Sidan 2 av 36 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 720

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Det blev en 11mm hylsa, det var lite trångt så jag sågar nog till en lite mindre också men det gick att få bort dom iallafall. Hur gör jag nu? ska jag ta bort torxen runt växelspaken eller ska allt lyftas bort som ett "paket"? I haynes boken har dom duckat hela denna del av demonteringen, säkert av säkerhetsskäl. Man vill ju inte ställa till något riktigt otyg och dessutom går det snabbare när jag ska demontera det nya spakstället/tändningslåset om jag vet hur man gör. Bakändan är lös men fram verkar den sitta fast lite, plasten kanske eller har jag missat något? Har ni något tips på andra bra saker att ta när man ändå är där, verkar som jag får plocka lite vad jag vill och det är trevligt.

    Man kan säkert få fast en vanlig bult i hålen, men den måste nog vara nästan komiskt liten om man ska kunna få upp den med en hylsa igen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #22
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Nu ska vi se om jag kan få ihop detta i text.

    Växelspaken måste ur sen lossar man dom 3 specialmuttrarna.

    efter det snurrar du själva huset och lossar skruvarna under som håller plastbiten. du kan nog under snurra det helt utan får snurra det typ ett kvarts varv och komma åt från sidan.

    tidigare bilar är det stjärnskruv, senare är det torx.

    en bussning till växelföraren klämms mellan metallhuset och plastbiten under växelspaken (Bottenkoppen till växelspaken).

    när du lossar bottenkoppen är det bra att tänka på att det är gammalt kladd där för att smörja spaken, gammalt fett är inte så lätt att få väck.

  3. #23
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Tänk på spakcentreringen. Den lyckades jag bygga bort på min. Bytte till en gammal växellåda från -82. Dom tidiga hafe tydligen centrering i spakstället och så blev det väl tvärtom på senare bilar eller minns jag fel?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Då är det bort med torks och hela spaken. Är det bra att lägga i en speciell växel eller spelar det mindre roll? Tänker att friläge säkert är bra.

  5. #25
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Spelar ingen roll, men kan underlätta att lägga i den växel som roterar växelförarstången åt samma håll som du tänker rotera hela huset för att lossa skruvarna underifrån till "koppen".
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Spelar ingen roll, men kan underlätta att lägga i den växel som roterar växelförarstången åt samma håll som du tänker rotera hela huset för att lossa skruvarna underifrån till "koppen".
    Vilket håll är enklast eller bäst att rotera den åt?

    Jag undrar även hur bränsle pumpen styrs för just nu styrs den genom att jag snabbt som attan virar ihop 2 kablar och sedan drar runt motorn. Trodde pumpen var sönder men det visade sig att det troligen är bränslepumpsrelät, eller har den något annat som styr pumpen? Jag var inne och käkade en pizza med en kompis och sedan när vi skulle hem så startade den inte alls. Det var efter det den blev stående på en dålig plats med inbrott till följd av detta.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Det blev en 11mm hylsa, det var lite trångt så jag sågar nog till en lite mindre också men det gick att få bort dom iallafall. Hur gör jag nu? ska jag ta bort torxen runt växelspaken eller ska allt lyftas bort som ett "paket"? I haynes boken har dom duckat hela denna del av demonteringen, säkert av säkerhetsskäl. Man vill ju inte ställa till något riktigt otyg och dessutom går det snabbare när jag ska demontera det nya spakstället/tändningslåset om jag vet hur man gör. Bakändan är lös men fram verkar den sitta fast lite, plasten kanske eller har jag missat något? Har ni något tips på andra bra saker att ta när man ändå är där, verkar som jag får plocka lite vad jag vill och det är trevligt.

    Man kan säkert få fast en vanlig bult i hålen, men den måste nog vara nästan komiskt liten om man ska kunna få upp den med en hylsa igen.
    Lossa dom 3-kantiga muttrarna är busenkelt med en hammare och ett lämpligt dorn.
    Men självklart blir det enklare/snabbare med en specialhylsa.

    Dessa skruvar har tumgänga (UNC) så det brukar vara lite mer letande för att hitta vanliga muttrar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Sådär då, var lite pill men till slut lyckades jag vrida till den så jag kom åt torxen med en bit och polygrip från sidan. På söndag ska jag till saab gubben...om han kan, han är tydligen 80 år gammal och har massor av saab saker. Vilka spakställ passar till min, fungerar alla eller är det någon specifik modell eller årtal som passar på min? På mitt ställ verkar backspärren vara intakt så passar inte hela stället rätt av kan jag försöka bråka ut lås cylindern om det går? Någon som vet något om soppa pumpen, är det för relä eller är det något annat det kan vara? Kan ju plocka det hos gubben också när jag ändå är där och har tillgång till allt som kan behövas.

    EDIT: min bror har bytt detta lås TVÅ gånger sa han, många som ville sno den här bilen en gång i tiden.

    20221111_180901.jpg

    20221111_182228.jpg

    20221111_184544.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Har fått tag i allt jag behöver nu för tillfället, Som en trevlig bonus som jag inte visste om var att en låskolv till dörren och bakluckan låg i en påse som var fastknuten runt spakstället. Färgen på hatthyllan känner jag är nära nog, man kanske kan färga den lite om man vill.

    20221113_150648.jpg

    20221113_145948.jpg

    20221113_145920.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Liten update här igen och lyfter även frågan igen om någon vet vart relät till soppa pumpen sitter och vilken typ av relä det är? Efter ha läst lite på nätet(andra forum och gamla inlägg) så ska relät sitta lite över styrenheten på passagerarsidan(bifogar bild). Tydligen ska det vara ett enkelt och vanligt relä som i sin tur styrs av styrenheten som hämtar infon av en tryckvakt som sitter under ratten. Har ingen aning om detta stämmer, hoppas det inte gör det för det låter...kompilcerat.

    Nästan i nyskick, en ny nyckel kan vara bra också.
    20221116_114654.jpg

    20221116_124022.jpg

    Över denna ska tydligen något relä sitta men hittar inga, kanske letar dåligt eller så är det fel ställe jag letar på?
    20221116_114714.jpg

    EDIT: För den att vara säker så kollade jag i säkrings lådan och pump säkringen var hel. Har denna flera pumpar då det står fuel pumps?
    Senast redigerat av Akathebarf den 2022-11-16 klockan 14:14.

  11. #31
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    nu ska vi se om jag minns tillsammans med styrboxens huvudrelä.

    bränslepumpsreläet sitter ovanför styrboxen, det är ett mega super basic relä. Dom pajjar i princip aldrig.

    Reläet styrs via styrboxen som kollar på 1 sak egentligen, finns det varvtalssignal.

    Tryckvakten under brädan är till för att klippa strömmen om laddtrycket rusar. minns jag rätt sitter den mellan styrbox och relä.

    Steg 1 för dig är nog att komma åt reläet, lossar du den svarta ventilationskanalen vid fötterna på ena sidan kan du nog böjja den så du kommer åt relhållaren.

    mät då om det kommer styrström när du vrider på starten.

    Du kan även testa att bygla detta reläet för att se om pumpen svarar då.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Bränslepumpreläets manöverkrets består av +12V från huvudreläet via omnämnda "tryckvakt" (144 - Boost pressure switch) samt jord från ECU'n (motorstyrenheten), se bifogat urklipp.

    2022-11-17_07-28-04.png

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    nu ska vi se om jag minns tillsammans med styrboxens huvudrelä.

    bränslepumpsreläet sitter ovanför styrboxen, det är ett mega super basic relä. Dom pajjar i princip aldrig.

    Reläet styrs via styrboxen som kollar på 1 sak egentligen, finns det varvtalssignal.

    Tryckvakten under brädan är till för att klippa strömmen om laddtrycket rusar. minns jag rätt sitter den mellan styrbox och relä.

    Steg 1 för dig är nog att komma åt reläet, lossar du den svarta ventilationskanalen vid fötterna på ena sidan kan du nog böjja den så du kommer åt relhållaren.

    mät då om det kommer styrström när du vrider på starten.

    Du kan även testa att bygla detta reläet för att se om pumpen svarar då.
    Lustläst på nätet och tydligen sitter det 2 st relän ca 1 dm över styrboxen. Dom kan vara lite trixiga att komma åt. Ett av dessa ska gå till pumpen och det andra verkar ingen riktigt veta vad det gör. Få se om jag hinner kika på det imorgon annars blir det helgen. Tack för hjälpen!

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Bränslepumpreläets manöverkrets består av +12V från huvudreläet via omnämnda "tryckvakt" (144 - Boost pressure switch) samt jord från ECU'n (motorstyrenheten), se bifogat urklipp.

    2022-11-17_07-28-04.png

    Mvh
    Tack där ser man ju precis hur det är kopplat, nu gäller det bara att hitta dessa delar också, börjar med det enklaste vilket är relät.

    Undrar varför dom satte reläna på ett så dumt och svåråtkomligt ställe, varför inte i säkrings boxen eller på något vettigare ställe? Känns som det kan bli ett äventyr i sig att hitta dom.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Var ju såklart tvungen att ge mig ut och titta och såklart hittade jag dom helt omgående, lossade och böjde ned luftbälgen och sedan var det lite pill men inte jättesvårt. Det är 2 exakt likadana reläer som ser lite slitna ut ut så dom kan ha gjort sitt. vet inte hur jag kan testa om de fungerar men det borde jag kunna lista ut. Finns dessa att få tag på eller ersättnings varianter iallafall? Nya brukar vara i plast, dessa ser väldigt...retro ut.

    20221117_174227.jpg

    20221117_175129.jpg

    20221117_175226.jpg

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Nu haglar uppdateringarna. Testade reläerna och dom fungerar och det är mycket som klickar när man vrider på tändningen och jag är nästan säker på att en av dessa också gör det som den ska. Jag får bita i det sura äpplet och inse att problemet troligtvis ligger i imobilizern. Den krånglade en vinterkväll några månader innan pumpen la av(blev bärgning) och nu senast så går starmotorn runt fast den inte ska det med imobilizern. så den börjar nog ge upp.
    Tyvärr står det inte mycket om den på nätet eller hur den fungerar. företaget är tydligen nerlagt sedan länge. Den heter foxguard cl4. Har kollat säkringslådan och det går ingen kabel via bränsle pumpen och bara 8 av ca 15 kablar går in till säkringsdosan och går till bland annat ljus och tändnings reläerna. Säkert för att tjuvar inte ska kunna dränera batteriet. Resten av kablarna åker in bakom instrumentbrädan på ratt sidan så tråkigt nog blir det till att riva ned allt runt ratten och kanske mer därtill. Vet inte om det är denna men jag misstänker det.
    Alla tips mottagets tacksamt eftersom jag har ingen aning om hur en sådan här fungerar.

    20221117_183836.jpg

  16. #36
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Att ta bort ett "gammalt" larm ur en "gammal" bil är faktiskt inte så svårt som det skulle kunna låta, jobbar man metodiskt och tar en sak i taget för att förstå vilken krets man faktiskt jobbar i så är det inga problem.

    Ett gammalt larm/startspärr eller eftermarknadslarm generellt brukar kopplas enligt;

    +30
    +15
    Jord

    Ingång för kvitteringsnyckel
    Ingång för dörrkontakter
    Utgång för blink med ytterbelysning (blinkers och/eller halv/helljus, i vissa fall även signalhorn om inte ett separat används)
    (Ev. centrallåsstyrning m.m)
    In-/utgång för startspärr (brukar vara en relästyrning med internt eller externt relä som man kopplar t.ex ledning till startmotorn)

    Läser man lite om CL 4 så verkar detta ha två reläutgångar för startspärr, så att man har valt att bryta upp till solenoiden på startmotorn & matningen till bränslepumpen är ju inte helt osannolikt.

    Du får helt enkelt öppna upp elcentralen och följa upp den Grå/Röda ledningen, den kommer ju från reläet du just hittat ovanför motorstyrdonet, går ut i motorrummet, via en grå 6-polig kontakt vidare över torpedväggen förbi torkarmotorn och in i elcentralen till säkringen (tror det är nr 30?) och sedan in i kupén via de svart/röd/vita kontaktdonen.

    Två ganska enkla tester;
    Mäta på reläet samtidigt som man kör runt motorn med startmotorn. (Verkar reläet dra, gå vidare till elcentralen)
    Mät om det finns spänning på något utav benen på pumpens säkring när motorn körs runt med startmotorn. (Når spänning fram till säkring men inte bak till pumpen? Bara börja leta efter inkopplad uppbrytning mot immo eller annat icke medvetet avbrott)

    För du har väl mätt att spänning INTE når bak till pumpen när startmotorn körs..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Så det är alltså ett komplett larmsystem, det förklarar den sjuka mängden av kablar. Larm delen i den är urkopplad så det är bara startspärren som är aktiv och fungerande...eller den har ju slutat klippa ström till start motorn men den går inte igång om jag tjuvkopplar pumpen och drar runt motorn, jag måste ändå trycka dit "kvittens" brickan då startar bilen. så jag tror den klipper start motor, tändspole eller spridare och soppapumpen om det inte är något annat fel på pumpen vill säga. Men oavsett måste jag ha bort startspärren om jag ska kunna felsöka saker normalt.
    Finns det någon info om larmet, in installations bok vore behändig . Jag har hittat väldigt knapphändig info på nätet, mest folk som haft liknade bekymmer som jag men aldrig något vettig lösning. Höll på att glömma att jag satt en stor lampa som lyser om strömmen bak till pumpen kommer igång så den har jag ständig koll på. när den lyser vet jag att jag löst problemet.

    Följer jag kabel från denna kan jag bekräfta att larmet även är i foxguardboxen
    20221118_081821.jpg

    Kabeln från relät går i plast hållaren som sitter fat på torpedväggen
    20221118_082027.jpg

    Den går via säkringen och vidare till en stor kontakt tillbaka in i kupen igen.
    20221118_081728.jpg

    Vad gör det andra relät? ska ta reda på vilket som är vilket också genom att hitta rätt kabel att följa. tar för givet att kabel färgen är den samma hela vägen genom alla kopplingar?
    20221118_082206.jpg

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är nog en bra idé att ta bort larmet helt, och eventuellt stoppa dit något modern istället som du vet fungerar (och kan köpa 2 exemplar av så du har reservdelar).

    Många tredje-parts-larm från den här eran har gått sönder vid det här laget, så är det inte ett larm som du har full dokumentation/detaljkunskaper om så riskerar du bli stående en vacker dag utan någon enkel lösning. Saabs originallarm /men de kom inte förrän på ng900 och 9000 -95) verkar dels hålla betydligt bättre, dels kan man hitta reservdelar (på skroten) och det finns ordentlig dokumentation så det går att felsöka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Det vänstra är huvudreläet, det högra, med den röd/gråa kabeln på är bränslepumpsreläet.

    Usch, i den elcentralen var det inte vackert...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är nog en bra idé att ta bort larmet helt, och eventuellt stoppa dit något modern istället som du vet fungerar (och kan köpa 2 exemplar av så du har reservdelar).

    Många tredje-parts-larm från den här eran har gått sönder vid det här laget, så är det inte ett larm som du har full dokumentation/detaljkunskaper om så riskerar du bli stående en vacker dag utan någon enkel lösning. Saabs originallarm /men de kom inte förrän på ng900 och 9000 -95) verkar dels hålla betydligt bättre, dels kan man hitta reservdelar (på skroten) och det finns ordentlig dokumentation så det går att felsöka.
    Ja det är nog bäst att få bort det, på min gamla volvo jag har så tog förra ägaren bort startspärren för den började krångla. Det var mer än en gång han blev stående i vägrenen för att den krånglade. Larmet däremot är volvos orinal larm och fungerar men påverkar inte funktionen på bilen mer än att den låter och blinkar. skippar nog nytt lamm men en gömd knapp kan istället vara en bra lösning men man ska aldrig säga aldrig.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det vänstra är huvudreläet, det högra, med den röd/gråa kabeln på är bränslepumpsreläet.

    Usch, i den elcentralen var det inte vackert...
    Ja det är bara ta en dag där man följer den kabel genom hela bilen och ser vart problemet är. till säkringsboxen är ju inga problem, värre blir det i bilen under instrument brädan, hoppas dom inte meckat in det alldeles för djupt så jag får plocka bort hela instrument brädan. Får se det från den ljusa sidan då har jag nått att göra i helgen...utöver allt annat jag borde göra

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •