Sidan 16 av 39 FörstaFörsta ... 6141516171826 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 780

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #301
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Lite rost lagning, ser nu på bilderna att jag får ta sprayburken över det minst en gång också, där jag tagit tjock smeten. ska snart ge mig i kast med framdelen och se vad för "kul" saker vi kan hitta där. att dränka all rost i linolja är såklart en självklarhet.
    Vet inte om jag berättat det här men den äldre herren jag köpte tändningslåset av hade såklart en fin gammal saab 96 med en liten tvåtaktsmotor i. Jag gav han rådet att linolja bilen för att hindra den från att rosta eftersom den stod i ett kallgarage med jord stampat golv. Han sa då glatt att han "målat" och "hällt" lin olja över hela bilen flertalet gånger. När jag synade den lite noggrannare så hade han helt rätt, bilen hade linolja precis ÖVERALLT
    Angående tändstiften så KAN jag testa att köpa de där jag funderade på, funkar de inte på saaben så kommer volvon vara rätt oberörd av dom. Har ett konstigt problem med volvon som ingen kunnat hjälpa mig med och det är att den startar lätt och bra men efter ca 2-3 sekunder så sjunker rpmen snabbt om det är kallt ute, är det flera minus sjunker den i botten som en sten. är det 25 grader plus och sommar är det inte ens märkbart. har bytt och rengjort det mesta på motorn som kan ha med det att göra utan effekt. man kan motverka det genom att gasa lite lätt när man startat den. Det jag märkt är att volvon är en extremt otacksam bil. har bytt mycket och lagt ned tid på att rengöra och byta massor av saker och och den går inte bättre eller sämre, jag skulle lika gärna kunnat skita i att göra något alls med den. Fördelen är att det saaben ratar kan jag sätta dit på den eftersom den verkar aldrig bry sig ändå.

    Köpte mina första saker på maptun. Bilmattor i tyg som var lite dyra men de fanns i lager. kollade på gummimattor jag helst vill ha på en sida som blev mer och mer suspekt ju närmare betalning jag kom så jag struntade i den. Där hittade jag även original stiften för under 200kr vilket är väldigt imponerande. de flesta tar över 300 kr för dom.

    Lite tjock klet på dessa lagningar.
    20230330_165327.jpg

    20230330_165435.jpg

    20230330_165455.jpg

    Bitumen baserad underedsmassa på sprayburk jag köpte på biltema, tyckte den funkade rätt bra på ställena med lite mindre rost. Återstår att de om den fäster på linoljan som inte riktigt är torr än, måste bero på att garaget håller ca 10 grader nu.
    20230330_165443.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  2. #302
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Tror att jag nog måste svetsa lite, får se vad dom säger när jag besiktigar sen. Det handlar om länkarmsinfästningarna, såklart. Såg OK ut tills jag gick lös med hammaren och mejseln. Antar att det är rätt ställe jag kikat på som måste lagas? Passagerarsidan är värst medan förarsidan tror jag klarar sig, den såg nästan fin ut, så den blev det inga bilder på om ingen vill se? Hur tjock plåt bör jag svetsa dit? planen är att besiktiga och sedan ta en helg inom en månad och dra till min bror med bilen och använda hans lyft och sedan svetsa till den, även om jag inte får nedslag, jag vill nog ändå laga det där.
    Är det något annat jag bör tänka på inför besiktning? Tänkt på trimmet, bryr dom sig om 1 bar och stor intercooler? Ska köra runt lite mer och se om den blir bättre med lite etanol och fotogen i tanken, blev nya orginalstift också. kanske CE lampan slocknar om den börjar gå som den ska.

    Där får det nog inte vara rost hål?
    20230331_170736.jpg

    Det där är också inte så bra?
    20230331_180510.jpg

    20230331_180513.jpg

    Ja ni känner ju mig vid det här laget, efter lite slappt stålborstande så gick jag lös REJÄLT med linoljan. Nu blir det inte värre på ett tag iallafall. Hoppas garaget inte brinner ned, kommer vara en orolig natt, blev nog säkert en liter olja.
    20230331_190745.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  3. #303
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    OJj.

    det där var bland det värsta jag sett. det kan tom ge spansk flagg så illa som det där är.

    kolla i motorrummet med, du kan vara tvungne att lyfta ur motorn för att komma åt det där. ganska troligt.

    jag skulle säga att en helg är ganska optimistiskt för det där.

    rost är som isberg, du ser inte hälften av det.

    EDIT: jag hade aldrig vågat köra med bilen när det är så illa. finns ju nästan inget annat än hopp och drömmar som håller fast undre bärarmen.

  4. #304
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Är det vanligt att ena sidan är värre än andra? Visst finns rost på andra sidan men det är väldigt lite om man jämnför.
    Ja finns det risk för spansk flagg är det nog bara att försöka fixa innan såklart. Helst med motorn i då jag nog saknar plats för att lyfta ur den.

    Jag har hammrat på rätt bra med mejsel och hammare så rosten BÖR inte sträcka sig långt över det där.

    Dålig besiktningsman för 15 år sedan där jag bara fick en muntlig att det börjar bli rostigt. Den har stått inne varmt de flesta åren och enbart 2 år ute.

    Definitivt ändrade planer framöver helt klart.

    Kanske var tur i oturen ändå. Hade jag skitit i att kolla det där och nästa besiktningsman missat så vore det risk för stor olycka.

    Så tips och råd på detta, vet att mekonomen hade nya delar till just detta förr, har dom det än?

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #305
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Svenska saabklubben har

    Höger sida
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...rationsplat-1/
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...rationsplat-7/

    Vänster sida
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...rationsplat-0/
    https://saabklubben-reservdelar.se/9...ationsplat-11/

    framförallt Bottendelen är guld, om man behöver sidan beror på hur bra man är på att forma plåt.


    angående att ensida är värre än den andra så brukar höger sida vara värst.

    teorier finns kring värme från avgas mm.

    jag tror att folk som fyllt på olja och hällt lite bredvid och sen spiller när dom byter oljefilter är en stor anledning att vänster ofta klarar sig bättre.

    det finns/fanns även en del med botten + sida som satt ihop, den fick dock mycket kritik på dålig passform

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #306
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Tack för tipset. blir nog sådana helt klart. då slipper man mecka ihop något halvdant själv som man hoppas håller.

    Får se om det går att få till utan att plocka ur motorn. Brorsan har motorlyft som han sa han kan ta med nästa gång han kommer över. Med tanke på min låga svets erfarenhet så blir det nog svårt att få till när man dessutom ligger trångt och jävligt under bilen men det kan kanske gå ändå. Annars får jag helt enkelt bita i det lite surare äpplet och plocka ur motorn.
    Kommer säkert komma frågor om det blir urplockning av motorn.

    EDIT: Blev medlem direkt och slängde iväg en beställning. Tog båda sidor direkt, även om den andra såg rätt bra ut så var den inte direkt ny så OM det blir nedslag på den så har jag delarna. Tack nu känns det mycket bättre, kändes väldigt tungt om jag skulle behöva tillverka alla delar själv

    Skärmklipp.JPG

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-04-01 klockan 18:23.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  7. #307
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Byt i lugn och ro och besiktiga sen.

  8. #308
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Nej detta ska inte stressas fram. Ska ta reda på vad jag behöver montera bort(ni kan ju detta) med motorn i, antar att det är länkarm, drivaxeln och kanske någon krängningshämmare? Slipper jag plocka motorn är det en stor fördel. Går det inte så får det helt enkelt bli att jag lyfter ur den. Mitt garage är rätt långt så jag kan alltid lyfta upp motorn och sedan rulla bilen bakåt lite.
    Eftersom jag är novis på att svetsa så kommer jag inte försöka med flusstråd. I värsta fall får jag köpa dyr gas för att underlätta för mig själv och öva lite innan jag sätter igång. Skiter det sig helt så ringer jag min bror. Han har svetsat ganska mycket på bilar och vet hur man gör.
    Jag praktiserar nu på ett stort sjukhus och hjälper nu brandgubbarna rätt mycket så jag ska se om jag kan få tag i lite gamla kolsyreflaskor vilket vore det bästa...eller i alla fall billigaste alternativet.

    Under tiden så meckar jag vidare. Finns ingen brist på saker att göra.

    Nya mattor, de gamla i gummi föll bokstavligen i bitar.
    20230402_161327.jpg

    Nya regplåtar ger ett rejält lyft tycker jag. Den bak med hållare och den fram med kardborreband med lite smältlim som hjälp med vidhäftningen av banden.

    20230402_164605.jpg

    20230402_164701.jpg

    Min linolje nojja är stark så det fick bli en sån här också. Den kan rotera och styras från telefonen om man så vill. ser i mörkret också och varnar när den ser nått som rör sig(tex eld).
    20230401_174318.jpg

    Jag finns med i bilden
    Screenshot_20230402_165443_Imou Life.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #309
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Nu har jag fått mina plåtbitar. Så vad gäller nu, tänkt försöka göra detta med motorn i. Vad ska jag ta bort, alla tips är bra tips? Planen är att min bror ska svets detta då han har svetsat en del på bilar och jag är extrem nybörjare. Känns inte rätt att börja med svårare saker som måste bli bra. Han har dock begränsad tid så det blir nog tidigast om 2-3 veckor. Under den tiden kan jag plocka bort det som ska bort och slipa ned allt och skära bort all rost. Har rosten letat sig en bra bit upp kan det kanske även vara lämpligt med en extra plåtbit här och där. Ser dåligt ut med gas från jobbet men jag ska vara på dom lite till. Dom skickar fulla kolsyresläckare till destruktion som gått ut . Vore ju trevligare om jag kunde få dom. Annars är det nog bara bita i det sura äpplet och hosta upp ca 5 tusen för en flaska, regulator och eventuella andra tillbehör.

    Tänk att de där ynkliga plåtbitarna håller upp framvagnen, trodde alltid sådana infästningar satt direkt mot eller i starka balkar.
    20230404_163030.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  10. #310
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Brukar gå att hitta tomma 5l misonflaskor för ca en tusenlapp beggade, sen typ 6-700 för en fyllning. Regulator kan man också hitta beggat gasnka billigt, en femhundring typ.

    Du göt helt klart öva på skrot först innan du ger dej på bilplåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #311
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Om du får tag i en tub från AirLiqiud så behöver du ingen separat regulator. Den sitter inbyggd på flaskan.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  12. #312
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Var kostar en 5L flaska idag, nån som vet?

  13. #313
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Märkes specifika flaskor går väll bara fylla på hos deras "partners"? Det är väl lite dumt kanske? Vet att jula har flaskor med ok pris men problemet där är att det aldrig finns inbytesflaskor, eller påfyllning. Man vill ju helst fylla på sin nya egna flaska och inte byta till en annan som kanske är rena skrotet om möjligt. Begagnat kikar man på men det är svårt att hitta i närheten, bara sett ett par beggade flaskor med nära samma pris som nypris ville dom ha.
    Glader9991: pröva googla det varierar men mellan 3-6 tusen brukar dom ligga runt beroende på märke och modell och om regulator medföljer eller ej.

    Vad jag borde ta bort/lossa är väll nedre länkarm, drivaxel, är det något mer man bör lossa eller ta bort för att göra det enklare för sig själv? De öppna hålen gör ju att man kan mickla dit(iallafall ena) plåten utan att ta bort allt. Tänker att förarbetet som är väldigt viktigt blir enklare ju mer saker man tar bort, samtidigt onödigt att plocka bort för mycket? Berätta gärna hur ni gjorde och vad för problem ni stötte på eller om det bara var ett väldigt rättfram arbete?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  14. #314
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    https://ipprodukter.se/butik/albee-g...rmix-webbshop/

    Ny, fylld 5l flaska 2500kr+moms, inkl frakt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #315
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Du har fel i att man inte vill byta sin flaska.

    varje gång jag byter flaska så får jag en en är provtryckt med senare utgångsdatum än den jag lämnar in.

    fråga till GlennB, var hittar du dom priserna? jag gav strax under 800 senast för min 5L mison flaska men det var innan ryssland invaderade . tror inte det har blivit billigare på dessa år.

  16. #316
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Det är ju bra att dom är provtryckta, trodde dom "körde tills dom rasade" med flaskorna. Kanske får beställa från sidan hyvens tipsade om? Även kikat på en annons på blocket som legat uppe ett tag nu där någon tar 1500kr för en fylld mison 5l flaska och 3000 för en stor 10l i solna som ligger en bit bort men inte omöjligt att ta sig till. Dessvärre saknar dessa regulatorer och dom kostar väll någon tusenlapp eller 2?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  17. #317
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, man vill helt klart byta flaskor, just pga den extremt dyra provtryckningen. Förr när det fanns ägda flaskor åkte man ju på det med X antal års mellanrum, dessutom var det ett väldans bök med påfyllningen.

    När man byter till sin nya flaska är den ju dessutom "ny", även om den är renoverad så att säga.

    M.Broberg: vilka priser ? för påfyllning ? jag bytte sist på lokala gasdepån (den enda som finns i närheten), Aga/Linde då, tyckte det var dyrt, men som sagt, varje gång man byter har dom ju passat på att höga priserna.

    Det är talande att man kan köpa en 8l-flaska från polen inkl frakt för typ samma pris som en fyllning i sverige, sen kan man kasta flaskan och köpa en ny :P
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #318
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Har nu kikat runt på lite YT videos på folk som svetsar detta och de flesta verkar lyckas med motorn i bilen. Tyckte bottenplåten verkade riktigt bökig eftersom den är så böjd tills jag insåg att den passar ju på alla bultar under så det är ju bara dra dit den provisoriskt på dom och sedan svetsa. Innan man svetsar ytter delen kan man kika in där axlar och sånt går in och svetsa dit vinkeljärn i hörnen/kanterna som brukar vara sönderrostade, har sett ett par på YT videos göra så, bör man göra på annat sätt där? Tror man ska bort med under länkarm(såklart), drivaxel och sedan följer väll krängningshämmaren med av bara farten när man lossar alla bultar för den nya plåten?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  19. #319
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Du kommer vara tvungen att lossa undre länkarmarna på bägge sidor.

    det där stora aluminiumstaget som går rakt under sitter nämligen i samma bultar som undre länkarm.

    glöm inte avlasta övre bärarmarna bara.

  20. #320
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    449
    Medlem#
    -
    Behöver man lossa på båda sidor så kanske man ska göra andra sidan också, när man ändå plockat ned så mycket? På videorna jag såg så lät dom gamla plåt biten sitta kvar och tog bara bort all rost på den eller borde man ta bort den helt? Den ger ju lite extra stadga även om den är skadad och tjockleken ökar ju bara med ca 1mm vilket inte bör vara så illa? Hur avlastar jag övre länkarmen? Lossar hela fjäderbenet och låter dämparen hänga kvar i karossen(såg en som gjorde det) eller binder upp benet eller lägger något högt under?

    Blir en påsk med mycket slipande och en del ilska på bultar som inte lossats på över 30 år.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •