer inte täta sprickan.

    kemisk metall biter inte på olja, och det kommer föralltid vara oljerester i sprickan.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Hade dom varit fungerande så hade jag enbart gjort dom lite finare. För att få bilen rullande så var det enda sättet att slipa ned bromsklossarna, oket på ena sidan i alla fall satt helt fast. Jag kan ju försöka motionera upp det och se om det kan fungera men misstänker att andra sidan är likadan. OKen bak tror jag kan vara okej eftersom de strulade inte alls och tog när man bromsade. Kanske skippar att köpa renoverings kit till en början och bra försöker motionera dom först och se om det hjälper? Bilen är inte frirullande heller så ett eller flera OK nyper åt rätt hårt fortfarande. bilen har stått i varmgarage i ca 10 år och sedan 2-3 år ute på en presenning på en gräsmatta så bromsarna är rätt slitna. Kan tänka mig att de flesta damasker och packningar är lite hoptorkade, därav tänkte jag på renoverings kit eller byta hela oken om de är totalt fastrostat och kolven ser ut som en väldigt sträv öken, då kommer det läcka om jag lyckas få in kolven. Försökte få in kolven med ett kolvverktyg men det böjdes så ett tips på ett starkare än de biltema har. Det från biltema har fungerat för mig förut men inte nu.

    Ja man får väll ta bort hela oljetråget och göra det ordentligt om det ska bli bra men nu hoppas vi att jag inte har en spricka, eller köpa ett "nytt"

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2022-12-12 klockan 16:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Ny oljeplugg och WD-40 penetrant, få se om det fungerar bättre än den vanliga. Den vanliga fungerar bra om man börjar behandla några dagar innan man ska skruva så det verkligen får tid att krypa in, att även ge några halvömma slag med hammaren så den får sprickor att krypa in i är också rätt bra. Denna ska tydligen redan börja fungera efter 5 minuter men det ger jag inte mycket för, men lite bättre kanske den är.

    20221214_125111.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •