Sidan 20 av 40 FörstaFörsta ... 10181920212230 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 783

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #381
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    såhär tänker jag kring rostlagning.

    Du ska bara kapa bort det som är rostigt. ju mer du kapar desto svårare blir det att få allt 100% rätt med hål osv.

    När jag började laga rost så kapade jag bara bort rosten, det blev massa vinklar och vrår som ekonomipåten skulle passas in i:

    nu vet jag lite mer och då hade jag kollat på vad som ska bort från bilen genom att ta rosterande stålborste på vinkelslip (och ev borrmasnkin för finliret) och se till att alla rostporer blir bortkapade vid den linjen.

    utan att kapa i bilen så gör man tex en pappmall och målar av det man tänker kapa. Sen lägger man den på eknomiplåten, tar i med nån millimeter marginal och kapar ekonomiplåten.

    Sen till slut så kapar man i bilen och sen finputsa så att eknomiplåten passar. ta det lugnt och försiktigt bara, jag gillar lamellskiva till vinkelslip av en inte så aggressiv modell till detta. det är lätt hänt att man slipar för mycket och då blir svetsningen jobbigare. När man ptusar till det så kan man behöva slipa på både ekonomiplåt och bilen, det märker man lite eftersom

    ju fler enkla raka snitt du kan göra desto lättare blir det att passa in eknomiplåten. försök behålla några referenspunkter om det går. som tur är så är det Gott om referenspunkter med böjjar o hål osv så det borda inta vara ett problem.

    börja med ekonomiplåten under. det ser lite ut som att du kommer behöva bygga med lite vanlig plåt i väggen mellan hålen för drivaxel och styrväxel och säkert på fler ställen.

    tunn Papp eller tjockt tjockt papper, bra tunn penna och en sax hjälper Väldigt mycket när det kommer till att designa plåtbitar. Wellpapp duger om man inte har annat.

    PS.
    kräningingshämmaren får du inte bort, det är ett helvete. bara böjj undan den.

  2. #382
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Nu har jag inte koll på hur rep-plåtarna ser ut men jag har bra erfarenhet av att lägga repplåten utanpå det som ska lagas och sen kapa genom båda plåtarna samtidigt med 1mm kapskiva. Då när den dåliga plåten tas bort räcker spalten på 1mm till för att nya plåten ska hamna kant i kant när den kommer på rätt plats.
    Kanske kan fungera här också.
    Dock gäller det precis som Broberg skriver att noga kolla innan vad som är dåligt och vad som är friskt. Annars står du där med för liten rep-plåt i förhållande till hålet. Inget som inte går att lösa men onödigt jobb.
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  3. #383
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen, hur ser det ut med bultarna, sitter dom fast i något eller är dom bara att slå ut? Är det några fler bultar än de jag tagit bort som måste bort. Då låter jag krängningshämmaren sitta kvar med styrleden som sällskap. Jag kommer givetvis inte börja kapa hejvilt som en dåre, målet är att enbart ta bort rost och att kapa så lite som möjligt tills man vet exakt vad som behövs ta bort. Man vill inte kapa för mycket så man får onödigt extra jobb. Ja det kan bli aktuellt med att bygga lite med min extra plåt jag kan kapa till.
    Min bror kommer nog i helgen men med begränsad tid och han hatar dessutom att svetsa . Han ska hjälpa till att fixa till så det blir så rätt det kan bli och sedan kan jag få göra själva svetsandet.

    Bild på plåtarna jag köpt så ni vet vad jag kommer använda. Tanken är om rosten tillåter så låter man lite hål sitta kvar och sedan fäste den nya plåten i de gamla hålen med ett par bultar och sedan svetsar dit den nya med gamla hålen som "mall". Kanske fungerar? Men som ni säger bör det inte bli så stora problem med att se hur det ska sitta med alla böjar och hål som säkert kan passas in på andra ställen.
    20230503_193814.jpg

    Sådana har jag köpt också och de behöver bytas.
    20230503_171643.jpg

    Bara pressa ut den där då, kanske har någon avdragare liggandes som funkar.
    20230503_193735.jpg

    Den sidan var det extremt trångt på och en öppen nyckel halkar bara, andra sidan så fick man in en ringnyckel på.
    20230503_160428.jpg

    Gick att lösa genom att såga av en bit av bult och mutter. Får se om jag får kapa mer sedan om jag vill böka in en avdragare.
    20230503_193903.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  4. #384
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Skruva fast plåtarna tycker jag låter som en bra idé utan att riktigt veta hur det ser ut. Jag vet inte om skruvarna är pressade eller svetsade på plats det får någon annan svara på.
    Jag använder ofta självborrande plåtskruv för att hålla ihop plåtar om det finns något bakom. Och så en käpp mot axeln att pressa med om det behövs. Jag föredrar att ha båda händerna fria när jag svetsar. :-)
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  5. #385
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Skruvarna sitter ihop i motorummet.

    alla sitter inte ihop men 3 sitter med varandra tex. jag minns inte om dom sen är svetsade eller bara ligger.

    oavsett; försöker du slå ut 1 skruv kommar allt hamna snett och låsa sig. och slå för guds skulle inte på skruven utan att gänga på en mutter en bra bit. du vill INTE skada dom där skruvarna

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #386
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Har slipat lite och insett att jag måste ta bort lite fler bultar. jag får helt enkelt känna mig fram och fota för att se om de sitter fast eller om skruvarna bara är lösa på plåten(fast rostade). Knackade lite lätt med hammaren för att se om de rörde sig alls men det gjorde de inte. Så jag ska ta det lugnt med dom där till jag listat ut hur jag får bort dom. Jag förstår dig M.Broberg varför du bara sågade bort all rost, jag har god lust att göra det samma men som du säger är det nog bättre att skynda långsamt. Ska slipa imorgon ännu mer och försöka få bort skruvarna. Med mobilen kan man peta in den och fota i små vrår och kanske se om de är svetsade eller inte och då kan man räkna ut var de ska kapas för att lossna i ett helt och bra stycke. Har jag tur ligger dom bara där och har rostat fast som allt annat.
    Ger mig på den högra och jobbiga sidan först så kommer den vänstra "fina" sidan bli lättare och gå snabbare.

    Sjukt segt att slipa rost, speciellt när det även finns underedsmassa överallt, den har såklart inte rostat bort.
    20230504_175105.jpg

    Ser inte ut som det men jag har slipat, men det kanske är bättre att använda en bättre trissa? Har en sån där med små sandpappersbitar på, den är nog bättre.
    20230504_162633.jpg

    En bult var en lång skruv och den andra satt fast i servot, så den var bara hålla emot och sedan dra ut uppifrån. Sen sitter det 2 mindre bultar som verkar ha någon form av fyrkantig mutter på sig?
    20230504_174616.jpg

    Lite nya delar droppade in idag också. Bromsskivor och nya hjullager. Risken att vi inte blir klara med något i helgen är rätt stor så jag skickar nog med lagren och lite delar med bror som han får pressa när han drar sen.
    20230504_161408.jpg

    20230504_161231.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  7. #387
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    En bult var en lång skruv och den andra satt fast i servot, så den var bara hålla emot och sedan dra ut uppifrån. Sen sitter det 2 mindre bultar som verkar ha någon form av fyrkantig mutter på sig?
    20230504_174616.jpg

    De 3 bultarna nederst på bilden sitter ihop som i en L-formad järnbit som jag tror ligger lös , men extremt viktigt för hjulinställningen att få dessa bultar rätt, kommer ihåg jag fick måtta många gånger då jag svetsade för ca 13 år sedan i en sådan bil

  8. #388
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Tack för infon, ska hålla noga koll på att bultarna hamnar på rätt ställe och försöka hitta bra referens punkter som att kanske låta lite bitar med hålen i vara kvar som "mall". Höll den nya plåtbiten över bultarna och den passade väldigt bra så det bör vara svårt att göra fel eftersom den bara passar på ett sätt och sätts den fel så kommer tex bultarna som håller i servot hamna fel och även de andra små bultarna hamna fel som sitter rakt igenom balken som syns på bilden med.
    Gör man det lugnt och metodiskt och inte stressar och har vett nog att släppa och vänta när man känner att tålamodet tryter så går det nog bra.
    Tänkte så idag faktiskt när jag tog dremeln med lilla kapskivan och började kapa/slipa lite smått och tänkte: "Jag kanske bara ska kapa bort lite större delar" så visste jag att det var dags att släppa det för dagen.
    Är bultarna lösa i en L form så är dom nog bara fast rostade. Känns som ett bad i wd-40 kommer göra dom gott.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #389
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Tack för infon, ska hålla noga koll på att bultarna hamnar på rätt ställe och försöka hitta bra referens punkter som att kanske låta lite bitar med hålen i vara kvar som "mall". Höll den nya plåtbiten över bultarna och den passade väldigt bra så det bör vara svårt att göra fel eftersom den bara passar på ett sätt och sätts den fel så kommer tex bultarna som håller i servot hamna fel och även de andra små bultarna hamna fel som sitter rakt igenom balken som syns på bilden med.
    Jag hade dock ingen ekonomiplåt , utan formade plåten helt själv vilket ju är lite svårare , så ger sig nog mer av sig självt var hålen ska hamna med din färdiga plåt

  10. #390
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Fixa plåten helt själv är en helt annan nivå. Då förstår jag att det blev svårt med att få till hålen på rätt ställe.

  11. #391
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Jag brukar köra lemellskiva (kallas flap disc ibland) som finlir efter kapning.

    för att slipa bort färg kör jag med stålvorste till vinkelslip.

    grövre jobb så är det tvinnad och sen vid finare grejjer en icke-tvinnad.

    jag har modifierat en 180mm borste med raka strån på min 125mm vinkelslip.
    Skulle aldrig rekommendera det till nån, gyro effekten när man startar är brutal och det där med att ha nått skydd på är bara att glömma

    den använder jag iofs bara vid stora ytor.

    i ditt fall hade jag börjat med en tvinnad borste. dom äter rost och färg men är rätt kassa på att äta stål. och dom slits dessutom inte så fort.

    använd bra skyddsglasögon, heltäckande kläder och handskar bara. kan flyga en liten bit ståltråd ibland....

  12. #392
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Problemet med de "otvinnade" är att dom släpper borst hela tiden och man riskerar att se ut som en igelkott

    Jag använder f.ö också mycket flapdisc, så mycket att jag nästan önskar att jag hade en till liten vinkelkap så jag slapp byta mellan
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #393
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Nu kör bror och jag lite och har lite frågor, speciellt hur man får in nya plåten under balken på ett bra sätt. Är det okej att kapa balken trycka in plåten och sedan svetsa ihop?

    De blåa strecken är där vi har planerat att kapa balken för att kunna trycka in plåten under balken som den ska sitta? Eller tänker vi fel?
    20230505_205344.jpg

    En början.
    20230505_205257.jpg

    Delar av gamla och nya.
    20230505_190045.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-05-05 klockan 23:03.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  14. #394
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Ang första bilden under balken skulle det kanske vara bra med något stöd lite framför innan ev kapning så inte konstruktionen sätter sig av vikt från motor mm , lite bärande konstruktion där

  15. #395
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Vi "fuskade" och kollade på flasets fina reparering och då såg vi att kapa balken(om man kan kalla den det) är helt legitimt och troligtvis nödvändigt. Vi lyckades även ta bort krägningshämmaren. Det jobbigaste har varit styrväxeln som är i vägen för skruvplattan längst bak.
    Idag forsätter vi och ser hur långt vi hinner. Hinner vi denna sida som är värst med marginal(högra) så kan jag nog fixa vänstra själv.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #396
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    205
    Bra jobbat!

  17. #397
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    En bra bit på väg är vi i alla fall. botten plattan är ditsatt men inga skruvar än. Det får jag pilla med själv, styrväxeln gör det hela svårare, man kan slå ut bultarna ur skruvplattan och det lär underlätta ditsättandet MARKANT. Det var man tvungen att göra för att få bort bultarna fram på bilen. Skruvarna har även en tunnare ogängad del fram så dom verkar byggda för att tåla lite bankande. Jag kan dessutom tills nästa gång förbereda andra sidan bättre nu när jag vet lite vad jag kan och inte kan kapa och hur bultarna sitter fast. Lite mer fix hittades då styrväxelns ena damask var skadad, den borde man kunna fixa på plats bara att man lossar leden längst in under damasken?
    Sidoplåten ska jag försöka med själv och alla andra bultar. Försökte svetsa lite själv och det gick inte så bra, skillnad på att göra det på en plåt på bordet och upp och ner på en bil där plåten inte är helt 100.

    Allt sitter inte helt fast(man kan tex böja ned lite av balken för att kommat åt att tex färga emellan) men det är mest för att vi funderar på om zinkfärg är bra att ha på plåten eller inte, är det något annat som kan vara bättre? Ni vet redan att jag är ett fan av linolja men den är inte så bra på orostad plåt. så först måla denna med något och sedan linolja resten av rosten som finns i närheten och allt annat med såklart.

    Jag har stött på dessa bultar förr, volvons stötfångare sitter fast med dessa, en gick av så det närmaste jag hittade att ersätta med var så kallade vagnsbultar på volvon.
    argh.jpg

    Kapad balk. Höll motorn under med min lilla hjälplyft för säkerhetsskull även om motorfästet inte verkade vara fäst där.
    bb3.jpg

    Ditsatt med ett par bultar och flera bultar lagda i olika hål ifall att plåten skulle flytta på sig. Plåtarna är inte perfekta eller så är det rosten/väder och vind som gjort att dom är inte helt i linje med alla hål, skiljer väll någon halvmilimeter här och där.
    b5.jpg

    Broder svetsar.
    bb.jpg

    inte utställningsskick men definitivt bättre än det var innan. Skarven är nu helt ifylld.
    b4.jpg

    Det där ska väll jag försöka få dit själv. Städa garage först och ett par dagar paus känner jag.
    b3.jpg

    Såg en video där en kille fäste ett vinkeljärn där för lite extra stadga, är det en bra ide, det är genomrostat på sidan under, eller behövs det ens?
    b1.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-05-06 klockan 17:57.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #398
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    jag skulle aldrig fulat te det med ett vinkeljärn.

    däremot behöver du ta bort den rostiga plåten där inne och ersätta den med friska plåtbitar.

    dom får du klippa till själv.

    svetsar du bara igen där så kommer det funka ett bra tag, säkert 5 år, innan det börjar rosta igen och allt ditt är ogjort. en sk fullösning.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #399
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Då bli det till att slipa uppåt tills jag hittar frisk plåt och fäster den där och sedan ned i nya botten plåten.

    Hur menar du svetsar igen? Bara lappar med en liten bit plåt?

    Denna kommer inte vinterköras så ny rost kommer vara ett mindre problem.

  20. #400
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Jag menar om du sätter dit den andra rep plåten på sidan och bara täpper för hålet "syns inte finns inte" du vet.

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •